וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השעיית חוקי ההסגרה לסין לא עזרה: שני מיליון מפגינים בהונג קונג

למרות ההתקפלות, המוני מפגינים לבושי שחורים הביעו את זעמם נגד המנהיגה קארי לאם שקידמה את חוקי ההסגרה לסין עד שהשעתה אותם. "אל תירו, אנחנו הונג קונגים", הם אמרו לשוטרים אחרי העימותים האלימים בשבוע שעבר. לאם התנצלה בפני הציבור, שדורש את התפטרותה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מאות אלפי מפגינים לבושים בשחורים הפגינו היום (ראשון) בהונג קונג בדרישה שהמנהיגה קארי לאם תתפטר בשל התנהלותה עם חוקי ההסגרה לסין, שעוררו את ההפגנות האלימות ביותר זה כמה עשורים. כמה מהם נשאו פרחי ציפורן ונשאו כרזות שבהן נכתב "אל תירו, אנחנו הונג קונגרים" - בפניה למשטרה שהשתמשה בכדורי גומי ובגז מדמיע בהפגנות ביום רביעי האחרון, שבהן נפצעו יותר מ-70 איש.

ההמונים יצרו "ים שחור" לאורך כבישים, מדרכות ותחנות רכבת במרכז הכלכלי של הונג קונג כדי להביע את זעמם. "זאת הרבה יותר גדול היום, הרבה יותר אנשים", אמרה אחת המפגינות, שהזדהתה בתור וונג. "באתי בגלל מה שקרה ביום רביעי, עם אלימות המשטרה". המארגנים טענו כי שני מיליון איש השתתפו במחאה.

לאם, שאתמול הכריזה על השעיית החוקים לזמן בלתי-מוגבל בשל המחאה הציבורית והבינלאומית, הביעה היום התנצלות "כנה" בפני הציבור. לפי ההערכות, היא לא תישאר עוד זמן רב בתפקיד, על אף שבאופן פומבי סין ממשיכה להעניק לה גיבוי. בבייג'ינג מאשימים "כוחות זרים" בליבוי ההפגנות בעיר, אחד ממרכזי הסחר הגדולים בעולם.

מפגינים נגד מנהיגת הונג קונג, 16 ביוני 2019. רויטרס
השעיית החוק לא הספיקה. מפגינים ברחובות הונג קונג, היום/רויטרס

המתנגדים לחוק טוענים כי השינויים יפגעו משמעותית במערכת המשפטית העצמאית של הטריטוריה, שנחשבת זה מכבר לאחד מההבדלים העיקריים בין הונג קונג לסין. המבקרים סוברים כי תושבי הקולוניה הבריטית לשעבר ייחשפו למערכת המשפט הסינית הפגומה, שבה מוגשים כתבי אישום נגד מתנגדים פוליטיים בגין פשעים כלכליים או אישומים עמומים בגין סיכון הביטחון הלאומי. לאחר הגשת כתב האישום, הם עלולים להיתקל בהליכים בלתי הוגנים במערכת שבה הרוב המכריע משפטים פליליים מסתיימים בהרשעה.

בין המפגינים ניתן למצוא חברים בארגונים משפטיים, עסקיים וארגוני זכויות אדם, כמו גם אזרחים מהשורה שחרדים למוניטין של הונג קונג בכל הנוגע לשלטון החוק.

עם זאת, חלק מהמפגינים מטילים ספק בהחלטתה של לאם להשעות את קידום החוק, ולא לבטל אותו סופית. "קארי לאם התעלמה מרגשותיהם של ההונג קונגים", אמר מה, מפגין בן 67, לרשת BBC. לדבריו, לאם "התנהגה כאילו שזה לא ביג דיל" אחרי ההפגנה בשבוע שעבר שבה לפי הערכות המארגנים היו כמיליון איש.

קלואי יים, בת 20, שהצטרפה לראשונה להפגנות, אמרה: "אם קארי רואה כל כך הרבה אנשים בחוץ, ועדין לא מקשיבה - היא רודנית שלא מקשיבה לעם. תושבי הונג קונג לא יכולים לקבל זאת".

מנהיגת הונג קונג קארי לאם במסיבת עיתונאים ב-15 ביוני 2019. רויטרס
ימיה בתפקיד ספורים. לאם מכריזה על השעיית החוק, אתמול/רויטרס

הונג קונג הייתה מושבה בריטית שחזרה לסין ב-1997, במסגרת שיטת "מדינה אחת, שתי מערכות". ההסכם הבטיח להונג קונג את הזכות לשמור על המערכות החברתיות, המשפטיות והפוליטיות שלה במשך 50 שנה. כתוצאה מכך, תושבי האזור המנהלי נהנים מחופש יחסי גדול יותר משאר אנשי הרפובליקה העממית של סין, כגון חופש מחאה או השמעת ביקורת פומבית על הממשלה. עם זאת, למפלגה הקומוניסטית יש השפעה רבה על ממשלת הונג קונג.

בשנים האחרונות, עשתה בייג'ינג מאמצים משמעותיים לשלב את הונג קונג בסין היבשתית. באוקטובר האחרון היא חנכה את הגשר הימי הארוך ביותר בעולם, המחבר בין בין הונג קונג ומקאו לעיר ז'והאי שבדרום מחוז גואנגדונג. הממשלה קראה לשלושת האזורים בשם "אזור המפרץ הגדול", שאותו היא שואפת להפוך למרכז לחדשנות טכנולוגית ולייצור מתקדם.

מבקרי הממשל המרכזי בבייג'ינג מהונג קונג נתונים ללחץ גדול יותר מאז עלה הנשיא שי ג'ינפינג לשלטון ב-2012. מעצרם של כמה מוכרי ספרים בהונג קונג בסוף 2015 הגביר את החשש מפני שחיקות שלטון החוק בהונג קונג. המוכרים נעלמו וצצו מחדש במעצר בסין, בהם האזרח השוודי גוי מינהאי, שנמצא בימים אלה בחקירה על הדלפת סודות מדינה לאחר שמכר ספרי רכילות על מנהיגים סינים. באפריל, תשעה מנהיגים של תנועת המחאה הפרו-דמוקרטית מ-2014, המכונה "מהפכת המטרייה", הורשעו בגרימת מטרד ציבורי ובהאשמות נוספות.

בחודש מאי האחרון אישרה גרמניה הענקת מקלט לשני אזרחים מהונג קונג, שעל פי דיווחים, נמלטו בשל מגבלות הדוקות מבית. זה היה המקרה הראשון הידוע בשנים האחרונות שבו ממשלה מערבית קיבלה פליטים פוליטים מהונג קונג.

(עדכון ראשון: 16:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully