וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איום ושמו סין: תושבי הונג קונג במאבק גורלי על עתידם

14.6.2019 / 21:51

העיר בת שבעת מיליון האזרחים נהנתה מחירויות ומזכויות מאז תום השלטון הבריטי ב-1997, אך בשנים האחרונות שוחקת בייג'ינג את האוטונומיה שלה. מדוע חוקי ההסגרה הובילו למחאת הענק ומה הסיכוי שסין תתקפל? כל מה שצריך לדעת על המשבר החמור בתולדות הונג קונג

צילום: רויטרס

הפגנות ענק משתקות בימים האחרונים את הונג קונג, אחד ממרכזי הסחר הגדולים ביותר בעולם שחושש מאובדן מעמדו בשל חוקי ההסגרה שמקדמות הרשויות הפרו-סיניות בתמיכת בייג'ינג. לחץ המפגינים, שעשרות אלפים מהם כיתרו את מבנה הפרלמנט, הוביל לדחיית הדיון על העברת החוקים, אך הם מתכננים להמשיך עד לגניזת החקיקה.

לקריאה נוספת:
"זרים מנסים ליצור כאוס": הונג קונג לא נסוגה מחוקי ההסגרה לסין
מיליון מפגינים בהונג קונג נגד חוקי הסגרה לסין: "עניין של חיים ומוות"

מדוע התושבים מפגינים?

המתנגדים לחוק טוענים כי השינויים יפגעו משמעותית במערכת המשפטית העצמאית של הטריטוריה, שנחשבת זה מכבר לאחד מההבדלים העיקריים בין הונג קונג לסין.

המבקרים סוברים כי תושבי הקולוניה הבריטית לשעבר ייחשפו למערכת המשפט הסינית הפגומה, שבה מוגשים כתבי אישום נגד מתנגדים פוליטיים בגין פשעים כלכליים או אישומים עמומים בגין סיכון הביטחון הלאומי. לאחר הגשת כתב האישום, הם עלולים להיתקל בהליכים בלתי הוגנים במערכת שבה הרוב המכריע משפטים פליליים מסתיימים בהרשעה.

בין המפגינים ניתן למצוא חברים בארגונים משפטיים, עסקיים וארגוני זכויות אדם, כמו גם אזרחים מהשורה שחרדים למוניטין של הונג קונג בכל הנוגע לשלטון החוק. מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, הבטיחה כי סעיפים נוספו לחוק בכדי להבטיח כי זכויות האדם יישארו מוגנות.

מהם פרטי החוקים?

הונג קונג מגבילה כיום את הסגרתם של חשודים על בסיס סמכויות שיפוט שעמן יש לה הסכם קיימים או על בסיס מקרים פרטניים. סין איננה נכללת בהסכמים אלה זאת בשלל חששות לגבי עצמאותה השיפוטית והרקורד שלה בכל הנוגע לזכויות אדם. החוק המוצע ירחיב את אזורי ההסגרה אל סין היבשתית, מקאו וטייוואן, בעוד שהאחרונה הבהירה כי תתנגד לכך.

מנהיגת הונג קונג אמרה כי השינויים נדרשים בכדי לשמור על הצדק ולעמוד בהתחייבויות הבינלאומיות של הונג קונג. בלעדיהם, לדבריה, הונג קונג עלולה להיות "מקלט לעבריינים".

תומכי החוק הצביעו על המקרה של צ'אן טונג-קאי, צעיר מקומי בן 19 שחשוד ברצח חברתו ההרה בת ה-20 בזמן חופשה משותפת בטייוואן בפברואר בשנה שעברה, שלאחריה שב להונג קונג. בכירים בטייוואן ביקשו מהרשויות להסגיר את החשוד, אולם בהונג קונג אמרו כי אינם יכולים להיענות לבקשתם בגלל היעדר הסכם הסגרה בין המדינות. עם זאת, הוא נשלח למאסר בהונג קונג אחרי שהורשע בהלבנת הון.

עוד באותו נושא

עימותים מחוץ לפרלמנט: הונג קונג דחתה את העברת חוקי ההסגרה לסין

לכתבה המלאה

מהם היחסים של הונג קונג עם סין?

הונג קונג הייתה מושבה בריטית שחזרה לסין ב-1997, במסגרת שיטת "מדינה אחת, שתי מערכות". ההסכם הבטיח להונג קונג את הזכות לשמור על המערכות החברתיות, המשפטיות והפוליטיות שלה במשך 50 שנה. כתוצאה מכך, תושבי האזור המנהלי נהנים מחופש יחסי גדול יותר משאר אנשי הרפובליקה העממית של סין, כגון חופש מחאה או השמעת ביקורת פומבית על הממשלה. עם זאת, למפלגה הקומוניסטית יש השפעה רבה על ממשלת הונג קונג.

הבוחרים בהונג קונג אינם רשאים לבחור ישירות את הממונה על האזור שלהם. לאם נבחר בשנת 2017 על ידי ועדה שנשלטת על ידי האליטות מבייג'ינג, והיא נתפסת כמועמד המועדף של המפלגה הקומוניסטית. במועצה המחוקקת, שהיא הפרלמנט של הונג קונג, יש גוש גדול של מחוקקים פרו-סינים.

בשנים האחרונות, עשתה בייג'ינג מאמצים משמעותיים לשלב את הונג קונג בסין היבשתית. באוקטובר האחרון היא חנכה את הגשר הימי הארוך ביותר בעולם, המחבר בין בין הונג קונג ומקאו לעיר ז'והאי שבדרום מחוז גואנגדונג. הממשלה קראה לשלושת האזורים בשם "אזור המפרץ הגדול", שאותו היא שואפת להפוך למרכז לחדשנות טכנולוגית ולייצור מתקדם.

מה קרה בשנים האחרונות?

מבקרי הממשל המרכזי בבייג'ינג מהונג קונג נתונים ללחץ גדול יותר מאז עלה הנשיא שי ג'ינפינג לשלטון ב-2012. מעצרם של כמה מוכרי ספרים בהונג קונג בסוף 2015 הגביר את החשש מפני שחיקות שלטון החוק בהונג קונג. המוכרים נעלמו וצצו מחדש במעצר בסין, בהם האזרח השוודי גוי מינהאי, שנמצא בימים אלה בחקירה על הדלפת סודות מדינה לאחר שמכר ספרי רכילות על מנהיגים סינים.

באפריל, תשעה מנהיגים של תנועת המחאה הפרו-דמוקרטית מ-2014, המכונה "מהפכת המטרייה", הורשעו בגרימת מטרד ציבורי ובהאשמות נוספות.

בחודש מאי האחרון אישרה גרמניה הענקת מקלט לשני אזרחים מהונג קונג, שעל פי דיווחים, נמלטו בשל מגבלות הדוקות מבית. זה היה המקרה הראשון הידוע בשנים האחרונות שבו ממשלה מערבית קיבלה פליטים פוליטים מהונג קונג.

האם סין עשויה להתקפל?

סין הפנתה אצבע מאשימה לעבר ממשלות זרות בטענה כי הן תומכות במפגינים. סגן שר החוץ הסיני לה יוצ'נג זימן דיפלומט אמריקני בכיר לשיחת נזיפה בעקבות התגובות האמריקניות למחאה נגד חוק ההסגרה. סגן השר קרא לוושינגטון "להפסיק את התערבותה בפוליטיקה הפנימית של הונג קונג, ולאפשר תהליך חקיקה ראוי".

משרד החוץ הסיני מסר כי החקיקה בהונג קונג היא נושא השמור לסין, וכי אין מקום להתערבות בינלאומית. "כל מזימה שמטרתה לייצר כאוס בהונג קונג, או שעלולה לפגוע בשגשוג וביציבות תפגוש בהתנגדות של רוב תושבי סין ותושבי הונג קונג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully