וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן הגיע לבית משפחת טקה: "מה שקרה עם סלומון הוא עצוב וטרגי"

השר לביטחון הפנים הודה למשפחתו של הנער שנהרג מירי שוטר על הקריאה למפגינים שלא לנקוט באלימות. "מיליוני אזרחים במדינה כואבים את הכאב שלכם, מקווה שזה יהיה המקרה האחרון", אמר ארדן

עריכה: ליר שפיגלר

ביקורי התנחומים בבית משפחת טקה:

  • השר ארדן: "המקרה עצוב וטרגי, אני מקווה שהוא האחרון"
  • ארדן: "אני והמשטרה נסייע כל הניתן למשפחה"
  • יו"ר העבודה פרץ: "להקים ועדת חקירה בנושא"

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ביקר היום (חמישי) בבית משפחת טקה, לאחר שבנם סלומון נהרג מירי שוטר ביום ראשון בקריית חיים. "באתי בשם ממשלת ישראל ובשמי להביע תנחומים על הכאב שלכם", אמר ארדן להוריו של טקה, שמותו הצית גל מחאה ברחבי הארץ. "מיליוני אזרחים במדינה כואבים את הכאב שלכם. אני מבקש להודות למשפחה על הקריאה למפגינים שלא לנהוג באלימות. מה שקרה עם סלומון הוא עצוב וטרגי ואני מקווה שזה יהיה המקרה האחרון. אם יש משהו שאני באופן אישי, הממשלה והמשטרה יכולים לסייע למשפחה - אנחנו לצידכם".

לפני כן ביקר בבית המשפחה גם יו"ר העבודה הנכנס, ח"כ עמיר פרץ. "לא יכולנו לישון בלילה כל המשפחה כששמענו על האירוע", אמר. "לא יכול להיות שילד בן 19 מסיים את חייו רק בגלל שהוא נקלע במקרה לאיזושהי סביבה ומישהו מחליט לשפוט אותו בדרך כל כך חמורה. האירוע מזעזע את כולנו. אנחנו רוצים ועדת חקירה ממלכתית שבית המשפט העליון ימנה אותה".

לקריאה נוספת:
"ערים לרגישות": שוטרים יוצאי אתיופיה לא יוצבו בהפגנות בני העדה
השר ארדן על המחאה: "כשזורקים בקבוקי תבערה מאבדים לגיטימיות"
"נמאס לכם לעמוד בפקק? שפכו את דמנו, ועכשיו גם לנו נשבר"

השר לבטחון פנים גלעד ארדן בביתו של סלומון טקה בקרית חיים , יולי 2019. יואב איתיאל
"מקווה שזה יהיה המקרה האחרון". ארדן בבית משפחת טקה, היום/יואב איתיאל

במהלך דבריו של פרץ, ביקש ממנו סמי ברוקה, מדריך הנוער של סלומון, להתנצל בפני המשפחה ואף טען כי הוא עושה "ספין פוליטי". "גם אתה אחראי", הטיח המדריך. "אתה ישבת ישבת בממשלה כאשר שוטרים ירו והרגו צעירים אתיופים. הייתי מצפה ממך לבקש סליחה".

בצל ביקורם של ארדן ופרץ, הרבנים הראשיים לישראל הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו נועדו היום עם ראשי ומנהיגי העדה האתיופית לקריאה משותפת להרגעת הרוחות לאחר ההפגנות על מותו של טקה. הרבנים הראשים אמרו כי אסור להתעלם מהאפליה כלפי העדה האתיופית, וקראו למשטרה לשמור על איפוק כלפי בני העדה ולאפשר להם לקיים את המחאה. במקביל, מנהיגי העדה הבטיחו לפעול להרגעת הרוחות ולקיים את המחאה במסגרת החוק ושמירה על הסדר.

"מאבדים לגיטימיות"

מוקדם יותר אמר השר ארדן שמחאת יוצאי אתיופיה איבדה חלק מתומכיה בציבור, זאת לאחר שבהפגנות ביום שלישי ננקטה אלימות כלפי שוטרים ואזרחים. "כשזורקים בקבוקי תבערה או כשמציתים כלי רכב מאבדים לגיטימיות כי זו כבר אנרכיה", אמר השר בתכנית "מרציאנו_סגל" בגלי צה"ל. "זיהינו גל מחאה שלא היה כמוהו בהיקף האלימות שנים. המחאות התפרצו בעקבות קריאה, לעתים הסתה, ברשתות החברתיות".

בעוד המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) ממשיכה בחקירת הרג סלומון טקה בידי שוטר ביום ראשון, ארדן טען כי הטענות בציבור מחייבות בדיקת ממשלה לגבי יעילות המחלקה והאמינות שניתן לה בחקירותיה. "בני העדה האתיופית הם לא היחידים שחשים כך", אמר ארדן. "כולנו שמענו אתמול בוועדת השרים את הצורך לבדוק את המודל של מח"ש".

יו"ר העבודה הנכנס עמיר פרץ בביתו של סלומון טקה בקרית חיים , יולי 2019. צילום מסך
פרץ בבית משפחת טקה, היום/צילום מסך

עם זאת, ארדן טען כי אין צורך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת רצף האירועים ביום ראשון ועד למחאת הענק. "לא כל דבר מצריך ועדת חקירה ממלכתית, אבל כנראה שאנו צריכים להאיץ את המהלכים שלנו לטיפול בבני העדה האתיופית", הסביר השר. "יש תופעות של גזענות בחברה הישראלית ועד שלא נאמר זאת יהיה קשה לטפל בהן עד הסוף".

באשר להתנהלותה המאופקת של המשטרה בהפגנות ביום שלישי, אמר ארדן כי "השיקול הוא קודם כל שמירה על חיי אדם. אם היינו פועלים כדי לשחרר כבישים, היינו רואים תמונות של מפגינים שמוחים באלות וקמים עם הרוגים ופצועים כי אין דרכים אחרות לפנות מפגינים שמשתוללים וחוסמים צומת".

(עדכון ראשון: 13:21)

ראשית השר לבטחון פנים גלעד ארדן בביתו של סלומון טקה בקרית חיים , יולי 2019. לשכת השר לבטחון הפנים גלעד ארדן,
ארדן עם משפחת טקה, היום/לשכת השר לבטחון הפנים גלעד ארדן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרבנים הראשיים בפגישה עם נציגי העדה האתיופית, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
מחאת יוצאי העדה האתיופית, צומת קריית אתא, 3 ביולי 2019. שלומי גבאי
מחאת יוצאי אתיופיה בקריית אתא, אתמול/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully