וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ': אי אפשר למנוע את סגירת שדה דב, אפעל לדחות המועד

25.6.2019 / 13:42

בדיון בוועדת הכספים אמר שר התחבורה כי למרות התנגדותו לסגירת שדה התעופה לא ניתן לשנות את ההחלטה. בד בבד, הציע מתווה לפתרון הסוגיה כשבכוונתו להעביר חקיקת בזק לעיגון זכויות בעלי הקרקע ודחיית סגירתו והפעלתו בשלוש השנים הבאות. "אעשה הכול כדי לשכנע את רה"מ"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תומר לוי

ועדת הכספים קיימה היום (שלישי) דיון שני בנושא הסכנות וההשלכות של סגירת שדה דב בתל אביב על העיר אילת. שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', נכח בדיון והציג בפני המשתתפים מתווה לפתרון בעיית פינוי השדה. חרף התנגדותו לפינוי, הבהיר סמוטריץ' כי "את הנעשה אין להשיב" וכי בכוונתו להעביר חקיקת בזק לדחיית סגירתו והפעלתו בשלוש שנים הבאות.

לפי המתווה שמציע סמוטריץ' לעגן בחקיקת בזק, פינוי שדה דב ידחה בשלוש שנים. בזמן זה מסלול המטוסים יישאר ותכניות הבנייה במקום יובאו לאישור מנהל קרקעי ישראל. במקביל, יבוצעו העבודות לבדיקת השטח ושיווק הקרקעות.

לדברי סמוטריץ', באילת אין היום מספיק תחבורה ציבורית כדי להנגיש את העיר. "אם נביא את החוק הזה - יהיו 120 חברי כנסת שיתמכו בו", אמר סמוטריץ' בדיון. "אני לא מכיר תקדימים בנושאים שעברו פה בכנסת שנמצאים בקונצנזוס כה רחב", הבהיר. הוא הוסיף כי משרד התחבורה מתדיין מול בעלי העניין הפרטיים וגורמי הממשלה בנושא. "גם בית המשפט חייב ובוודאי ייתן דעתו לכל מהלך שלא נעשה".

עוד בוואלה! NEWS:
"ניתוק אכזרי מהמרכז": מאות מחו מול בית רה"מ נגד סגירת שדה דב
הערכות: לאחר סגירת נמל התעופה שדה דב, הדרך לאילת מנתב"ג תתקצר

שדה דב. יותם רונן
האם סגירתו תידחה? שדה דב/יותם רונן

סמוטריץ' האשים את מדינת ישראל בכך שפעלה בצורה שגויה בכל הטיפול בשאלת שדה דב מראשית הדרך. "לו היינו חושבים שנגיע לאן שהגענו היום, היה ראוי להתנהל אחרת. זאת תשתית ציבורית הכי טריוויאלית בעולם והיה צריך לייצר הפקעה. זה לא סוד כמוס ששדה דב לא מוסדר תכנונית". עוד אמר סמוטריץ': "לא נעשתה עבודה מסודרת בממשלה לחשיבה לטווח ארוך. כשהחליטו לסגור את שדה דב, זו לא הייתה החלטה אסטרטגית-ביטחונית. האם אפשר להישען רק על נתב"ג כשדה משלים. אם אני אשאר בתפקיד הזה בקדנציה הבאה, זה אחד האתגרים הגדולים שלי".

לדבריו, מבחינה אסטרטגית לא נכון לסגור את שדה דב. "מדינה מתוקנת לא משאירה את מטרופולין תל אביב בלי שדה תעופה. לו היינו נמצאים היום בראשית הדרך, נכון להשאיר את שדה דב, ולתת מענה לבעלי הקרקע, עם מנגנוני הפיצוי שכתובים היום ובדרכים היום".

עם זאת, הודה סמוטריץ' בצער כי לא ניתן לחזור כעת מהתכנית לסגור את שדה דב. "אני לא רואה אפשרות היום להחזיר את הגלגל לאחור, למנוע את תכנית תל אביב 444 ולשנות לחלוטין את כל הסיפור. את הנעשה אין להשיב, אני אומר את זה בכאב".

עוד באותו נושא

"לסגור בסוף החודש זו חלמאות": מאמץ אחרון למנוע את פינוי שדה דב

לכתבה המלאה
יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' בראיון לאולפן וואלה!NEWS 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
"מדינה מתוקנת לא משאירה את מטרופולין תל אביב בלי שדה תעופה". סמוטריץ'/ראובן קסטרו

חקיקת הבזק שמציע שר התחבורה הנכנס עוסקת בדחיית הפינוי של שדה דב עד שתכניות הבינוי יאושרו בוועדות התכנון והבנייה. לטענתו מדובר במתווה במחיר וסיכון אפסיים ועם יתרונות רבים. "השדה כרגע לא מפונה, ושטח מאוד קטן של טרמינל שיישאר לידו לא יפונה כרגע. בנוסף יקבעו שני דברים משמעותיים, שכל הליכי התכנון ביחס לשטח ימשכו". לדבריו, עיקרי המתווה הוא לעכב חלקית את הפינוי, כשהטרמינל ומסלול המטוסים הקטנים יפונו היום ואז יהיה אפשר להתחיל את בדיקות הקרקע".

לטענת סמוטריץ', אם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יאמץ את המתווה "אפשר תוך 48 שעות להעביר את החוק הזה שיעבור בקונצנזוס בממשלה. הכול אפשרי טכנית".

הוא הסביר כי בכל מקרה תכנית המתאר נדרשת להיכנס לתוקף ולעבור אישורים ולהם בוודאי יהיו התנגדויות שיאריכו את הזמן של קבלת היתרי הבנייה במקום. "לוחות הזמנים כרגע הם שהוועדה המחוזית האריכה את המועד להתנגדויות עד חודש יולי. באוגוסט לא עובדים, וגם בחגים. ייקח הרבה זמן לשמוע את ההתנגדויות שיוגשו לתכניות, יהיו עררים למועצה הארצית ובג"צים. עד סוף 2019 יגדלו אקליפטוסים".

הפגנת תושבי אילת נגד סגירת שדה דב. קובי נתן, מערכת וואלה!
הפנגת תושבי אילת בירושלים נגד סגירת שדה דב, באמצע החודש/מערכת וואלה!, קובי נתן

שר התחבורה הוסיף כי במקביל "הכול ישווק כאילו השדה לא קיים, שיסתיים הליך התכנון, והנספחים הפרטניים ויהיה אפשר לצאת לעבודות התשתית הכול יתקדם, במקביל עיריית תל אביב תתחיל לדון במכרזים, הקבלנים יזכו ויקבלו התרי בנייה".

לראשונה במהלך החקיקה יעוגנו זכויותיהם של בעלי הקרקעות. "לא רק שמצבם לא הורע הוא גם השתפר, אנחנו מעגנים בחוק את קידום הליכי התכנון ואת זכויותיהם. בשביל מה בהסכם יש תאריך לפינוי שדה כי זה הוודאות שמפסיקים לטוס ומשחררים לבנייה".

מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם מגיע לחתונת ביתו של הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, 8 במרץ 2018. ניב אהרונסון
"צה"ל צריך להפעיל מערכת אזרחית כי בראשון לשביעי אין בסיס צבאי בשדה דב". מנכ"ל משרד הביטחון אדם/ניב אהרונסון

נכון לעכשיו סמוטריץ' יצטרך לשכנע את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי אין סיכון לעילת תביעה משפטית מצד בעלי הקרקעות. "היועמ"ש אומר לרה"מ תכין 4 מיליארד לפיצוי, אין עילה משפטית אם רה"מ יקבל את התכנית הזאת, משרד התחבורה עומד מאחוריו. אני אעשה הכול כדי לשכנע אותו".

לדברי סמוטריץ', במקביל לחקיקת הבזק, משרד התחבורה יפעל לקיים פתרון תחבורתי מנתב"ג לתל אביב בשעות העומס, במהלכם יצאו שאטלים על חשבון משרד התחבורה מהירידה למטוס לתל אביב ומוניות לחולים שנדרשים להגיע לטיפול רפואי והעלאת התדירות של הרכבות מתל אביב לנתב"ג.

מנכ"ל משרד הביטחון: ב-1 ליולי - אין בסיס צבאי בשדה דב"

לצד התכנית הזאת יצטרכו במשרד התחבורה לקבל סיוע ממשרד הביטחון בהפעלת מגדלי הפיקוח זאת בשל כך ששדה דב מופעל כיום על ידי פקחי טיסה של חיל האוויר. עם סגירת הפעילות הצבאית - ידרשו להכשיר פקחים במשך זמן של לפחות כשנה. אלא שמנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם, אמר כי הדבר לא אפשרי ואין לו כוח אדם. "אנחנו מתעסקים בזה מספר שנים, לא היינו ערוכים מבחינת בניין הכוח לפנות את השדה. ביקשנו הארכה, קיבלנו ומבחינת מערכת הביטחון היא באל חזור, אמר אדם.

"אני לא מדבר על אם כן להפעיל אותו או לא להפעיל אותו, הוסיף אדם. "השקענו כשני מיליון שקלים. זה קשור לאמל"ח, איחוד טייסות והיום השדה עובד בצורה מרודדת ואני ב-1 ליולי. צריך לפזר, יש אנשים שהולכים הביתה, יש אנשים שמשתחררים, יש אנשים שצריכים לעבור לבסיס אחר, זה לא עכשיו שאני נשאר עם בנק של פקחים ומחכה שיהיה להם מה לעשות. צה"ל צריך להפעיל מערכת אזרחית כי בראשון לשביעי אין בסיס צבאי בשדה דב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully