וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה אלימה נגד סין: מפגינים השתלטו על הפרלמנט של הונג קונג

שוטרים התעמתו עם מפגינים, הדורשים את התפטרות מנהיגת העיר גם אחרי הקפאת חוקי ההסגרה. הם הניפו דגל שחור בזמן שהשתתפה בטקס המסורתי של הנפת הדגלים הסיניים. חלקם חדרו למבנה הפרלמנט. "הפגנות בדרכי שלום כבר לא עובדות"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

משטרת הונג קונג התעמתה היום (שני) עם מפגינים בעיר ברקע ציון יום השנה ה-22 להעברת השליטה עליה מבריטניה לסין, וחלקם הצליחו לפרוץ למבנה הפרלמנט ולהניף את הדגל מתקופת השלטון הקולוניאלי. זאת אחרי שמיליונים הפגינו בשבועות האחרונים נגד חוקי הסגרה לסין שקידם הממשל, והמחאה נמשכת למרות הקפאתם עד להודעה חדשה. בין היתר, המפגינים דורשים את התפטרותה של מנהיגת האזור, קארי לאם.

לאם השתתפה היום בטקס השנתי להנפת הדגל, בהופעה ציבורית ראשונה שלה זה שבועיים. היא הודתה כי היא צריכה "להקשיב יותר" לתושבים. במקביל, המפגינים קיימו אירוע משלהם, שבו הונף דגל שחור. "אני אלמד את השיעור ואבטיח שעבודת הממשלה בעתיד תהיה קרובה יותר ותואמת יותר לשאיפות, לרגשות ולדעות של הקהילה", אמרה בטקס.

הדרישות של המפגינים, פרט להתפטרותה של לאם, הן ביטול מוחלט של חוקי ההסגרה, הפסקת השימוש במונח "מהומות" לתיאור ההפגנות מ-12 ביוני, שחרור כל הפעילים וחקירת האלימות המשטרתית. במקביל למחאות האנטי-ממשלתיות, אתמול הפגינו אלפי מפגינים פרו-סינים בעד המשטרה.

לקריאה נוספת:
השעיית חוקי ההסגרה לסין לא עזרה: שני מיליון מפגינים בהונג קונג
"סין לא תסבול כישלונות": "אשת הברזל" של הונג קונג הביכה את בייג'ינג
אחרי הפגנות הענק: מנהיגת הונג קונג משעה את חוקי ההסגרה לסין

מפגינים בהונג קונג פורצים לבניין הפרלמנט על רקע הפגנה כנגד חוק ההסגרה לסין 1 ביוני 2019. רויטרס
חדרו את מערכי האבטחה. מפגינים בתוך הפרלמנט, היום/רויטרס
מפגינים מנסים לפרוץ למבנה הממשל של הונג קונג, 1 ביולי 2019. רויטרס
מפגינים מנסים לפרוץ למבנה הממשלה, היום/רויטרס

המחאה היום החלה בשעות הבוקר המוקדמות, כשמפגינים חסמו כמה כבישים מסביבות השעה 4:00. המשטרה גינתה את "הפעולות הלא חוקיות" של המפגינים, שלטענתה לקחו מוטות ברזל ומעקות בטיחות מאתרי בנייה סמוכים. המשטרה הזהירה את המפגינים שלא להשליך לבנים או לתקוף את שורות השוטרים.

כמה מפגינים נפצעו בעימותים, והמשטרה אמרה כי 13 שוטרים פונו לבית חולים אחרי שהמפגינים השליכו "חומר לא מזוהה" לעברם. חלקם סובלים מקשיי נשימה בעקבות זאת.

בשעות הצהריים, קבוצת מפגינים שהצליחה לחמוק התקדמה למבנה המועצה המחוקקת, שם נפגשה הממשלה. הם ניגחו עגלת ברזל נגד דלתות הזכוכית של המבנה, לצד קריאות עידוד מהצד. הם הצליחו לנפץ את הדלת, אבל לא להיכנס למבנה, שם המתינו להם שוטרים.

"בשנים האחרונות, התושבים הפכו להיות לפעילים יותר, משום שהם ראו שלפעול בדרכי שלום לא עובד", אמר אחד המפגינים, שהזדהה רק בשם צ'ן, בן 24.

הפגנות נגד חוקי ההסגרה, הונג קונג, 1 ביולי 2019. רויטרס
שוטרים מתעמתים עם מפגינים, היום/רויטרס
הפגנות נגד חוקי ההסגרה, הונג קונג, 1 ביולי 2019. רויטרס
מפגינים בהונג קונג, היום/רויטרס

הונג קונג הייתה מושבה בריטית שחזרה לסין ב-1997, במסגרת שיטת "מדינה אחת, שתי מערכות". ההסכם הבטיח להונג קונג את הזכות לשמור על המערכות החברתיות, המשפטיות והפוליטיות שלה במשך 50 שנה. כתוצאה מכך, תושבי האזור המנהלי נהנים מחופש יחסי גדול יותר משאר אנשי הרפובליקה העממית של סין, כגון חופש מחאה או השמעת ביקורת פומבית על הממשלה. עם זאת, למפלגה הקומוניסטית יש השפעה רבה על ממשלת הונג קונג.

המתנגדים לחוק טוענים כי השינויים יפגעו משמעותית במערכת המשפטית העצמאית של הטריטוריה, שנחשבת זה מכבר לאחד מההבדלים העיקריים בין הונג קונג לסין. המבקרים סוברים כי תושבי הקולוניה הבריטית לשעבר ייחשפו למערכת המשפט הסינית הפגומה, שבה מוגשים כתבי אישום נגד מתנגדים פוליטיים בגין פשעים כלכליים או אישומים עמומים בגין סיכון הביטחון הלאומי. לאחר הגשת כתב האישום, הם עלולים להיתקל בהליכים בלתי הוגנים במערכת שבה הרוב המכריע של המשפטים הפליליים מסתיימים בהרשעה.

בתוך כך, אמרה סין לבריטניה כי היא אינה נושאת באחריות לעתידה של הונג קונג, וכי היא מתנגדת לשיח בעניינה. דובר משרד החוץ, גנג שואנג, אמר את הדברים בתגובה לשר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט, שאמר כי ארצו תמשיך ללחוץ על סין לכבד את תנאי השליטה שלה על הונג קונג.

(עדכון ראשון: 08:45)

הפגנות נגד חוקי ההסגרה, הונג קונג, 1 ביולי 2019. רויטרס
מפגינים בהונג קונג, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully