וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת סייבר או תקלה אזרחית: תעלומת שיבושי ה-GPS בנתב"ג

במערכת הביטחון, במשרד התחבורה וברשות שדות התעופה מנסים לברר מי או מה עומד מאחורי השיבושים המורגשים במערכות הניווט באזור נמל התעופה בן גוריון בחודש האחרון. בתחילה חשדו כי מדובר בפעילות לוחמה אלקטרונית של רוסיה בסוריה, אולם הדבר נשלל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מי עומד מאחורי השיבושים? נתב"ג/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש האחרון חווים טייסים וגורמי תעופה שיבושים במערכות הניווט (GPS) באזור נמל התעופה בן גוריון. עם זאת, חיל האוויר וגורמי התעופה האזרחיים בישראל לא מצליחים לפענח את התעלומה - מי או מה עומד מאחורי השיבושים.

השיבושים מורגשים סביב מכשירי GPS על גבי כלי טיס במרחב שדה התעופה הבינלאומי בן גוריון. גורמי ביטחון ציינו כי כבר כמה חודשים מורגשים שיבושים באזור המרכז והמרחב הצפוני. גורמים אזרחיים וביטחוניים פתחו בחקירה בניסיון לאתר את מקור השיבוש. בתחילה, הועלתה הערכה כי מדובר בפעילות לוחמה אלקטרונית של הרוסים באזור בסיס חמימים בסוריה. יחד עם זאת, טוענים גורמי ביטחון ביממה האחרונה כי מקור ההפרעות הוא לא מבסיס החמימים הרוסי בסוריה, ומקור השיבוש נבדק. במערכת הביטחון לא פוסלים את האפשרות שמדובר אולי בשימוש גורמים עוינים אחרים או בתקלה שגורם אזרחי בשטח מדינת ישראל גרם לה- שטרם אותרה. גם ברוסיה מיהרו להכחיש את הדברים.

"הלוואי וידענו מי עומד מאחורי השיבוש", אמר גורם ברשות שדות התעופה. "אין לנו ידיעה על כך שהרוסים מבצעים זאת, זה פייק ניוז. העובדה היחידה שאנחנו מאשרים היא שיש שיבושים בתחום המרחב האווירי של ישראל. ייתכן שיש גורם כלשהו שמבצע פעילות והיא משבשת את הקליטה באוויר. להאשים את הרוסים זה חוסר אחריות ואין כל אינדיקציה לכך".

עוד בוואלה! NEWS:
תאונה ליד נתב"ג: הרוג ופצוע קשה מפגיעת מלגזה שנפלה ממתקן הרמה
דרך עגלות הנוסעים, בעזרת עובדי קבלן: כך הבריחו מסתננים בנתב"ג

מנחת מטוסים בבסיס שדה דב, תל אביב. ראובן קסטרו
"חוסר אחריות". מטוסים בנתב"ג/ראובן קסטרו

גורם בכיר במשרד התחבורה הוסיף: "אנחנו לא יכולים לומר שגורם כזה או אחר, או מדינה כלשהי עומדים מאחורי השיבוש. חיל האוויר שאמון על השמירה על שמי ישראל ואמור להגן עליהם גם מהתקפות סייבר לא מצביע על רוסיה כאחראית".

בעקבות ההפרעות בוצעו שינויים בחלק מתהליכי הכניסה לנחיתה והוא נעשה באמצעים שבשימוש יומי יומי בשדות תעופה בעולם (הליך ה ILS) ובישראל בפרט. ההפרעות מורגשות במטוסים באוויר ולא על ידי הסנסורים בקרקע. ההשפעה משמעותית בכל הקשור בתפעול המטוס ברמת הקוקפיט ובחלקה גם לניהול התעבורה האווירית.

עוד בוואלה!

בעקבות איום בפיצוץ: 18 צעירים בריטים הורדו ממטוס בנתב"ג

לכתבה המלאה
חניונים מלאים בנתב"ג ביום העמוס בשנה, 23 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
השיבושים מורגשים רק במטוסים. נתב"ג/ראובן קסטרו

פקחי נמל התעופה בן גוריון מבצעים כל העת ליווי מלא של המטוסים הממריאים והנוחתים ובשום שלב לא היה אירוע בטיחותי הנוגע להפרעת ה-GPS בהקשר דיוק הניווט ונתיבי הטיסה.

בשנה האחרונה התרחשו מספר אירועים במהלכם הפעילו הרוסים אמצעי שיבוש ולוחמה אלקטרונית בסוריה שהשפיעו באופן משמעותי על קליטת סלולר בצפון הארץ. בשנתיים האחרונות הגבירו במערכת הביטחון את המאמץ לפתח מערכות שיודעות להתמודד עם שיבושי GPS למיניהם. לשם כך תורגלו יחידות שונות והתקיימו דיונים משמעותיים מאוד על ההתמודדות בעתיד.

מדובר צה"ל נמסר כי "מדובר באירוע בתווך האזרחי, אשר צה"ל מסייע בו באמצעים טכנולוגיים, על מנת לאפשר את חופש הפעולה במרחב האווירי של מדינת ישראל. בנקודת הזמן הנוכחית, אין לאירוע זה השפעה על פעילותו של צה"ל. צה"ל פועל כל העת לשימור חופש הפעולה והעליונות המבצעית במרחב הספקטרום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully