וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בממשל טראמפ חלוקים: "הקפאת" תכנית הגרעין או המשך הלחץ על קים

העמדה המסורתית של ארה"ב היא שעל קוריאה הצפונית להתפרק לחלוטין מנשקה הגרעיני בטרם תזכה בהקלות, אולם הנשיא ודיפלומטים בוושינגטון שוקלים גישה אחרת - השבתת מתקני הגרעין בשלב ראשון, תמורת ויתורים אמריקניים

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

בכירי ממשל טראמפ חלוקים בדעתם לגבי הדרישות שעל ארצות הברית להציג בפני קוריאה הצפונית, אחרי המפגש השלישי בין הנשיא דונלד טראמפ למנהיג קים ג'ונג און - כך דווח הלילה (שלישי) בניו יורק טיימס.

חלק מהם שוקלים "הקפאה" תמורת הקלות אמריקניות בסנקציות כצעד ראשון לפני הסכם מקיף יותר עם קים לפירוק הנשק הגרעיני שלו. זאת בניגוד לעמדתו של היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, הגורם הנצי ביותר בממשל, שמתעקש כי על פיונגיאנג לפרק את תכנית הגרעין שלה לחלוטין לפני שתקבל פרס כלשהו.

בולטון הגיב בזעם לדיווח ואמר כי זהו "ניסיון ראוי לגינוי של מישהו המנסה לתקוע את הנשיא". בציוץ זועם בטוויטר, הוא הוסיף: "צריכות להיות לכך השלכות". עם זאת, בניו יורק טיימס, דווח כי בכיר בממשל בוחנים גישה אחרת, שלפיה בשלב הראשון תסגור קוריאה הצפונית תסגור את מתקני הגרעין שלה כדי למנוע ממה לייצר חומר בקיע חדש, אבל שיותיר במקומו את ארסנל הגרעיני.

בתמורה, ארצות הברית תרכך את הסנקציות כדי להקל על החיים בקוריאה הצפונית, או תשפר את היחסים בין שתי המדינות. לפי גורמים המעורים בשיחות, בין אלו התומכים ברעיונות כאלו הם דיפלומטים בכירים.

לקריאה נוספת:
טראמפ קיבל אפס ויתורים מקים, אבל תמונה היסטורית שווה לו יותר מהכול
קוריאה הצפונית: הזמן לחידוש המו"מ עם ארה"ב הולך ואוזל
קים ג'ונג און: קיבלתי מכתב אישי מטראמפ - אשקול את תוכנו ברצינות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און, 30 ביוני 2019. רויטרס
טראמפ וקים בפגישתם באזור המפורז, שלושם בגבול הקוריאות/רויטרס

טראמפ, הנחוש לחזק את התדמית שיצר לעצמו כסוגר עסקאות לקראת הבחירות לכהונה שנייה ב-2020, נראה פתוח לאפשרות של תהליך הדרגתי. הוא לא הזכיר בפומבי את הצורך בפירוק מלא של תכנית הגרעין בזמן פגישתו עם קים בגבול המפורז ביום הראשון, או אחריו שיחות עם בכירי ההנהגה הדרום קוריאנית. הוא כבר רמז על האפשרות הזו בעת ביקורו של נשיא הדרום מון ג'ה-אין בבית הלבן בחודש אפריל.

"יש מגוון של הסכמים קטנים שיכולים להתממש", אמר אז טראמפ. "אפשר לעבוד צעד אחר צעד, אבל בשלב זה, אנחנו מדברים על ההסכם הגדול שבו אנחנו אמורים להיפטר מהנשק הגרעיני".

גורמים אמריקניים המעורבים במדיניות ביחס לקוריאה הצפונית אומרים, גם בשיחות פרטיות, כי המטרה ארוכת הטווח של הממשל היא עקבית - לפרק את קוריאה הצפונית מארסנל הגרעין שלה ומיכולותיה לייצר פצצות גרעין נוספות. בטוח הקצר, הצעדים שנוקט טראמפ מפגינים את ההשפעה המוגבלת של יועציו הנציים, בראשם בולטון. היועץ לביטחון לאומי, שאותו ביקשה קוריאה הצפונית לסלק משיחות הגרעין, לא נכח במפגש של טראמפ עם קים ביום ראשון. בחודש שעבר גם דחה הנשיא את ההצעה של בולטון לתקוף באיראן בתגובה להפלת המל"ט.

"בזמן שהייתי שם, זה היה נהדר לקרוא ליו"ר קים של קוריאה הצפונית לקיים את הפגישה שלנו שסוקרה היטב", כתב הלילה טראמפ בטוויטר, מבלי ששלל את האפשרות לגישה הדרגתית. "דברים טובים יכולים לקרות לכולם".

עוד באותו נושא

עשה היסטוריה וחצה את הגבול: טראמפ נפגש עם קים באזור המפורז

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און, 30 ביוני 2019. רויטרס
"דברים טובים יכולים לקרות לכולם", טראמפ וקים נפגשים באזור המפורז, שלשום/רויטרס

טראמפ הסמיך את שר החוץ מייק פומפאו לחדש את המשא ומתן עם פיונגיאנג, שנתקע אחרי כישלון הפסגה בווייטנאם בחודש פברואר. זאת הייתה הפגישה השנייה ביניהם, אחרי הפסגה ההיסטורית בסינגפור לפני שנה, והיא התפוצצה אחרי שטראמפ התעקש כי על קים לוותר על כל תכנית הגרעין שלו, שלפי הערכות כוללת 30 עד 60 ראשי קרב, בתמורה להקלה בסנקציות.

הן בולטון והן פומפאו הובילו את הקו הלא מתפשר מול קוריאה הצפונית, אבל נראה ששר החוץ מוכן עתה לבחון את הגישה ההדרגתית מולה.

טראמפ עשה היסטוריה ביום ראשון, כשחצה לכמה רגעים יחד עם קים את הגבול המפורז המפריד בין הקוריאות מאז תום המלחמה ביניהן ב-1953. יחד עמם היה מון, נשיא הדרום, ששיבח היום את הפסגה ואמר כי היא הייתה תוצאה של "דמיון יוצא מהכלל" ומחשבה מחוץ לקופסה. רק בשבוע שעבר תקפו בפיונגיאנג את סיאול ודרשו ממנה להפסיק לתווך בינה לבין וושינגטון, אך מון חילק מחמאות לטראמפ, שהעלה את האפשרות לפגישה ספונטנית בטוויטר, ולקים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ באזור המפורז יחד עם נשיא דרום קוריאה מון ג'ה-אין. 30 ביוני 2019. רויטרס
נשיא הדרום שם במרכז האג'נדה הפוליטית שלו את הפיוס עם הצפון. טראמפ ומון באזור המפורז, שלשום/רויטרס

נשיא הדרום שם במרכז האג'נדה הפוליטית שלו את הפיוס עם הצפון, ואמר כי הפסגה האחרונה הייתה "בלתי-אפשרית בחוקים הדיפלומטיים הקיימים". לדבריו, "זו הייתה הצהרה בפועל על תום עידן העוינות ועל תחילת עידן השלום".

למרות האופטימיות של מון, שתיווך בין טראמפ לקים, הפרשנים חצויים לגבי האירועים האחרונים. חלקם אמרו כי הם יכולים להתניע מחדש את השיחות, ואילו אחרים אמרו כי זה היה לא יותר מ"מופע ריאליטי".

"הנשיא שלנו לא צריך לבזבז את ההשפעה האמריקנית על תמונות ועל החלפת מכתבי אהבה עם רודן אכזרי" אמרה הסנאטורית אליזבת וורן, המתמודדת על ייצוג המפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully