וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליפת האמוניה ממפעל הגלידות שיתקה את עכו: "שגרה של הזנחה"

28.6.2019 / 12:42

לאחר התקרית, בה שלושה בני אדם נפגעו קל, המשרד להגנת הסביבה אסר על מפעל "גלידת שטראוס" של תאגיד המזון העולמי יונילוור בעכו להפעיל את מערכת הקירור שדלפה. "מדוע לא נקטו באמצעים למניעת האירוע", נמסר

עריכה: ליר שפיגלר

בעקבות אירוע דליפת האמוניה שאירע אתמול (חמישי) במפעל "גלידת שטראוס" של תאגיד המזון העולמי יונילוור בעכו, המשרד להגנת הסביבה אסר באופן מיידי על המפעל להפעיל את מערכת הקירור שדלפה. "על המפעל לספק למשרד הסברים מדוע האמצעים שהיו אמורים להינקט על ידיו ולהפחית את ריכוזי האמוניה לא פעלו, וכן לא מנעו את האירוע", נמסר מהמשרד להגנת הסביבה. "המשרד אינו מאשר את חזרת המערכת לפעולה - עד להודעה חדשה".

במהלך האירוע נשללה סברה שמדובר בריאקציה בין שמן לאמוניה ואותרו שני חורים של כמילימטר בצנרת המפעל. צנרות המפעל אוצרות כ-20 טון אמוניה בקירוב, במצב נוזלי וכגז, לצורך קירור, בשתי מערכות.

13 צוותי כבאים ואנשי חומרים מסוכנים פעלו בתקרית שריתקה כאלפיים מתושבי עכו לבתיהם במשך שעות ארוכות. האיזור כולו נסגר לתנועה. עכו ונהריה נותרו ללא שירות רכבות לאחר שבהוראת משטרת ישראל סיימו רכבות את מסלולן בקרית מוצקין. 450 איש נאלצו להתפנות בצהריים מקניון עזריאלי הסמוך למפעל, שנותר סגור בשעות הערב וצפוי להיפתח שוב היום.

עוד בוואלה! NEWS:
מהפך במרצ: הורוביץ ניצח את זנדברג בבחירות לראשות המפלגה
עימותים ופצועים במזרח ירושלים בעקבות הרג הפלסטיני
דיווח: ישראל וחמאס סיכמו על רגיעה בחסות האו"ם ומצרים

פעילות כוחות ההצלה במפעל בו דלף אמוניה בעכו 27 ביוני 2019. אתר רשמי
פעילות כוחות ההצלה במפעל בו דלף אמוניה, אתמול/אתר רשמי

חברת הכנסת מיקי חיימוביץ (כחול לבן), צייצה אמש בטוויטר כי "דליפת האמוניה בעכו היא לא תקלה נקודתית". לדבריה, "היא מעידה על בעיה חוזרת, שורת דליפות מסוכנות ושגרה של הזנחה". היא קושרת את האירוע לדליפת הגז מצנרת "דור כימיקלים", בחודש שעבר וקוראת: "על המשרד להגנת הסביבה לקחת אחריות, לבצע את תפקידו לדאוג לבריאות הציבור ולמניעת הישנות מקרים שכאלה". חיימוביץ הזכירה כי "מבקר המדינה כבר התריע ב-2016 וגם בדו"ח שפורסם השבוע. שום דבר לא קורה. עד מתי?", כתבה.

בהתייחס למקרה, במשרד להגנת הסביבה מציינים כי בעת חירום, רשות הכבאות היא הגורם האחראי והמוסמך לטיפול במשימות גילוי, זיהוי, ניטור והערכת סיכונים באירועי חומרים מסוכנים. עוד ציינו כי המשטרה היא תמיד הכוח הפוקד ואחראית על ניהול אירוע והנחיות המשרד להגנת הסביבה הן אך בגדר ייעוץ מקצועי לפי חוק החומרים המסוכנים. במטה מחוז חוף של המשטרה ציינו לשבח את התיאום בין הגופים השונים וסיכמו: "פעילות משולבת ומקצועית של כלל הגורמים".

"לאחר סיום האירוע, תפקידו של המשרד הוא מתן ייעוץ מקצועי להחזרת המצב באזור האירוע לקדמותו והנחיות לשיקום האזור. המשרד רואה את האירוע בחומרה ויעשה שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותו", נמסר מהמשרד.

עוד באותו נושא

אמוניה דלפה ממפעל בעכו: שיבושי תנועה והנחייה להסתגר בבתים

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת דליפת האמוניה בעכו, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנהלת מחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה, דורית זיס, מסרה אמש כי "כונני החירום של המשרד היו היום במפעל לאורך כל האירוע, ופיקחו על פעולות צוות החירום של המפעל לצד הכוחות. המשרד מתחקר את נסיבות ההתרחשות, ולפי תוצאות התחקיר ישקול את המשך פעולותיו".

גורם בכיר במשרד להגנת הסביבה אמר לוואלה! NEWS כי "המשרד התנגד לאורך כל הליך התכנון להקמתו של קניון עזריאלי בעכו. וזאת לאור מיקום הקניון בצמוד למפעל הגלידות של יוניליבר במרחק של 7 מטרים מגדר המפעל. מרחק שאינו עומד במרחק המינימום הנדרש במדיניות מרחקי ההפרדה של המשרד". הוא ציין כי "עמדת המשרד נדחתה על ידי הוועדה לתכנון ובנייה של עכו שאישרה את הקמת הקניון, והמשרד הגיש ערר על ההחלטה. ועדת ערר ביקשה מהמשרד לקבוע דרישות מיגון מהמפעל והקניון, כך שהסיכונים שעליו התריע המשרד ימוזערו".

אותו גורם ביקש להדגיש כי "גם היום נדונים פרויקטים שאליהם אנחנו מתנגדים, ובהם לא מקבלים את עמדתנו - והמקרה הנוכחי מראה את ההכרח שביישום מדיניות המשרד. אנו רואים חשיבות מרבית ביישום הדרישות והסטנדרטים המפורטים במדיניות מרחקי ההפרדה על-ידי הוועדות לתכנון ובנייה והרשויות המקומיות על מנת להפחית סיכונים מהציבור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכוחות בזירת הדליפה בעכו, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשרד עורך כעת תחקיר לאירוע, כמחויב בהיתר הרעלים של המפעל. מערכת ההתראה של המפעל מחוברת ישירות לתחנת הכבאות וכן לקניון. עם זאת מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי המשטרה היא שהזעיקה את הכבאים, לאחר שבמוקד 100 התקבלו תלונות אזרחים על צריבות. הכבאים הם שהשתלטו על מערכת הכריזה בקניון ופינו את הלקוחות והעובדים שהיו בו אותה שעה. שלוש עובדות ששהו מחוץ למבנה הקניון חשו ברע, נדרשו לטיפול רפואי ופונו על ידי מד"א לבית החולים בנהריה במצב קל. לפנות ערב שוחררו לבתיהן.

צוות המפעל הוא שבסופו של דבר איתר את התקלה ואת מקום הדליפה. מהמשרד הודיעו למפעל כאמור כי אין להפעיל את המערכת המדוברת כלל עד שלא יתוקן הקטע הפגוע, שאחריו יבוא צילום של הצנרת כולה וייתקבל אישור מהנדס.

יוניליוור על סמיכות המפעל למגורים: "המפעל היה קודם"

תאגיד יוניליוור רכש ב-1995 50% מהשליטה בחברת "גלידת שטראוס" והמשיך לרכוש מניות לאורך השנים עד שב-2014 הועברה לו השליטה המלאה בחברה וכך במפעל המדובר. מיוניליוור נמסר כי "מפעל גלידת שטראוס פועל בעיר עכו מזה 57 שנה תחת כל האישורים וההיתרים על פי דין". למי שתמה על הסמיכות בין תעשיה למסחר ולמגורים, מדגישים בחברת יוניליוור כי "המפעל היה קודם". המשרד להגנת הסביבה מפנה לועדות התכנון שאישרו את הקניון למרות התנגדות המשרד.

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, אמר בתגובה לתקרית: "רק לפני מספר ימים הוגש דו"ח מבקר המדינה אשר מזהיר מפני חוסר האכיפה והפיקוח של המשרד להגנת הסביבה על התעשייה. המקרה של דליפת האמוניה מדגיש את הצורך הדחוף בקידום מערכת ניטור סביבתית, כפי שקיים במספר מקומות בעולם, אשר תאפשר לרגולטור, לרשויות המקומיות ולציבור לפקח באופן רציף על מפעלי התעשייה, לדעת מהן ההשפעות הסביבתיות, היקף הפיקוח ועוד, כדי למזער תקלות ואסונות סביבתיים הפוגעים בבריאות הציבור. על המשרד להגנת הסביבה לקדם בדחיפות מערכת מידע כזו לטובת הגנה על בריאות הציבור"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully