וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצות מעונות היום לממשלה: תוספת של שני מיליארד שקל בשנה

9.7.2019 / 5:27

ברקע הצהרת נתניהו על העברת הטיפול במעונות למשרד החינוך, דוח שהוגש ע"י מעונות היום המפוקחים לממשלה דורש תקצוב לשימור כוח אדם, הלימה בין מספר הסייעות לפעוטות ועמידה בסטנדרטים של ה-OECD. עם זאת, הדוח לא עוסק בהעברת הענף למשרד החינוך, אלא בשיקומו מהמשבר

צילום: מתוך ה-FB של בנימין נתניהו, עריכה: טל רזניק

ארגוני מעונות היום המפוקחים הגישו היום (שלישי) לוועדה הבין-משרדית הממשלתית, שהוקמה כדי לבחון את סוגיית הסדרת תחום המעונות, תכנית עבודה מפורטת. על פי ההמלצות, הסדרת תחום המעונות תעלה למדינה כ-2 מיליארד שקל, ותכלול העלאת שכר המטפלות, מנהל תקין והולם בעניין כמות המטפלות על כמות הפעוטות, הכשרות, הדרכות ושימור כוח אדם איכותי.

לאחר הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי סיכם עם שר החינוך רפי פרץ להעביר את תפעול מעונות היום לאחריות משרדו, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ללשכת נתניהו כי תכנית כזו מחייבת חקיקה - דבר שיוכל להתקיים רק בממשלה הבאה ולא באופן מיידי - מה שמגדיר את הצהרת נתניהו כהבטחת בחירות בלבד.

מעבר לכך, מזה שנה עובדת הוועדה הבין-משרדית שהוקמה כדי לבחון את סוגית הסדרת הפיקוח על תחום המעונות במדינת ישראל, והיא צפויה לפרסם את ממצאיה באוגוסט הקרוב. נכון להיום ישנם כ-2000 מעונות מפוקחים על ידי משרד העבודה, בהם מתחנכים כ-25% מאוכלוסיית הפעוטות בישראל. מספר הנדחים שלא מצליחים להתקבל עומד על כ-10,000 פעוטות, אשר נאלצים להירשם למעונות פרטיים שאינם מפוקחים.

עוד בוואלה! NEWS
נתניהו: נעביר את תפעול מעונות היום לאחריות משרד החינוך
חיי האזרחים באיראן כבר בלתי-נסבלים, אבל הגרוע מכל עוד לפניהם
"חזית לשמירת הילדים": הורי הפעוטונים הפגינו ברחבי הארץ

מחאת ההורים בשרונה, תל אביב 7 ביוני 2019. דני מרון
מחאת ההורים בשרונה, יום ראשון/דני מרון

על פי התכנית שהוגשה לוועדה על ידי ארגוני מעונות היום המפוקחים, בהם ויצ"ו ונעמ"ת, נטען כי בכדי להסדיר את התחום יש לצמצם את פערי השכר בין המטפלות במעונות לאלו של סייעות בגני הילדים, כמו גם להוסיף כמיליון שקל בשנה לכל מעון, עבור:

- שיפור יחס מטפלות/ילדים באמצעות הוספת מטפלת בכל קבוצת גיל במעון.
- העלאת שכר צוותי המעונות ב-30%, ובתוך כך העלאת שכר מטפלות מתחילות מ-31 ש"ח ל-35 ש"ח (ברוטו לשעה).
- מתן מענה להיעדרויות ומילוי מקום בדמות מטפלת מחליפה.
- אופק מקצועי, תגמול ומסלולי קידום למחנכות ולמטפלות.
- מתן 15 שעות הדרכה וליווי פדגוגי בחודש לצוות החינוכי במעון.
- מתן תמריצים למטפלות ושיפור מערך ההכשרה המקצועי, זאת בכדי לשמור על כוח האדם האיכותי.

כמו כן, הארגונים המפוקחים הציגו בפני הוועדה את הפערים בין המודל הנהוג כיום למודל הרצוי בראייתם:

עוד באותו נושא

גורמים משפטיים: העברת המעונות למשרד החינוך עשויה לעורר קשיים

לכתבה המלאה

כמות מטפלות על כמות פעוטות

מעונות היום. עיבוד תמונה
מעונות היום/עיבוד תמונה

שכר בסיס התחלתי

מ-5,700 שקל לחודש ל-6,350 שקל לחודש (תואם שכר סייעות בגני ילדים ברשויות המקומיות), כלומר מ-31.3 שקל לשעה ל-34.9 שקל לשעה.

מעונות היום. עיבוד תמונה
מעונות היום/עיבוד תמונה

על פי מחקר שביצעו הארגונים, נכון להיום, כ-85% מההשקעה בחינוך לגיל הרך בישראל היא השקעה פרטית של הורים, זאת ביחס למדינות אחרות ב-OECD, שם ההשקעה מצד ההורים עומדת בממוצע על 28% מסך ההוצאה על חינוך לגיל הרך.

כמו כן, ברוב מדינות ה-OECD, החינוך לגיל הרך ניתן בחינם או שהוא ממומן ברובו מהקופה הציבורית, וניתן לכל שכבות האוכלוסייה. בישראל, החינוך הציבורי לגיל הרך ניתן בחינם או בסבסוד רק לרבע אוכלוסיית הילדים בגיל הרך הנמצאים בשכבות סוציו-אקונומיות נמוכות. עוד עולה מהמחקר כי רמת ההשקעה הציבורית במסגרות לגיל הרך בישראל עומדת על 15% - רק חמישית מהממוצע במדינות ה-OECD, בהן הממשלות מממנות בממוצע כ-72% מהחינוך לגיל הרך.

ארגוני המעונות: "מצפים ליישום לאלתר"

מאירגוני מעונות היום המפוקחים נמסר כי "אנחנו מברכים על התעוררות הממשלה לאחר שנים של הזנחת ילדי הגיל הרך בישראל. אנו מקווים שההצהרה על העברת מעונות היום למשרד החינוך איננה עוד הכרזת בחירות, אלא תהיה רק צעד ראשון ביישום תכנית לאומית, לרבות התקציבים הנדרשים כדי לשקם את ענף מעונות היום ומסגרות הגיל הרך. אם הממשלה לא תיקח אחריות מלאה על הנושא תוך השקעת המשאבים הנדרשים, לא תהיה חשיבות איזה משרד יפקח על המעונות. היום הציגו הארגונים תכנית חירום לטיפול במשבר בגיל הרך ומדיניות כוללת ואנו מצפים ליישומה לאלתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully