וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סין לא תסבול כישלונות": "אשת הברזל" של הונג קונג הביכה את בייג'ינג

16.6.2019 / 10:24

קארי לאם יצרה משבר של ממש עבור הנשיא שי, ששקוע במלחמת סחר עם ארה"ב ובצרות אחרות, אחרי שנכשלה בהעברת חוקי ההסגרה. רבים סבורים כי ימיה כמנהיגת הונג קונג ספורים. "היא הייתה צריכה סירת גומי והיא שלחה את הטיטניק"

שידור חי מהונג קונג

LIVE

על רקע המשברים הרבים שעמם מתמודדים הבוסים שלה בבייג'ינג, מנהיגת הונג קונג קארי לאם לא נראתה כמי שעשויה להתפשר בנוגע לחוקי ההסגרה לסין. חלק מהגורמים הזרים ואנשי העסקים שנפגשו עמה בשבועות האחרונים הצביעו על דיווחים בכלי התקשורת שלפיהם אפילו השופטים בהונג קונג, שלרוב שומרים על איפוק, הביעו דאגה מהעברת החוק שבמסגרתו ניתן לשלוח חשודים לסין.

עם זאת, לאם דחתה את הדאגות לגבי מערכת המשפט הסינית, שלפי ארגוני זכויות אדם כוללת הודאות כפויות, מעצרים שרירותיים ומשפטים חד-צדדיים. מנהיגת הונג קונג אמרה שהשופטים לא אמורים לדבר.

למרות החשש בארצות הברית, בבריטניה ובמדינות אירופיות אחרות מפני הפגיעה במעמדה של הונג קונג כמרכז סחר בינלאומי עם מערכת משפט עצמאית, לאם הדגישה כי החוק נחוץ כדי לפתור מקרה רצח של אישה מהונג קונג בטייוואן. "היא הייתה צריכה סירת גומי והיא שלחה את הטיטניק", אמר דיפלומט אחד שנפגש החודש עם לאם. הוא סירב להזדהות בשל רגישות הנושא.

בעשרות הופעות פומביות מאז, לאם הדגישה את הצורך בהעברת החוק, למרות הפגנות הענק שגלשו לעתים לאלימות. ואז אתמול, היא הכריזה על דחיית החוק. במסיבת עיתונאים שכינסה היא הביעה "צער וחרטה עמוקים מכך שהפגמים בעבודה שלנו ושורה של גורמים אחרים עוררו מחלוקות וויכוחים משמעותיים בחברה".

לקריאה נוספת בנושא:
איום ושמו סין: תושבי הונג קונג במאבק גורלי על עתידם
"סין לא תסבול כישלונות": "אשת הברזל" של הונג קונג הביכה את בייג'ינג

מנהיגת הונג קונג קארי לאם במסיבת עיתונאים, 15 ביוני 2019. רויטרס
מבקשת הזדמנות נוספת. לאם מכריזה על השעיית החוק, אתמול/רויטרס

התדמית שיצרה לעצמה לאם כאשת הברזל של הונג קונג נסדקה, ויצרה משבר חדש לחלוטין עבור נשיא סין שי ג'ינפינג, שמנהל מלחמת סחר עם ארצות הברית ומתמודד עם משבר כלכלי ומתיחות בים סין הדרומי. זהו גם המשבר הגדול ביותר בעיר בעלת המעמד האוטונומי מאז שבריטניה השיבה אותה לשלטון הסיני ב-1997, תחת ההבטחה לקיום השיטה "מדינה אחת, שתי מערכות", שנועדה לשמור על החירויות ועל האוטונומיה של הונג קונג.

ייתכן שהרמזים שהובילו לתפנית מצויים בפגישה שקיימה לאם לפי הדיווחים עם סגן ראש ממשלת סין, האן ז'נג. לפי העיתון סינג טאו, היוצא לאור בהונג קונג, השניים נפגשו בחשאי בשנז'ן, שמעבר לגבול, ביום חמישי האחרון. האן הוא חבר בוועד הפועל של הפוליטביורו, הגוף החזק ביותר בסין. תוכנה של הפגישה לא ידוע, ואתמול לאם סירבה לאשר או להכחיש את קיומה.

האחיזה של בייג'ינג בהונג קונג גברה מאז עלייתו של שי לשלטון ב-2012 ואחרי המחאות הפרו-דמוקרטיות ב-2014. ב-2017 הזהיר נשיא סין כי כל ניסיון לפגוע בריבונות של סין הוא "קו אדום" שאותו לא תאפשר בייג'ינג לחצות. האזהרות האלו חיזקו את תדמיתו כרודן בפני תושבי הונג קונג.

עוד באותו נושא

אחרי הפגנות הענק: מנהיגת הונג קונג משעה את חוקי ההסגרה לסין

לכתבה המלאה
הפגנה נגד מנהיגת הונג קונג קארי לאם, 9 ביוני 2019. AP
מפגינים נגד לאם ברחובות הונג קונג, בשבוע שעבר/AP

פוליטיקאים, דיפלומטים ופרשנים רבים לא צפו שבייג'ינג תאפשר לממשל בהונג קונג לסגת מהחוק, בשונה מ-2003, כשחצי מיליון איש יצאו לרחובות והביאו לביטול חוקי ביטחון שנויים במחלוקת. עם זאת, מקור בבייג'ינג שלו יש קשרים להנהגה הסינית ונפגש עם גורמים בכירים באופן קבוע, אמר כי לאם ניהלה את המשבר בצורה רעה. לכך נוספו המהומות האלימות שכבלו את ידיהם.

"התוצאה לא הייתה ראויה למחשבה אם המצב הזה לא היה קורה", אמר אותו מקור שסירב להזדהות. הוא הוסיף כי לבייג'ינג יש ספקות חמורים לגבי יכולותיה של לאם. בבייג'ינג לא הגיבו לכך.
עם זאת, השופר של המפלגה הקומוניסטית, "יומון העם", אמר היום כי הממשל המרכזי "תומך בנחישות" בלאם ו"בשמירה על שלטון החוק ועל הזכויות הלגיטימיות" של אזרחי הונג קונג. עוד נכתב כי השלטונות תומכים בהחלטה להשעות את חוקי ההסגרה.

סטיב צאנג, מומחה למדע המדיני, אמר כי לאם גרמה לשי "מבוכה גדולה" בזמן קשה מבחינתו לאור המתיחות עם ארצות הברית, ולקראת פגישה אפשרית שלו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לאחר פסגת G20 ביפן בסוף החודש. "שי הוא לא מנהיג שסובל כישלונות של אנשי הממשל", אמר.

ג'וזף וונג, לשעבר בכיר בממשל בהונג קונג, אמר כי הוא היה המום מפניית הפרסה של בייג'ינג. הוא סבור כי ההחלטה של בייג'ינג לחשב מחדש את צעדיה התקבלה אחרי הפגישה בין האן ללאם, שהבהירה כי המצב לא יכול להימשך כך. "אני חושב שהוא היה צריך לשקול אם הם מוכנים להמשיך ולירות כדורי גומי, או אפילו כדורים חיים, כדי להעביר את זה, ומה יהיו ההשלכות לכך עבור הממשל המרכזי בזירה הבינלאומית ביחס לארצות הברית. כך שהמחאה הייתה נקודת מפנה", אמר.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג מרימים לחיים בכינוס בטג'יקיסטן, 15 ביוני 2019. רויטרס
צרה שלא היה צריך על ראשו. שי ופוטין, אתמול/רויטרס

לאם מסרבת עד כה להיענות לדרישות המפגינים להתפטר, אבל על יכולתה לשלוט מוטלים ספקות רבים, בין היתר אחרי שנכשלה להבין את הלך הרוח בציבור, את היחסים הרחבים יותר בין ארצות הברית לסין והסירוב של טייוואן להסכים לכל חוק הסגרה שהוא, מה שערער על הטיעון המרכזי שלה ולפיו החוק יפתור את מקרה הרצח.

צאנג אמר כי הוא לא צופה שלאם תחזיק עוד זמן רב כמנהיגה. "אני חושב שימיה ספורים", אמר. "בייג'ינג לא יכולה להרשות לעצמה לפטר אותה מיד כי זה יצביע על חולשה. הם יצטרכו תקופת ביניים מסוימת".

שני מנהיגים לשעבר בהונג קונג כבר נאלצו לקצץ את כהונתם בעקבות שורת מחלוקות שנקשרו למדיניות שעוררה חששות מפני הפגיעה הסינית בחירויות העיר.

המנהיגה הנוכחית, מצדה, ביקשה זמן נוסף כדי לדון בחוק כמו שצריך. "תנו לנו הזדמנות נוספת ונעשה את הדברים כמו שצריך", אמרה לאם במסיבת העיתונאים. כשנשאלה לגבי מנהיגי סין, היא אמרה: "יש להם ביטחון בהחלטות שלי והם תומכים בי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully