וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מודה: הצוללת הונעה ע"י אנרגיה גרעינית, אבל הכור לא נפגע

4.7.2019 / 10:23

אחרי שלושה ימים אישר פוטין כי כלי השיט הסודי, שבשריפה שפרצה בו נספו 14 מלחים, אכן הופעל על ידי אנרגיה גרעינית. ואולם, שר ההגנה אמר כי האש, שהחלה בסוללה, לא הגיעה לכור. כמו כן, לא זוהו רמות קרינה חריגות באזור

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חשף היום (חמישי) כי הצוללת החשאית שנפגעה על ידי שריפה קטלנית הייתה מונעת באנרגיה גרעינית, אולם שר ההגנה שלו הדגיש כי הכור בודד ולא ניזוק. גם נורבגיה, שבסמוך אליה אירע האסון, אמרה כי לא זוהו רמות קרינה חריגות לאחר השריפה שבה נספו 14 מלחים.

הרשויות ברוסיה הואשמו בטיוח הפרטים המלאים של התאונה, שנחשפה רק ביום שלישי, יממה אחרי התרחשותה. רק היום אישרו שאכן היה כור בסיפון כלי השיט, שהיה במשימה חשאית לסיור בקרקעית ים ברנץ הסמוך לחוג הארקטי, למרות עניין ממושך בסוגייה מצדה של נורבגיה השכנה. השריפה החלה ביחידת האנרגיה של הצוללת.

חשיפת העובדה שהיא אכן הייתה צוללת גרעינית קרתה תוך השאלה של פוטין לשר ההגנה שלו סרגיי שויגו על מצבה אחרי השריפה. "הכור הגרעיני בכלי השיט מבודד לחלוטין והוא לא נפגע. כל הצעדים ההכרחיים נלקחו על ידי הצוות כדי להגן על הכור, שפועל לחלוטין", אמר שויגו, לפי תמלול שפרסם הקרמלין. כלי השיט עוגן עתה בסברומורסק, הבסיס המרכזי של הצי הצפוני של רוסיה. שר ההגנה אמר כי הוא מקווה שהצוללת תשוב בקרוב לשירות.

מבין 14 הנספים, כולם היו קצינים. שבעה מהם היו בדרגת קפטן, ושניים החזיקו באות "גיבור רוסיה", העיטור הצבאי הגבוה ביותר שהוענק בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה. לפי העיתון קומרסנט, כל הקצינים שמתו היו חלק מיחידה "סודית ביותר", שמספרה הסידורי הוא 45707. אלו שזכו בעיטור "גיבורי רוסיה" זוהו בתור דניס דולונסקי וניקולאי פילין.

עוד בעולם:
שתי תאונות בחצי שנה: בואינג תשלם מאה מיליון דולר לקרובי הנפגעים
האיטלקים הולכים ונעלמים: מספר הלידות בשפל של 150 שנה

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במהלך פגישותו עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, במוסקבה, רוסיה 4 ביולי 2019. רויטרס
ממעטים לתת תשובות לציבור. פוטין ושויגו דנים באסון, היום/רויטרס

מאות מלחים התאספו במהלך היום בקתדרלה הימית הראשית של רוסיה על אי במפרץ פינלנד הסמוך לסנט פטרבורג כדי להתאבל על מותם של המלחים. הימאים והכמרים ששירתו בעבר בחיל הים הדליקו נרות והשתתפו בתפילה בקתדרלת הצי של קרונשטאדט.

משרד ההגנה הכחיש שהיה פיצוץ בסיפון ואמר כי היו ניצולים, אולם לא פירט את סוג כלי השיט בשל "המשימה הסודית" שלו. כלי תקשורת ברוסיה דיווחו כי כלי השיט היה AS-12, המכונה "לושאריק" ונחשב לצוללת החשאית ביותר שיש בידי הצבא. היא פותחה למטרות מחקר רגישות בעומק הים. ואולם, בפנטגון סבורים כי יעודה האמיתי הוא לחבל בכבלי תקשורת תת-מימיים.

המיני-צוללות הללו יכולות להגיע לעומק של 6,000 מטר וצוללות גדולות יותר יכולת לשאת אותן. הן פועלות תחת "מינהל מחקר המים העמוקים" (GUGI), שלעתים מכונה "שירותי המודיעין התת-ימיים" של רוסיה.

הקרמלין ממעט בפרטים על האסון ואמר אתמול כי הם לא יפורסמו בפומבי משום שהם כוללים מידע מסווג, אבל יש מי שמאשים את הרשויות בטיוח האסון הימי החמור ביותר מאז הפיצוץ בצוללת קורסק. כמה השוו זאת להשתקת המידע שאחרי האסון בכור בצ'רנוביל ב-1986.

עוד באותו נושא

אסון הצוללת הרוסית: "המלחים נחנקו מגזים רעילים"

לכתבה המלאה
מפה. אתר רשמי
מפה/אתר רשמי

זה היה האסון הימי החמור ביותר מאז הפיצוץ בצוללת קורסק בשנת 2000. האסון, שהוסתר בתחילה על ידי הרשויות, חשף את ההזנחה הגדולה בצבא רוסיה אחרי התפרקות ברית המועצות והובילה להשקעות מרובות לשדרוגו. עם זאת, הצבא ממשיך לסבול מתאונות, לאור הרחבת פעילותו ברחבי העולם כחלק מהרצון של הקרמלין להקרין את עוצמתה המחודשת של רוסיה. הצבא גם מפתח צוללות חדשות, ובארצות הברית דווח כי הפנטגון מודאג מפעילותן לא הרחק מחופי המדינה.

זרי פרחים מונחים באנדרטת לזכר קורבנות טביעת הצוללת הרוסית קורסק בעיר מורמנסק 3 ביוני 2019. רויטרס
זרים מונחים באנדרטה לזכר קורבנות אסון קורסק/רויטרס
תמונת המלחים הרוסים שנספו בשריפה בצוללת, 4 יולי 2019. עיבוד תמונה
תמונת המלחים הרוסים שנספו בשריפה בצוללת/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully