וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן במסר לבריטניה: תפיסת מכלית הנפט לא תעבור ללא תגובה

מפקד הצבא הזהיר את הממלכה במענה איראני, אחרי ההשתלטות על כלי השיט לחופי גיברלטר. "בשעת הצורך טהראן תענה בהתאם". האיחוד האירופי: על איראן לעצור את כל הפעילויות הפוגעות בהסכם הגרעין. נתניהו: "על איראן לזכור שמטוסינו יכולים להגיע אליה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

תפיסת מכלית הנפט בגיברלטר על ידי בריטניה בשבוע שעבר לא תעבור "ללא תגובה" - כך אמר הבוקר (שלישי) רמטכ"ל צבא איראן, הגנרל מוחמד בגרי, כפי שצוטט בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים. "תפיסת מכלית הנפט על בסיס תירוצים מומצאים... לא תעבור ללא תגובה ובשעת הצורך טהראן תענה בהתאם", צוטט בגרי.

כוחות נחתים בריטיים השתלטו על הספינה "גרייס 1" לחופי גיברלטר ביום חמישי האחרון בטענה שהיא הייתה בדרכה לסוריה בהפרה של הסנקציות שהוטלו על משטרו של בשאר אסד. טהראן מכחישה זאת ודורשת את שחרורה המידי של המכלית, וביום שישי איים בכיר במשמרות המהפכה להשתלט על ספינה בריטית כנקמה.

התקרית מצטרפת לשורת אירועים ביטחוניים אחרים במפרץ בחודשיים האחרונים, בראשם הפלת המל"ט האמריקני בידי איראן. רק ברגע האחרון החליט נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שלא להגיב צבאית על כך, אולם המתיחות בין שתי האויבות הוותיקות מחריפה מיום ליום עם המשך הצעדים האיראניים לצמצום המחויבות שלהם להסכם הגרעין.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
למרות איומי איראן: מכלית הנפט תישאר בידי גיברלטר
ממשיכה לסגת מהסכם הגרעין: איראן הודיעה על הגברת רמת העשרת האורניום
איראן: פתוחים לדיפלומטיה, אבל אין לנו תקווה שהסכם הגרעין ישרוד

מכלית שנתפסה על ידי הרשויות של גיברלטר, 4 ביולי 2019. רויטרס
נתפסה בטענה שהפרה את הסנקציות. המכלית "גרייס 1"/רויטרס

טראמפ פרש מהסכם הגרעין בשנה שעברה והטיל מחדש סנקציות על איראן, בניסיון ללחוץ עליה לשוב לשולחן המשא ומתן ולדון בהסכם חדש ומקיף יותר, הכולל גם את תכנית הטילים והמעורבות של איראן בסכסוכים באזור. הרפובליקה האסלאמית מתנה זאת בהסרת כל הסנקציות, ובינתיים כבר עברה את רמת האורניום המועשר המותרת לה בהסכם שנחתם ב-2015 - 3.67% - ואת כמות האורניום המותרת לה, 300 ק"ג. היא מאיימת לנקוט צעדים נוספים בעוד כ-60 יום, אם יתר המדינות החתומות לא יפעלו לפצות אותה על הנזקים הכלכליים שגרמו הסנקציות האמריקניות.

היום האיחוד האירופי קרא לאיראן לצמצם בחזרה את רמת העשרת האורניום שלה. "אנחנו ממשיכים להפציר באיראן שלא לנקוט צעדים נוספים שיפגעו בהסכם הגרעין ולעצור ולבטל את כל הפעילויות שאינן עולות בקנה אחד איתו, כולל יצור אורניום ברמה נמוכה", אמרה דוברת של האיחוד. באירופה ממשיכים לנסות להציל את ההסכם, ונשיא צרפת עמנואל מקרון שלח את אחד מיועציו הבכירים ביותר לטהראן. עם זאת, שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ון בולטון דחפו את טראמפ "להרוג" את הסכם הגרעין מ-2015, כפי שעשו אחרי הסכם שנחתם ב-2005 בין טהראן למדינות אירופה.

עוד באותו נושא

איראן: פתוחים לדיפלומטיה, אבל אין לנו תקווה שהסכם הגרעין ישרוד

לכתבה המלאה
רה"מ נתניהו בביקור בבסיס חה"א נבטים 9 ביוני 2019. אריאל חרמוני/משרד הביטחון, אתר רשמי
נתניהו לצד הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר בנבטים, היום/אתר רשמי, אריאל חרמוני/משרד הביטחון

נתניהו, מצדו, סייר בטייסת מטוסי ה-F35 בבסיס חיל האוויר ושלח מסר מאיים לאיראן: "היא מאיימת לאחרונה בהשמדת ישראל; כדאי שהיא תזכור שהמטוסים האלה יכולים להגיע לכל מקום במזרח התיכון. גם לאיראן, ובוודאי גם לסוריה".

(עדכון ראשון: 8:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully