וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיבושי ה-GPS לא מזיקים לחיל האוויר - אך מצביעים על איום ממשי

28.6.2019 / 14:30

ברשות התעופה האזרחית ובמערכת הביטחון ממשיכים לנסות לגלות מהו מקור השיבושים סביב נמל התעופה בן גוריון ומקווים שהסיוט הגדול - שיתוק המדינה בכפתור אחד - לא יתגשם בעת מלחמה • פרשנות

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

בחודש האחרון עסוקים ברשות התעופה האזרחית ובמערכת הביטחון בישראל בשיבושי ה-GPS סביב נמל התעופה בן גוריון, במיוחד על רקע האזהרות של החברות הבינלאומיות לטייסים והפרסומים השונים בנושא.

בחיל האוויר מיהרו לבחון את המערכות ולבצע סקירה כללית של השיבושים אשר, יש לציין, לא פוגעים ברשת התדרים של החיל ובפעילות המבצעית. במערכת הביטחון בתחילה ניסו להצביע על האירוע כבעיה אזרחית אך משלא אותר מקור השיבוש החלו לצוף שמועות והערכות כמו פעילות לוחמה אלקטרונית רוסית בסוריה, כפי שהתרחש בשנה שעברה, אשר גרמה לשיבושים בצפון או פעילות סייבר ברשת האינטרנט אך הסוגיה ירדה מהר מאוד מהפרק. לאחר מכן דובר על גורמים בשטחי יהודה ושומרון שבעבר פעלו על תדרים של נתב"ג אך גם אופציה זו נפסלה על הסף.

בשבוע האחרון התגברה ההערכה שאולי מדובר בפעילות סייבר שמקורה לא ברור ולכן טרם נמצא פתרון. למרות שצה"ל לא הושפע ישירות, במערכת הביטחון עדיין עסוקים בשאלה אודות מקור השיבוש שמשמש נורת אזהרה למה שעלול להתרחש בישראל בעת מלחמה. לא בהכרח רקטה ארוכת טווח כמו במבצע "צוק איתן" שתשוגר מרצועת עזה לעבר נתב"ג אלא פעילות סייבר מתוחכמת ומתקדמת שתשתק מערכות גדולות בישראל או שתשבש אותן.

עוד בוואלה! NEWS:
אמוניה דלפה ממפעל בעכו: תושבים הונחו להסתגר בבתים, שיבושי תנועה
"95% מנפגעי ההטרדות המיניות - לא הגישו תלונה במשטרה"
הגיהנום של אמיר בדרך לדירה בעפולה: "תחיה בכפר עם החברים שלך"

חניונים מלאים בנתב"ג ביום העמוס בשנה, 23 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
מגדל הפיקוח בנמל התעופה בן גוריון/ראובן קסטרו

בלחיצה אחת - פעילות קריטית תשותק

הסיוט של כל ראשי החברות הגדולות במשק ומנהלי התשתיות הטכנולוגיות מבוססות רשת הוא שגורמים עוינים הצליחו לשתול "כפתורים אדומים" שבלחיצה אחת ובהפתעה גמורה יצליחו ב"יום הדין" לשתק פעילות קריטית וחיונית.

חשוב להדגיש כי לשם כך יש הפרדה ברורה במערכת הצבאית בפרט, והביטחונית בכלל, מהרשתות האזרחיות. מערכות שלמות שפועלות על רשת תדרים מאוד מסוימת פועלות תחת רשת מאובטחת ומוצפנת. מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הזכיר בכנס שקיים כי חלק מהאתגר בתחום הלוחמה האלקטרונית וההגנה האווירית הוא לשמור כל הזמן על פער של שני צעדים מהאויב.

לא ניתן להוציא מכלל אפשרות כי במרחב הקיברנטי והתדרים האזרחיים פועלים מספר גורמים עוינים שלא בהכרח מכוונים לפגוע בישראל, אך במעגלים הרחוקים השיבוש פוגע במערכות ישראליות או במטוסים שנעים במרחב האווירי שלה. לא ניתן גם לפסול את האפשרות שאותם גורמים מבצעים ניסוי כלים לקראת אירוע חמור וגדול יותר ושהאפקט משרת אותם להבנה על עוצמתו ויעילותו של הכלי המשבש.

עוד באותו נושא

מתקפת סייבר או תקלה אזרחית: תעלומת שיבושי ה-GPS בנתב"ג

לכתבה המלאה
גלישה בדארקנט הרשת האפלה. ראובן קסטרו
גלישה בדארקנט. אילוסטרציה/ראובן קסטרו

חשוב לציין, כי במרחב הסורי פועלים גם האיראנים יחד עם חיזבאללה וגם מיליציות שיעיות וכי לא על כל פעולה יש בקרה ומעקב. האיראנים עושים מאמצים גדולים להכניס אמצעי לחימה מתקדמים לזירה הלבנונית והסורית כולל בתחום הלוחמה האלקטרונית. מה גם שהאיראנים וחיזבאללה מפתחים יכולות סייבר מתקדמות. מומחים במערכת הביטחון, שסירבו להתייחס באופן ישיר לאירועי השיבוש, המליצו שלא להקל ראש בריצה המטורפת של האיראנים, חיזבאללה ואף חמאס, בתחום הסייבר. לא מדובר רק בפיתוח תוצרת מקומית אלא ברכישת כלים הרסניים בדארקנט או דרך חברות לגיטימיות שלא תמיד יודעות למי הן מוכרים את הכלים.

טייסים אזרחיים שטסו בימים האחרונים בשמי ישראל טענו כי לא חוו שיבושי GPS אך שהם בהחלט מכירים את התופעה בחודשים האחרונים מעדויות או חוויה אישית. באותה הנשימה הזכירו הטייסים את העובדה כי מדינת ישראל מתכוונת לסגור את שדה התעופה דב וראוי יהיה אם יישקלו שוב חלופות לנתב"ג שלא בהכרח נמצאות בדרום הארץ אלא בגוש דן כדי להתמודד עם אירועים דומים מורכבים יותר בעתיד. בינתיים מערכת הביטחון ממלאת את פיה במים ולא ממהרת לנדב פרטים על התקדמות בחקירת השיבוש. דבר אחד בטוח: עם השינויים הגיאופוליטיים במזרח התיכון, המצב הלחוץ ייצר תופעות חדשות שלא מסתכמות רק במרחב האווירי הישראלי.

(עדכון ראשון 07:39)

  • עוד באותו נושא:
  • סייבר
  • gps

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully