וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר ארדן על המחאה: "כשזורקים בקבוקי תבערה מאבדים לגיטימיות"

4.7.2019 / 9:48

לאחר הפגנות ההזדהות עם יוצאי אתיופיה, אמר השר לביטחון פנים בריאיון לגל"צ כי במשטרה זיהו גל מחאה שלא היה כמותו. "המחאות התפרצו בעקבות קריאה, לעתים הסתה, ברשתות החברתיות", אמר. בשעות הבוקר נעצרו שני נערים בחשד לזריקת בקבוקי תבערה לעבר נקודת משטרה בבאר יעקב

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: עמית שמחה

ארדן בעקבות המחאה - עיקרי הדברים

  • "כשזורקים בקבוקי תבערה זו כבר אנרכיה"
  • "צורך לבדוק את המודל של מח"ש"
  • "צריך להאיץ את המהלכים לטיפול בבני העדה"
  • על האיפוק בהפגנות: "השיקול הוא קודם כל שמירה על חיי אדם"

השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר הבוקר (חמישי) כי מחאת יוצאי אתיופיה איבדה חלק מתומכיה בציבור, זאת לאחר שבהפגנות ביום שלישי ננקטה אלימות כלפי שוטרים ואזרחים. "כשזורקים בקבוקי תבערה או כשמציתים כלי רכב מאבדים לגיטימיות כי זו כבר אנרכיה", אמר השר ארדן בתכנית "מרציאנו_סגל" בגלי צה"ל. "זיהינו גל מחאה שלא היה כמוהו בהיקף האלימות שנים. המחאות התפרצו בעקבות קריאה, לעתים הסתה, ברשתות החברתיות".

בעוד המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) ממשיכה בחקירת הרג סלומון טקה בידי שוטר ביום ראשון, השר ארדן טען כי הטענות בציבור מחייבות בדיקת ממשלה לגבי יעילות המחלקה והאמינות שניתן לה בחקירותיה. "בני העדה האתיופית הם לא היחידים שחשים כך", אמר ארדן. "כולנו שמענו אתמול בוועדת השרים את הצורך לבדוק את המודל של מח"ש".

עוד בוואלה! NEWS:
ארדן בעקבות סערת השגריר: "התפיסה של טראמפ תביא לשינוי"
"ארגון חלש בלי פיקוד": ביקורת בתוך המשטרה על האיפוק בהפגנות
ההפגנות התחדשו ברחבי הארץ: המשטרה עצרה 16 מפגינים

טקס ההתייחדות לזכרם של חללי משטרת ישראל 2019, אמפיתיאטרון אתר ההנצחה של המכללה הלאומית לשוטרים, בית שמש.. ראובן קסטרו
"לא כל דבר מצריך ועדת חקירה". ארדן/ראובן קסטרו

עם זאת, ארדן טען כי אין צורך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת רצף האירועים ביום ראשון ועד למחאת הענק. "לא כל דבר מצריך ועדת חקירה ממלכתית, אבל כנראה שאנו צריכים להאיץ את המהלכים שלנו לטיפול בבני העדה האתיופית", הסביר השר. "יש תופעות של גזענות בחברה הישראלית ועד שלא נאמר זאת יהיה קשה לטפל בהן עד הסוף".

באשר להתנהלותה המאופקת של המשטרה בהפגנות ביום שלישי, אמר ארדן כי "השיקול הוא קודם כל שמירה על חיי אדם. אם היינו פועלים כדי לשחרר כבישים היינו רואים תמונות של מפגינים שמוכים באלות וקמים עם הרוגים ופצועים כי אין דרכים אחרות לפנות מפגינים שמשתוללים וחוסמים צומת".

מחאת יוצאי העדה האתיופית, צומת עזריאלי, 3 ביולי 2019. אלעד מלכה
מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, אתמול/אלעד מלכה

בתוך כך, במסגרת המחאה - בשעות הבוקר המוקדמות נזרקו בקבוקי תבערה לעבר נקודת המשטרה בבאר יעקב. האירוע הסתיים ללא נפגעים. כוחות המשטרה עצרו שני נערים בני 17 בחשד למעורבותם באירוע, כשבסמוך נמצא מסתור של בקבוקי תבערה נוספים וחומר דליק. כ-20 מתפרעים ניסו למנוע את מעצרם של החשודים והם נהדפו על ידי כוחות המשטרה. החשודים יובאו לדיון בעניינם בבית משפט השלום בראשון לציון.

אמש נמשכו הפגנות המחאה, אולם בהיקף מצומצם בהרבה מזה שהתקיים ביום שלישי. מפגינים חסמו את נתיבי איילון ממחלף ההלכה למחלף השלום, וכעבור זמן קצר הם נפתחו מחדש לתנועה. המשטרה עצרה חמישה מוחים בתל אביב בגין הפרת הסדר הציבורי. בראשון לציון נעצרו שלושה מפגינים כשברשות שניים מהם נתפסו בקבוקי תבערה. מפגין נוסף נעצר בקריית אתא, ושבעה נוספים ביבנה.

גיף תיעוד בקבוקי תבערה. עיבוד תמונה
תיעוד זריקת בקבוקי התבערה בבאר יעקב/עיבוד תמונה

ההפגנות נערכו אחרי שנשיא המדינה ראובן ריבלין קרא "לפעול באחריות ובמתינות", ובמקביל לישיבת ועדת השרים לעניין קידום שילובם בחברה הישראלית של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי, שאותה כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפתח הפגישה אמר נתניהו כי "מותו של סלומון טקה הוא טרגדיה גדולה, ליבנו עם המשפחה וגם יופקו לקחים. אבל דבר אחד ברור: אנחנו לא יכולים לסבול את האלימות שראינו אתמול". מחקירת הירי בטקה גוברת ההערכה כי השוטר ירה על הרצפה - אך נתז פגע באבי העורקים של הנער וגרם למותו.

לאור שיבושי התנועה הכבדים שנרשמו ביום שלישי בעת המחאה, נוסעים רבים העדיפו להימנע מראש מהעומסים הצפויים ובשעה זו כבישים בינעירוניים רבים ברחבי הארץ ריקים מכלי רכב. כוחות משטרה רבים נמצאים במוקדי ההפגנות הצפויים ובארגון הבהירו מוקדם יותר היום כי לא יתאפשרו חסימות כבישים. "חסימות צירי תנועה הינם מעשה אסור על פי חוק וגורמים לפגיעה בציבור רב של נהגים", הבהירו במשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully