וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקלה חמורה: הרישום הפלילי הראה שהנאשם הורשע ברצח - אף שזוכה

4.7.2019 / 16:47

שופטי העליון הופתעו לגלות כי לפי מסמך רשמי שהגישה המדינה - הנאשם שמולם אמור בכלל להיות במאסר עולם. מתברר שזיכויו מרצח, שפורסם בתקשורת בהרחבה, נשמט מהמסמך הרשמי. השופטים הורו לפרקליטות ולמשטרה לבדוק איך קרתה הטעות, שעלולה להשפיע על עונשים של נאשמים

בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ
הרישום הפלילי הוא אחד השיקולים בגזירת העונש. בית המשפט העליון בירושלים/נועם מושקוביץ

בית המשפט העליון הורה אתמול (רביעי) לפרקליט המדינה שי ניצן ולמשטרה לבדוק כיצד ייתכן שישנן טעויות ברישום הפלילי של אזרחי ישראל. זאת, לאחר שמסמך רשמי שהוגש לבית המשפט הראה כי הנאשם הורשע ברצח ואמור להימצא במאסר עולם - אף שבפועל הוא זוכה. מדובר בתקלה חמורה, שכן כמעט בכל תיק נעשה שימוש ברישום הפלילי כאחד השיקולים בגזירת העונש.

הנאשם, חמד זינאתי, הורשע בחודש מרץ האחרון בבית המשפט המחוזי בחיפה בגרימת חבלה חמורה, החזקת סכין שלא כדין ומסירת ידיעה כוזבת למשטרה. הוא נידון ל-45 חודשי מאסר בפועל, אך ערער לבית המשפט העליון נגד חומרת העונש. במהלך הדיון בערעור, שהוגש באמצעות עו"ד משה סרוגוביץ', הציגה המדינה לשופטי העליון את גיליון ההרשעות של זינאתי. השופטים ניל הנדל, ענת ברון וג'ורג' קרא הופתעו לקרוא כי לפי המסמך שהוגש להם, זינאתי הורשע ברצח לפני חמש שנים ואמור להיות כעת במאסר עולם. "העניין בלט לעין שכן ההרשעה אינה מתיישבת עם היות המערער חופשי בעת ביצוע המעשים בהם הודה בתיק זה", כתב השופט הנדל.

עוד בוואלה! NEWS
תיעוד קשה לצפייה: המטפלת מראש העין קושרת את הפעוט ומאכילה בקיא
"איבד את ההכרה ושקע במים": תעלומת מותו של אלירן ביאכטה באילת
הרב אבינר בעקבות חשיפת וואלה! NEWS: "פוליטיקה אינה לנשים"

שי ניצן במהלך טקס קבלת פנים לשר המשפטים, משרד המשפטים, ירושלים 23 ביוני 2019. ראובן קסטרו
נדרש לערוך בדק בית עם המשטרה. ניצן/ראובן קסטרו

הרשעתו הקודמת של זינאתי זכתה לפרסום רב. הוא הורשע בשנת 2009 ברצח של אדם בשם יוסף עלי, אולם שנתיים לאחר מכן, זוכה על ידי בית המשפט העליון. זאת, לאחר שנמצא כי מדובב שהוחדר לתאו של אחד החשודים האחרים בתיק שכנע אותו לשקר ולהפליל את החשודים האחרים כדי להציל את עורו. אלא שהעובדה כי זינאתי זוכה לא הופיעה ברישום הפלילי שהוגש לבית המשפט בשבוע שעבר.

"תדפיס המידע הפלילי הוא מסמך מרשים", כתב השופט הנדל. "הוא נושא את חותמת משטרת ישראל ומשדר רשמיות וחשוב יותר, אמינות ודייקנות. והנה, מקרה זה טופח על פני כוחו הראייתי ומגלה עד כמה בכוחו להטעות... כמובן, במקרה שלנו הטעות כה בולטת שקל היה לגלותה. ואולם, חשיבות העניין היא אמינות המרשם הפלילי בתיקים אחרים".

השופטים הורו להעביר עותק מפסק הדין לפרקליט המדינה, כדי שיוכל לערוך יחד עם המשטרה "בדק בית" שיגלה את מקור הטעות ויוודא כי לא יקרו מקרים דומים בעתיד. הם גם הנחו את הפרקליטות לעדכן אותם בתוך 45 ימים על ממצאי הבדיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully