וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי רעידות האדמה, בקליפורניה נערכים ל"דבר הגדול"

שתי רעידות האדמה העוצמתיות בקליפורניה גרמו לנזק מינורי בלבד בעיר המלאכים, אך התושבים נמלטו מבתיהם והשלטונות מתריעים מרעשי משנה נוספים. "זהו לא תרגיל", הזהירה חברת קונגרס את המשפחות. אחד המומחים הסביר: "נראה שהנפש שלנו ספגה זעזוע גדול יותר מהמבנים שלנו"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שתי רעידות האדמה החזקות שזעזעו את דרום מדינת קליפורניה בתוך יומיים החיו את החששות מפני "הדבר הגדול" שיכה את העיר לוס אנג'לס. השלטונות הזהירו את התושבים כי צפויים רעשי משנה נוספים בימים הקרובים.

בלילה שבין שישי לשבת הכתה רעידת אדמה בעוצמה 7.1 אזור מבודד המרוחק כ-240 ק"מ מצפון-מזרח ללוס אנג'לס, אולם גם בעיר עצמה חשו בה. התושבים בעיר המלאכים נמלטו מבתים, ממסעדות, מפאבים ומאולמות קולנוע אחרי הרעש החזק ביותר זה 20 שנה באזור. היא הגיעה יממה אחרי רעידת האדמה בעוצמת 6.4, שהייתה בעצמה הגבוהה ביותר זה שני עשורים.

בלוס אנג'לס היה נזק מינורי בלבד, כמו הפסקות חשמל, אבל עבור רבים זו הייתה תזכורת לחיים באזור הפעיל מבחינה טקטונית, על אף שהעיר יושבת על קו שבר קטן יותר שאינו קשור ישירות לקו השבר סן אנדראס.

עוד בוואלה! NEWS:
"הוא אי פעם ייראה כשיר?": המיילים של שגריר בריטניה נגד טראמפ
"שלטנו בשמיים במלחמת העצמאות": הבלבול ההיסטורי של טראמפ בנאום 4 ביולי
גל חום קיצוני באלסקה: "מעדיפה ללכת יחפה כי חם עם נעליים"

סחורה מפוזרת על הרצפה בסופרמרקט בטרונה שבקליפורניה אחרי רעידת האדמה ב-6 ביוני 2019. רויטרס
הסחורה מפוזרת על הרצפה. סופרמרקט בטרונה שבקליפורניה, אחרי רעידת האדמה/רויטרס

"הייתי בשוק כי הבנתי שאני לא יודעת מה בדיוק לעשות", אמרה כריסטינה אל-אחמד, בת 29, אם לתינוק בן שנה. "שמעתי את השכנים שלי רצים וצורחים במסדרונות ואני פשוט קפאתי כי חלק אמרו שצריך להישאר בפנים, אחרים אמרו לצאת". היא אמרה כי היא ארזה כמה פריטים חיוניים עבור התינוק שלה אחרי רעידת האדמה הראשונה, אבל כשהגיעה רעידת האדמה השנייה, "היא פשוט לקחה את התינוק ועזבה".

אנדראה בריסנו, מפיקת טלוויזיה החיה בעיר, סיפרה כי היא השתתפה בתרגילים רבים ושמרה על "תיק רעידת אדמה" המכיל מים וקופסאות שימורים, אולם הרעש האחרון עדיין הפחיד אותה. "אין לי ממש תכנית, אלא להישאר מתחת לשולחן העבודה בבית, איפה שהתיק נמצא", היא סיפרה לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אם זה יהיה במקום אחר, אני לא באמת יודעת מה לעשות".

לאחר שתי רעידות האדמה הרצופות, כמה פוליטיקאים דחקו בתושבי קליפורניה להיערך למקרה של רעש עוצמתי עוד יותר. "זהו לא תרגיל, עליכם להבטיח שאתם ומשפחתם מוכנים ל'דבר הגדול'", כתבה חברת הקונגרס קארן באס בחשבון הטוויטר שלה.

עוד באותו נושא

החזקה ביותר זה 20 שנה: רעידת אדמה בעוצמה 6.4 פקדה את דרום קליפורניה

לכתבה המלאה
מסילת רכבת שהתעקמה בעקבות רעידת האדמה בטרונה שבקליפורניה ב-6 ביוני 2019. רויטרס
מסילת רכבת שהתעקמה בעקבות רעידת האדמה בקליפורניה, אתמול/רויטרס

בריכה ברידג'קרסט, קליפורניה, בעת רעידת האדמה:

עם זאת, עד יום חמישי האחרון, דרום קליפורניה חוותה "בצורת של רעידת אדמה", כשהרעש החזק ביותר שנמדד בה לא היה הגבוה מ-6 מאז שנת 2010. ואולם, עתה אומרים המומחים כי יש סיכוי של 10% לרעידת אדמה בעוצמה 7 ומעלה במהלך השבוע הקרוב.

לוס אנג'לס שמה בעדיפות עליונה את המוכנות לרעידות אדמה, במיוחד מאז זו שטלטלה את האזור ב-1994 והרגה 57 תושבים. ואולם, השקט היחסי בשנים האחרונות הותיר רבים מהתושבים בשאננות. היא מקיימת מאז 2008 מדי שנה את התרגיל "הרעידה הגדולה" על מנת להעלות את המודעות בקרב התושבים ולהזכיר להם כיצד לנהוג במקרי חירום.

בנוסף לכך, העירייה הציגה תקנות חדשות לחיזוק יותר מעשרת אלפים מבנים, אולם סקר מ-2008 מצא כי פחות ממחצית מהתושבים במדינה גיבשו תכנית חירום. פחות מ-20% מהם חיזקו או בדקו את בתיהם או רכשו ביטוח למקרים של רעידות אדמה.

"הנפש ספגה זעזוע"

מומחים אף מזהירים כי למרות ההתקדמות בשיפוץ המבנים, יש גבול למה שניתן להשיג בכך משום שרוב המבנים בדרום קליפורניה לא נבנו בהתאם לתקנות המודרניות.

קן אודל, נשיא איגוד מהנדסי הבניין של קליפורניה, אמר כי גם שיפוץ הבתים לא בהכרח ימנע את קריסתם, אלא נועד להציל חיים בעיקר. "אנחנו מתקדמים מהר ככל שאפשר בהתאם להבה של החברה שלנו וגם, אני שונא לומר זאת, לא מעט בהתאם לכלכלה".

לדבריו, אפקט הפחד של רעידת האדמה ניכר בקרה התושבים. "אנשים הולכים למקלטים וישנים בחוץ, מרגישים פחות ביטחון לגבי הבתים שלהם", אמר. "נראה שהנפש שלנו ספגה זעזוע גדול יותר מאשר המבנים שלנו".

נזק שנגרם לבית באזור טרונה שבקליפורניה אחרי רעידת האדמה ב-6 ביוני 2019. רויטרס
נזק שנגרם לבית באזור טרונה, אתמול/רויטרס

הרעש הגדול האחרון הכה כ-17 קילמוטרים צפון-מזרחית לעיר ריד'גקרסט, שם נרשמו כמה מוקדי שריפות. הרשויות מסרו כי באזור כמה בני אדם שנפגעו, וכ-2,000 תושבים נותקו מחשמל.

כוחות החירום דיווחו על כמה מבנים שנפגעו ברעידת האדמה באזור מחוז סן ברנדינו הסמוך ללוס אנג'לס. "בתים רעדו, יסודות מבנים נסדקו וקירות קרסו", אמרו כוחות הכיבוי של סן ברנדינו. ממחלקת כיבוי האש של לוס אנג'לס נמסר כי היו דיווחים על נפילות חשמל מקומיות בכמה חלקים של העיר. צוותי הכיבוי עדיין סוקרים את היקף הנזק, אך בשלב זה לא זוהה נזק לתשתיות.

מוצרים בסופר התפזרו על הרצפה בעקבות רעידת אדמה בקליפורניה, 5 ביולי 2019. AP
2,000 תושבים נותקו מחשמל. סופרמרקט במדינה לאחר רעידת האדמה החזקה/AP

לא היו נפגעים, אבל נרשמה בהלה רבה. משחק כדורסל שהתקיים באיצטדיון בלאס וגאס, שכל 17 אלף מושביו התמלאו, הופסק בעקבות רעידת האדמה. דניאל ארל ואשתו היו בין הצופים כשהרעש עצר את ההתרחשות על המגרש. "כולם קפצו מעלינו כדי לברוח", שחזר. "אשתו החזיקה אותי ממש חזק. אני מופתע שהזרוע שלי עוד קיימת".רעידת האדמה תפסה גם את מגישי רשת CBS בזמן שידור חי, והם החליטו להסתתר מתחת לשולחן.

מושל קליפורניה, גווין ניוסם, אמר אתמול כי על הממשלה לפעול לחיזוק מערכות ההתראה בבניינים, כמו גם את הסטנדרטים של הבנייה, ועל התושבים לוודא שהם יודעים כיצד להגן על עצמם במהלך רעידת אדמה. "זוהי קריאת השכמה לשאר חלקי המדינה ולאזורים הנוספים", אמר ניוסם במסיבת עיתונאים שעסקה במאמצי המדינה לסייע לאזור.

הרעש תפס את שדרי רשת CBS בזמן השידור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully