וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון הצוללת הרוסית: "המלחים נחנקו מגזים רעילים"

רויטרס ואי-פי

3.7.2019 / 18:00

הקרמלין ממעט בפרטים על התקרית שהתרחשה במעמקי הים, ושבה נספו 14 אנשי צוות, אבל אמר כי היו ניצולים. יש מי שמאשים את הפרשות בטיוח, ומשווה זאת לתגובה שאחרי אסון צ'רנוביל

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

שר ההגנה של רוסיה, סרגיי שויגו, אמר היום (רביעי) כי כמה אנשי צוות שרדו את השריפה הקטלנית בצולל הסודית, שבה נספו 14 מלחים. הוא לא פירט כמה חולצו מהתקרית שהתרחשה ביום שני, בזמן שכלי השיט ערך סיור מחקרי בעומק ים ברנץ.

בנאום שנשא מבסיס האם של הצוללת בעיר סברומורסק שבחוג הארקטי, הוא שיבח את הצוות על "גבורתו" ואמר כי הוא הקריב את חייו כדי לחלץ מומחה אזרחי ולמנוע את טביעתה של הצוללת. משרד ההגנה אמר כי המלחים מתו משאיפת גזים רעילים שעלו מהשריפה, אבל לא פירט כמה אנשי צוות היו בכלי השיט באותו הזמן או את סוגו. הוא רק אישר כי הוא היה במים הטריטוריאליים של רוסיה בזמן השריפה שסיבת פריצתה לא ידועה. בכלי התקשורת RBC צוטט אתמול גורם צבאי עלום שם שלפיו הייתה זו צוללת בהנעה גרעינית מדגם AS-12, שנכנסה לשירות ב-2003.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם שר ההגנה במוסקבה אחרי השריפה בצוללת, 2 ביולי 2019. רויטרס
מתמודדים עם אסון צבאי נוסף. פוטין ושויגו, אתמול/רויטרס

כלי תקשורת ברוסיה דווחו כי זאת הצוללת החשאית ביותר שיש בידי הצבא, המונעת באנרגיה גרעינית ושפותחה למטרות מחקר רגישות בעומק הים. הקרמלין ממעט בפרטים ואמר כי הם לא יפורסמו בפומבי משום שהם כוללים מידע מסווג, אבל יש מי שמאשים את הרשויות בטיוח האסון הימי החמור ביותר מאז הפיצוץ בצוללת קורסק בשנת 2000. כמה השוו זאת להשתקת המידע שאחרי האסון בכור בצ'רנוביל ב-1986.

"שום דבר לא ידוע בשלב הזה, מי מה, אני לא מבין דבר אחד - מדוע חלף יום אחד ורק אז מסרו הצהרה על המתים?", אמר הפרשן יבגני בונטמן, מתחנת "אקו מוסקבי". הוא הוסיף: "מדוע אנחנו לא יודעים את שמותיהם? האם זה נורמלי?".

אסון קורסק, שהוסתר בתחילה על ידי הרשויות, חשף את ההזנחה הגדולה בצבא רוסיה אחרי התפרקות ברית המועצות והובילה להשקעות מרובות לשדרוגו. עם זאת, הצבא ממשיך לסבול מתאונות, לאור הרחבת פעילותו ברחבי העולם כחלק מהרצון של הקרמלין להקרין את עוצמתה המחודשת של רוסיה. הצבא גם מפתח צוללות חדשות, ובארצות הברית דווח כי הפנטגון מודאג מפעילותן לא הרחק מחופי המדינה.

עוד באותו נושא

רוסיה: 14 איש נספו בשריפה שפרצה בצוללת מחקר

לכתבה המלאה

האתר "בל", שמבקר לעתים קרובות את הממשלה, כתב: "כמעט יום ללא מידע לגבי התאונה במתקן גרעיני והצורך לבחון את ההצהרות הנורבגיות לגבי רמת הקרינה צריך לגרום למי שזוכר את אסון צ'רנוביל להתחלחל". הרשויות בנורבגיה אמרו אתמול כי הן לא זיהו שום רמת קרינה חריגה באזור.

כמה שעות לפני ההצהרה הרשמית, הבלוגר יבגני קרפוב דיווח על שריפה שפרצה בכלי שיט השייך לצי הצפוני של רוסיה, אבל הוא הסיר אותו בעקבות בקשת הצבא.

"זהו אובדן גדול עבור הצי", אמר אתמול פוטין בפגישה עם שר ההגנה, ששודרה בטלוויזיה. "אנחנו מביעים את תנחומינו בפני משפחות הנספים. נעשה כל מה שצריך כדי לתמוך בהן", הוסיף נשיא רוסיה, שביטל אירוע ציבורי שהיה אמור להתקיים בשעות אחר הצהריים כדי להתמודד עם התקרית. פוטין הורה לשויגו לטוס לבסיס של הצי הרוסי בים ברנץ, שם נמצאת כעת הצוללת, כדי לברר מה גרם לתאונה ולדווח לו על כך.

בפגישה שלו עם שויגו, אמר פוטין כי מבין 14 הנספים, שבעה היו בדרגת קפטן, ושניים החזיקו באות "גיבור רוסיה", העיטור הצבאי הגבוה ביותר שהוענק בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה. "זאת לא צוללת רגילה, כפי שאנחנו יודעים, זהו כלי שיט מחקרי מדעי", עם צוות מקצועי מאוד", אמר פוטין.

(עדכון ראשון: 13:49)

ספינות וצוללות של חיל הים הרוסי במהלך מצעד ימי ברוסיה 31 ביולי 2016. רויטרס
הצי הרוסי מפתח צוללות חדשות. משט ימי של הצבא, 2016/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully