וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות שקלים למשפחה: הצהרונים לא תוקצבו, ההורים ישלמו את המחיר

10.6.2019 / 22:58

התקציב עבור סבסוד הצהרונים לשנת הלימודים הקרובה, בסך 300 מיליון שקלים, תקוע בגלל ממשלת המעבר. הסבסוד הנוכחי תקף עד אוגוסט - וההורים ייאלצו לשלם מאות שקלים עבור כל ילד מדי חודש. גורמים במערכת החינוך מתריעים: רשויות יירתעו מהפעלת צהרונים בהיקף גדול כבעבר

צילום: יותם רונן, עריכה: תומר לוי

משבר סבסוד הצהרונים - כל הפרטים

  • בגלל ממשלת המעבר, סבסוד המדינה לצהרונים לשנה הבאה נעצר
  • ללא סבסוד, משפחות רבות ייאלצו לשלם עוד מאות שקלים מדי חודש
  • גורמים במערכת החינוך ממתינים לחוות דעת משפטית כדי להתמודד עם הסוגיה
  • גם התקצוב לבניית כיתות חדש נעצר

בגלל ממשלת המעבר לא אושרה העברת תקציב עבור סבסוד הצהרונים מספטמבר הקרוב עד דצמבר, בעלות כוללת של 300 מיליון שקלים. החלטת הממשלה על סבסוד הצהרונים תקפה עד אוגוסט 2019, והמצב שנוצר כעת הוא שאין ממשלה שיכולה לקבל החלטה משמעותית על העמדת תקציב למשך כל שנת הלימודים הבאה, בסך 900 מיליון שקלים. מבין אלו, החודשים ספטמבר עד דצמבר הקרוב נמצאים בסימן שאלה - ומי שצפויים לשלם את המחיר הם בעיקר משפחות באשכולות סוציו-אקונומיים נמוכים, שעד עכשיו נהנו מסבסוד ממשלתי של הצהרונים במחיר של עד 500 שקלים לחודש. על פי הרפורמה של שר האוצר, העלות למסגרת בסיסית של צהרון תעמוד על 650 שקלים. ללא הסבסוד - משפחות רבות ייאלצו לשלם את מלוא הסכום ולספוג את היעדר התקצוב.

יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס שלח יחד עם גורמים ממערכת החינוך פנייה דחופה לראש הממשלה להתערב בנושא, בה נכתב: "יש לפעול בדחיפות לשריון התקציב, שכן החלטת הממשלה לתקצוב מסתיימת בשנת הלימודים הנוכחית. לשנת-הלימודים הקרובה אין תקציב לסבסוד הצהרונים לכלל הרשויות באשכולות סוציו-אקונומיים 10-4 ומשמעות הדבר שההורים יישאו במלוא עלות הצהרון".

עוד בוואלה! NEWS:
פורש מהחיים הפוליטיים: ח"כ טל רוסו הודיע כי לא יתמודד ברשימת העבודה
יממה אחרי מות האחיות בכביש 90: נהג נרדם וכמעט התנגש חזיתית
"זרים מנסים ליצור כאוס": הונג קונג לא נסוגה מחוקי ההסגרה לסין

גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018/אלעד מלכה

ביבס ביקש זימון דחוף למשרד ראש הממשלה בהשתתפות נציגי משרד האוצר ומשרד החינוך. "חשיבות החינוך והקלת הנטל להורי התלמידים הוא אחד הנושאים הקרובים ללבך", נכתב בפנייה, "אין לי ספק כי מטרתנו משותפת - לפתוח את שנת-הלימודים תש"פ בצורה המיטבית".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, פנה גם הוא לראש הממשלה נתניהו להתערב במשבר: "מערך הצהרונים אשר אמור להיפתח עם תחילת שנה"ל עומד בסימן שאלה מהותי, היות ומצבה הנוכחי של ממשלת מעבר לא יתאפשר לאשרר תקציבית את המערך ויש להחלטה זו השלכה חמורה על ציבור התלמידים וההורים".

מחסור משמעותי בכיתות לימוד

גורמים במערכת החינוך מסבירים כי כעת הם מחכים לפתרונות משפטיים, כגון חוות דעת של משרד המשפטים או של היועמ"ש, שתאפשר את העברתם של תקציבים על מנת לפתור את הסוגיה. "אנחנו הנפנו דגל לפני מספר חודשים והתרענו. האוצר כנראה חשב שתהיה ממשלה בתוקף שתקבל החלטות, אבל אנחנו לא נמצאים במצב הזה ולא יכולים לקבל החלטות שלא מגובות בהחלטות ממשלה". מנגד ברשויות המקומיות מאשימים כי המצב נוח לאוצר בגלל הגירעון בתקציב, וטוענים כי אם האוצר היה רוצה לפתור את המשבר היה נערך כבר מזמן דיון בוועדת הכספים להעברת התקציב.

אינפו לאייטם סבסוד צהרונים. עיבוד תמונה
אינפו לאייטם סבסוד צהרונים/עיבוד תמונה

נכון לעכשיו, במידה ולא ימצא פתרון משפטי, המדינה תפסיק את ההשתתפות שלה בסבסוד הצהרונים בעלות של בין 50 שקלים ל-500 שקלים, בהתאם לאשכול הלמ"ס של הרשות המקומית. גורמים במערכת החינוך מתריעים כי הדבר יכול להרתיע רשויות מקומיות מלהפעיל צהרונים בהיקף גדול כבעבר כי במידה וכל העלות תושת על ההורים, רבים מהם לא ישלחו את ילדיהם לצהרונים.

חיים ביבס ראש עיריית מודיעין  08/01/2018. ראובן קסטרו
"יש לפעול בדחיפות לשריון התקציב". ביבס/ראובן קסטרו

לא רק תקצוב הצהרונים עומד בסימן שאלה: ממכתבו של ביבס עולה כי ישנו גם מחסור משמעותי בכיתות לימוד לקראת תחילת שנת הלימודים הקרובה, כשהתקציב לבניית כיתות לימוד נוספות נעצר. "הגידול המבורך במספר התלמידים ובינוי שכונות חדשות גוררים צורך בבניית מוסדות חינוך", נכתב. "גידול זה נאמד על ידי משרד החינוך בתוכנית חומש שתוקצב ב-3,300 כיתות לימוד מדי שנה. לצערנו, במהלך החודשים האחרונים אנו למדים על עצירת תקצוב שגוררת אי העברת הרשאות להתחייב ל-1216 כיתות לימוד לשנת 2019. זאת, בנוסף לעצירת הרשאות בסך 280 מיליון שקלים משנת 2018. מדובר במחסור כיתות לימוד ל-64,480 תלמידים לשנת 2019".

(עדכון ראשון: 14:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully