וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרו רק חלק מתשלומי ההורים; ההצבעה על הצגות וטיולים - נדחתה

7.7.2019 / 20:26

ועדת החינוך אישרה רק שלושה רכיבים בתשלומי ההורים: ביטוח תאונות אישיות, פרויקט השאלת ספרי לימוד ומפעל ההזנה. המשמעות: בתי הספר לא יקיימו טיולים ולא יצאו להצגות. התאגדות מנהלי בתי הספר: המנהלים לא יגבו תשלומים חלקיים

ועדת החינוך/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת החינוך אישרה היום (ראשון) רק חלק מתשלומי ההורים לשנת הלימודים הקרובה. זאת לאחר כחמש שעות של דיון סוער. חברי סיעת כחול לבן התנגדו לאישור כל התשלומים. המשמעות של אי אישור כלל התשלומים היא מניעת יציאה לטיולים שנתיים ולהצגות, וקיום פעילויות העשרה. דיון בשירותים אלה יתקיים על ידי ועדת החינוך בימים הקרובים.

בשלושת הרכיבים שאושרו לא יחול שינוי במחיר מהשנה שעברה. ביטוח החובה לתלמיד ימשיך לעמוד על 49 שקלים החל מגן הילדים ועד לכיתה י"ב. כך גם מפעל השאלת ספרי לימוד וההזנה. אלה נותרו ללא שינוי. עלות מפעל ההשאלה יעמוד על בין 280 ל-320 ש"ח מקסימום. באשר להזנה, הרי שהתשלום שתשלם כל משפחה, מתבסס על ההכנסה החודשית לנפש.

עוד בוואלה! NEWS:
יחסים לא ראויים בין מורים לתלמידים: דוח על התנהלות תלמה ילין
פרץ נכנס למשרד החינוך:" לא הדתה ולא החלנה - ערכים וחיבור לעם"
אלימות, מחסור בתנאים ושכר נמוך: תמונת מצב מערכת החינוך

טבלת תשלומי ההזנה במסגרת תשלומי ההורים שאשירה ועדת החינוך. אתר רשמי
פירוט התשלומים של מפעל ההזנה/אתר רשמי

הדיון התקיים בחדר ועדת החינוך התרבות והספורט שהוקמה בכנסת ה-21 בכפוף לוועדת ההסכמות המורכבת מנציג הקואליציה ונציג האופוזיציה. עשרה חברי כנסת הצביעו בעד הצעתו של יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי, ואישרו גבייתם של שלושה רכיבים בתשלומי ההורים: ביטוח תאונות אישיות, פרויקט השאלת ספרי לימוד ומפעל ההזנה (ארוחות המסופקות במסגרת חוק ארוחה יומית לתלמיד). ח"כ אחד התנגד (יבגני סובה) ושני חברי כנסת נמנעו (עוזי דיין וקרן ברק). דיון נוסף יתקיים בעוד מספר ימים בנוגע ליתר תשלומי הרשות וביניהם סל תרבות, מסיבות סיום, מסיבות כיתתיות, פורום ועדי ההורים היישובים וטיולים על פי התכנית.

יו"ר הוועדה, ח"כ מרגי, אמר במהלך הדיון: "לא נעביר היום את כל טבלת תשלומי ההורים, אלא רק את הרכיבים הקריטיים לפתיחת שנת הלימודים". מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, הוסיף: "אנחנו נמצאים בתקופה לא שגרתית ואי אפשר לקבל החלטות כל עוד אין ממשלה חדשה". במהלך הישיבה, יו"ר ארגון ההורים הארצי, עו"ד אייל בן יהודה באום, הוצא מהישיבה לאחר שקרא לח"כ קרן ברק "חצופה".

עוד באותו נושא

אביה של כרמל מעודה ביקש לפתוח מחדש את המעון, המדינה סירבה

לכתבה המלאה

"ההורים משלמים שלוש פעמים מס"

עו"ד נועה בן אריה, היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי הסבירה את הדחיפות באישור ביטוח תאונות אישיות, "השלטון המקומי ישמח לכל מגמה שמבטלת את תשלומי ההורים, אך המשמעות של אי אישור נושא הביטוח זה אי פתיחת שנת הלימודים מבחינתנו. אם רכיב זה לא יאושר, התוצאה תהיה שהורה שרוצה לשלוח את הילד שלו לבית הספר יאלץ למצוא פתרון ביטוחי באופן פרטי".

ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) הוביל קו תקיף נגד אישור תשלומי ההורים, "תשלומי ההורים הם בלוף. אדם עני צריך לשלם אלפי שקלים בבתי ספר. מדינת ישראל קבעה חינוך חינם וכבר שבעים שנה שהיא משקרת להורים ועושקת אותם. תשלומי ההורים לא מגינים על ההורים. בירוחם ילד עני לא אוכל והוא לא אומר שלהורים אין כסף אלא שהוא לא רעב; הוא לא יוצא לטיול ולמי ששואל מדוע לא הצטרף לטיול הוא מסביר שהוא לא אוהב טיולים, לא כי לאימא אין כסף. בוא נבקש מתווה ממשרד החינוך שיהיה דיפרנציאלי ושיבטל את תשלומי ההורים בתוך עשר שנים בהדרגה". ח"כ יעל גרמן (כחול לבן) הוסיפה כי " ההורים משלמים שלוש פעמים מס - מס הכנסה למדינה, ארנונה לרשות המקומית, ופעם שלישית הם משלמים את תשלומי ההורים. איפה ההגינות וההגיון כלפי ההורים הללו שאנחנו מטילים עליהם שלוש פעמים מס?".

"אם לא יאושרו התשלומים - לא יהיו טיולים עד ינואר"

מנגד, ח"כ אוסנת מארק (הליכוד) ביקשה לאשר את תשלומי ההורים כפי שהציע משרד החינוך, "גדלתי באופקים ואני יודעת מה זה כשאין להורים כסף לשלם עבור ספרים וטיולים. במציאות הקיימת אם נבטל את כל התשלומים, מי שיינזק באופן ישיר יהיו המשפחות החלשות. הנושא הזה הוא חשוב ונפיץ וחייבים לטפל בו אבל היות והכנסת התפזרה אני מבטיחה לפתור את הנושא בכנסת הבאה. בסיטואציה הזאת, כפסע משנת הלימודים הבאה, צריך לקחת אחריות ולפתוח את שנת הלימודים. אני אומרת לחברי מ'כחול לבן' - קחו אחריות , צריך לפתוח את שנת הלימודים בצורה מסודרת".

גם חברתה לסיעה ח"כ קטי שטרית הצטרפה לקריאה: "דיברתי עם אנשי משרד החינוך וארגוני הטבע, אם לא נאשר את תשלומי ההורים לא יהיו טיולים עד ינואר וילדים מהפריפריה לא יוכלו לצפות בהצגות. תתעלמו מהפוליטיקה ותקבלו החלטה".

בית ספר בשדרות, תלמידים חוזרים לשגרה, 6 במאי 2019. ניב אהרונסון
בית ספר בשדרות/ניב אהרונסון

במשרד החינוך ציינו, כי לאורך שנת הלימודים ננקטו בשורה של פעולות כדי למנוע גביית יתר מצד ההורים, בין הפעולות שננקטו היו בדיקות של פניות הורים. כך למשל בשנה האחרונה הוחזרו יותר ממיליון ש"ח בעקבות פניות ההורים. כמו כן הורחבו הבקרות בבתי הספר.

על פי המשרד, מדי שנה מוקצים כ-100 מיליון שקלים לטובת מלגות. סכום זה מוקצה לטובת כ-211,000 תלמידים, כאשר גובה המלגה הממוצעת לתלמיד עומד על 400 שקלים (500-250 ביסודי, 800-400 בעל יסודי). המלגה מסייעת להורים במימון תשלומי הורים בפעילות לימודית, חינוכית וחברתית, כגון: סל ספרי לימוד, סל תרבות וטיולים. עוד נמסר כי 100 בתי ספר חדשים יצטרפו לפרויקט השאלת הספרים, כך שבסך הכל יכללו בתכנית 2,831 מוסדות חינוך.

מטעם התאגדות מנהלי בתי הספר נמסר בתגובה: "מנהלי בתי הספר לא ייגבו תשלומים הורים חלקיים. מנהלי בתי הספר אינם גובים בע"מ ולא ייגבו מספר פעמים את תשלומי ההורים לסעיפים השונים. או שיאושרו כל תשלומי ההורים או שהמנהלים לא ייגבו שום תשלום, גם לא עבור ביטוח לתלמידים ולהשאלת ספרי לימוד. שמשרד החינוך ייגבה וינהל את תשלומי ההורים. המנהלים לא יהיו בני ערובה וכדור משיק בידי פוליטיקאים מימין ומשמאל. למותר לציין שאי גביית ביטוח עבור תלמידים לא יאפשר כניסתם לבתי הספר באחד בספטמבר".

מטעם המטה המשותף לקידום טיולים בישראל נמסר בתגובה לאי אישור גביית תשלומי הורים היום בוועדת החינוך כי "מדובר במכת מוות עבור עשרות אלפי מועסקים בענף התיירות והטיילות החינוכית אשר יאבדו את עבודתם עקב החלטת ועדת החינוך. הוועדה החליטה שלא לאשר תשלומי הורים לטיולים התלמידים והעובדים בענף, כמו גם ערכי אהבת הארץ וידיעתה, נופלים קרבן לפופוליזם של מערכת הבחירות".

עוד נמסר כי "ועדת החינוך של הכנסת נתנה למעשה מכת מוות לטיילות החינוכית בישראל ולעשרות אלפי המועסקים בה. במציאות כיום, בה משרד החינוך לא מתקצב את הטיולים, ללא השתתפות ההורים, שנת תש"פ תיפתח ללא טיולים בכלל-יומיים ושנתיים. הטיילות החינוכית הינה חלק חשוב ובלתי נפרד ממערכת החינוך הישראלית ואסור שזה ייפסק. ידיעת הארץ ואהבתה אינן מותרות, והינן חלק בסיסי מחינוכם של ילדי ישראל, בכל המגזרים. לצערנו מתברר שהטיילות החינוכית שנמצאת ממילא בקרב הישרדות, הינה קרבן לפופוליזם של מערכת הבחירות. יש לזכור כי מלבד התלמידים, ייפגעו גם עשרות אלפי מועסקים בטיילות החינוכית: מדריכי טיולים, מאבטחים, ספקי מזון, בעלי אכסניות ואתרי קמפינג, נהגי אוטובוסים, עובדי ניקיון ועוד. מדובר בהחלטה מסוכנת. אנו מודים לחברי סיעת הליכוד והבית היהודי שתמכו בעמדתנו. אנו פועלים בכל דרך לשינוי ההחלטה כך שהעובדים והתלמידים לא ייפגעו".

(עדכון ראשון: 19:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully