וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשה היסטוריה וחצה את הגבול: טראמפ נפגש עם קים באזור המפורז

30.6.2019 / 15:50

שני המנהיגים שוחחו בגבול הקוריאות, ונשיא ארה"ב עשה היסטוריה כשחצה לזמן קצר את הגבול. הוא יזמין את קים לבית הלבן: "זהו רגע גדול עבור העולם". עם זאת, לא ברור אם הצדדים יצליחו לחדש את שיחות הגרעין. קים: "לשים את העבר מאחור"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה צפונית קים ג'ונג און נפגשים היום (ראשון) בגבול המפורז בין הקוריאות, בניסיון להתניע מחדש את השיחות שקרסו מאז הפסגה בין שני המנהיגים בווייטנאם בחודש פברואר. טראמפ חצה בקצרה את הגבול לצפון, ועשה היסטוריה, ואף אמר כי יזמין את קים לבית הלבן.

טראמפ וקים, שלהם זו הפגישה השלישית, לחצו ידיים בגבול (DMZ) וחצו אותו לזמן קצר, בתמונה היסטורית שבעזרתה ינסה לקבע נשיא ארצות הברית את המורשת שלו בשיחות הגרעין עם הצפון. שתי המדינות נקלעו לקיפאון מדיני מאז פברואר, ולא ברור אם הפסגה הספונטנית והקצרה הזו תצליח להביא לפריצת דרך. השניים הביעו תקווה לשלום אחרי חודשים של מתיחות מחודשת.

הפגישה הייתה אמורה להיות קצרה, אך בסופו של דבר היא נמשכה כ-50 דקות. נשיא ארצות הברית אמר לאחריה כי שתי המדינות יקימו צוותים לחידוש השיחות בתוך כמה שבועות. בשיחה קצרה עם כתבים אחרי השיחות שקיים עם קים בדלתיים סגורות, הוא אמר כי הוא מקווה שהצדדים יוכלו לגבש הסכם מקיף, אולם אמר כי "המטרה היא לא המהירות". הוא הדגיש כי הסנקציות יישארו על כנן, אך פתח את הדלת להקלה מסוימת בהן במהלך המשא ומתן. העמדה הנוכחית של הממשל האמריקני היא שהן יוסרו רק עם סיום התהליך, בעוד שפיונגיאנג דורשת הקלות הדרגתיות.

לקריאה נוספת בנושא
קוריאה הצפונית: הזמן לחידוש המו"מ עם ארה"ב הולך ואוזל
קים ג'ונג און: קיבלתי מכתב אישי מטראמפ - אשקול את תוכנו ברצינות

נשיא ארה"ב טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים באזור הגבול המפורז, 30 ביוני 2019. רויטרס
"ידידות נהדרת". טראמפ וקים, היום/רויטרס

בהמשך, נפגשו טראמפ וקים בקצרה ב"בית השלום" שבגבול, המקום שאירח את הפסגה הראשונה בין מנהיגי הדרום והצפון בשנה שעברה. "זה היה רגע מיוחד", אמר טראמפ, שהגיע למקום עם נשיא הדרום מון ג'ה-אין. "אני גאה מאוד שחציתי את הגבול".

טראמפ הוא הנשיא הראשון שמבקר בתוך האזור המפורז, קו הגבול המבוצר ביותר בעולם המחלק את הדרום והצפון מאז תום מלחמת קוריאה ב-1953. המלחמה הסתימה רק בשביתת נשק, ולכן המדינות עוד נמצאות במצב מלחמה מבחינה טכנית. טראמפ אמר כי "זהו יום נהדר לקוריאה הצפונית והדרומית ועבור העולם". לדבריו, "היה לנו סכסוך גדול ועכשיו זה בדיוק ההיפך".

הוא שיבח את "החברות הנפלאה" שלו עם קים, שמצדו אמר - דרך מתורגמן - כי נשיא ארצות הברית לקח "צעד אמיץ ונחוש" שמשמעותו היא שהם "רוצים לשים מאחור את העבר הלא נעים". הרודן הצפון קוריאני, שארצו לאחרונה איימה כי תשנה את מסלולה אם ארצות הברית לא תרכך את עמדותיה, נראה מחיוך ורגוע בזמן השיחה עם טראמפ. "זאת דרכו להביע את רצונו לעבוד יחד למען עתיד חדש", אמר קים. הוא הוסיף כי יהיה זה נהדר אם טראמפ יגיע לביקור בבירה פיונגיאנג.

בשלב זה, לא ידוע על הכנות ממשיות לביקורים של שני המנהיגים בבירות שתי המדינות, והשלב הראשון בחידוש המגעים עשוי להיות רק בדרג עבודה. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר לעיתונאים זמן קצר לפני המראתו מקוריאה הדרומית כי סבב חדש של שיחות ככל הנראה יקרה "מתישהו ביולי".

עוד באותו נושא

"רק כדי לומר שלום": טראמפ הזמין את קים לפגישה ספונטנית

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים באזור הגבול המפורז, 30 ביוני 2019. רויטרס
פגישה שלישית בתוך שנה. טראמפ וקים חוצים את הגבול יחד, היום/רויטרס

לפני הפגישה, טראמפ צפה בכמה אתרים מרכזיים מנקודת התצפית "אולט", לצדו של נשיא הדרום מון ג'ה-אין. זאת הפעם הראשונה שהוא מבקר בגבול בין שתי הקוריאות, אחרי שניסיון קודם שלו ב-2017 לא צלח בשל מזג אוויר סוער.

בזמן הסיור, טראמפ תקף את התקשורת שלטענתו לא נותנת לו מספיק קרדיט בנושא היחסים עם קוריאה הצפונית. הוא אמר כי חל שיפור "אדיר" בנושא מאז הפסגה הראשונה שלו עם קים בסינגפור ביוני אשתקד. לדבריו, המצב היה בעבר "מסוכן מאוד", אבל אחרי הפסגה הראשונה, "כל הסכנה נעלמה".

נשיא ארצות הברית תקף את הכתבים "שלהם אין הערכה" על השינויים שלדבריו התרחשו בצפון. הוא טען, מבלי לפרט א לבסס את דבריו, כי המדינה הקומוניסטית המסוגרת היא "מקום מאוד שונה" עכשיו.
מבקריו של טראמפ תקפו אותו על כך שהסכים להיפגש בשלישית עם קים על אף שארצו חידשה את הניסויים בטילים קצרי-טווח ולא עשתה צעדים ממשיים להתפרקות מגרעין.

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא קוריאה הדרומית מון בגבול המפורז, 30 ביוני 2019. AP
טראמפ מסייר באזור הגבול, היום/AP

מוקדם יותר היום הכריזו טראמפ ומון על קיום פגישת הבזק, שאותה הציע טראמפ ביום שישי בזמן שהיה בפסגת G20 ביפן. מון אמר כי קים נעתר להזמנה להיוועד עם טראמפ בסמוך לכפר הגבול פנמונג'ום. טראמפ אמר למון כי יש לו "המון זמן" והוא אינו ממהר להגיע להסכם עם קוריאה הצפונית.

שין באום-צ'ול, עמית בכיר במכון אסאן לחקר מדיניות בסיאול, הסביר כי "הפגישה היום הייתה משמעותית להצלת השיחות. אבל הצפון לא ישנה את עמדתו בקלות, אפילו שטראמפ הגיב ביעילות לעמדה המכונה 'מלמעלה-למטה' של קים".

המסוק של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בדרך לנחות באזור הגבול המפורז של קוריאה, 30 ביוני 2019. רויטרס
המסוק של טראמפ נוחת באזור הגבול המפורז, היום/רויטרס

בסינגפור, הסכימו טראמפ וקים על נקיטת צעדים לשיפור היחסים בין האויבות הוותיקות ולמען פירוז חצי האי הקוריאני מגרעין. ואולם, בהאנוי, שני הצדדים לא הצליחו לגשר על הפערים ביניהם או על הסכמה לגבי הגדרת הפירוז.

נשיא ארצות הברית הבהיר בימים האחרונים כי הוא להוט לשוב למשא ומתן שמטרתו לשכנע את צפון קוריאה לפרק את הנשק הגרעיני שלה. בניו יורק טיימס דווח כי טראמפ אמר לכתבים בפסגה באוסקה כי ציוצו היה ספונטני, ''פשוט חשבתי על זה הבוקר", אמר אתמול לכתבים.

(עדכון ראשון: 7:28)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא דרום קוריאה מון ג'אה אין בפגישה בסיאול, 30 ביוני 2019. רויטרס, רויטרס
טראמפ ומון בפגישתם בסיאול, היום/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully