וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניתוק אכזרי מהמרכז": מאות מחו מול בית רה"מ נגד סגירת שדה דב

תושבי אילת, עובדי עירייה וגורמים נוספים, הפגינו מול בית רה"מ בירושלים במחאה על סגירת שדה התעופה בת"א. "אי אפשר לסגור את השדה לפני השמת חלופה", קראו תושבים. "למה לאילתים אסור לחיות כמו בני אדם במדינה הזאת". בעקבות המחאה, צומת עזה כיכר פריז נחסם לתנועה

צילום: קובי נתן, עריכה: טל רזניק

מאות מתושבי אילת הפגינו היום (שני) מול בית ראש הממשלה בירושלים במחאה על סגירת נמל התעופה שדה דב בתל אביב. עשרות ועדי עובדים, גורמי תיירות, נציגי נוער, פורום ההורים העירוני, בעלי עסקים ונציגי חבל אילות הגיעו למחאה שהחלה בשיירת אוטובוסים לבירה. בעקבות המחאה נחסם לתנועה צומת עזה כיכר פריז ועומסי תנועה הורגשו באזור ובסופה - נפתחו כלל הצירים לתנועה.

אל המחאה, שלוותה בתמיכת ההסתדרות, הגיעו גורמים רבים, בהם סטודנטים, בני נוער, עובדים מכל הגופים והארגונים בהם בתי מלון, עובדי עירייה, עובדי בית החולים, כיבוי אש ועובדי מתנ"ס. כמו כן, חברי כנסת רבים מהאופוזיציה הגיעו לתמוך במוחים.

המפגינים אחזו בשלטים ועליהם נכתב: "לא סוגרים את שדה דב צינור החמצן של אילת" ו"תושב אילת זה לא שם הדבר הזה נושם". עוד נשמעו קריאות נגד המהלך המתוכנן ומובילו ראש הממשלה, בנימין נתניהו כשחלק מהמוחים צעקו: "ביבי הבייתה".

עוד בוואלה! NEWS:
הערכות: לאחר סגירת נמל התעופה שדה דב, הדרך לאילת מנתב"ג תתקצר
במחאה על סגירת שדה דב: ראש עיריית אילת עוזב את הליכוד
משבר שדה דב: ראש עיריית אילת ביטל פגישה במשרד רה"מ

הפגנת תושבי אילת נגד סגירת שדה דב. TPS
"המלחמה הכי צודקת שיכולה להיות". הפגנת תושבי אילת, היום/TPS

ראש מועצת חבל אילות חנן גינת קרא לעצור את סגירת שדה דב. "לצערנו הרב ביום חמישי שעבר הייתה תאונה מחרידה בכביש 90 תזכורת מחרידה לתחלופה הבלתי אפשרית לשדה דב, אי אפשר לסגור את השדה לפני השמת חלופה, סגירת השדה תרחיק אותנו באופן אכזרי ממרכז הארץ. החלופה שמוצעת בימים האחרונים לא מתאימה לחיילים שלנו, לסטודנטים, אני קורא לעצור את סגירת שדה דב לאלתר. תודה רבה למי שהצטרף אלינו".

מיכל ברבי, תלמידה בכיתה י' בבית הספר רבין באילת שהגיעה להפגנה אמרה כי היא מבקשת לחיות בשיוויון הזדמנויות כמו בשאר הערים בארץ. "הבקשה שלי היא לחיות, אני רוצה ללמוד, להתגייס לצבא, ללמוד באוניברסיטה. נכון כולם בארץ עושים את זה, מי שגר בבאר שבע, מי שגר בחיפה, למה אני בתור יאלתית אסור, למה לאילתים אסור לחיות כמו בני אדם במדינה הזאת. לממשלה לא באמת איכפת, השמענו את הקול שלנו כמו שמותר לנו".

ברבי הוסיפה: "איך אני אמורה ללמוד ולהתקיים שהכלכלה של ההורים שלי נפגעת? אני מדברת על משהו שקורה בראשון ליולי, איך חברה טובה שלי יכולה לפגוש את ההורים הגרושים שלה שאחד מהם לא גר באילת, לראש הממשלה אין ערכים של חיים, לימודים ופיתוח וכל מה שהוא מבין זה כסף. אתה יודע כמה כסף האילתים יכולים להכניס? אתה יודע מה הכוח של 5,000 בני נוער אילתים, כמה כסף אנחנו יכולים להכניס לך".

עוד באותו נושא

"פגיעה אנושה בעיר": תושבי אילת יפגינו מול בית רה"מ נגד סגירת שדה דב

לכתבה המלאה
הפגנת תושבי אילת נגד סגירת שדה דב. קובי נתן, מערכת וואלה!
"לממשלה לא אכפת מאיתנו". מאות המפגינים מול בית רה"מ בירושלים, היום/מערכת וואלה!, קובי נתן

ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) ויו"ר ההסתדרות לשעבר, הצטרף למוחים. "אתם יודעים מה הם רוצים פה בבלפור? הם רוצים שתוותרו. בבלפור שמעשנים סיגר ושותים סיגריה הבעיות באילת לא מעניינות, הם רוצים שתהיו שקופים, אמר למפגינים. "הם רוצים שתגידו תודה על זה שנותנים לכם להישאר באילת. הם אומרים לכם תגידו תודה שמנתקים לכם את החמצן, ואני אומר לכם, אתם חייבים להיאבק ואנחנו חייבים להיאבק ואתם הפנים של הפריפריה, אתם ארץ ישראל היפה, אתם הציונות. אתם ראוים לכבוד, פרנסה ובריאות. איזה פנים יש למדינה?".

ניסנקורן הוסיף כי הוא מלווה את מחאת התושבים וכואב את כאבם. "אני מלווה שנים את מאיר יצחק הלוי, הוא שבת רעב הם אמרו שישבות רעב, כי הטייקונים יותר חשובים, הם השפילו אותו. אני רוצה להגיד לכם עוד משהו. חמותי יהודית אילתית, 25 שנה גרה באילת, רופאה מטפלת בחולים באילת, מה יקרה שהיא תהיה חולה? היא תצטרך לנסוע 4 שעות בשביל לקבע טיפול רפואי, בסוף היא תעזוב את אילת. ככה רצים לפתח ציונות? הטייקונים יותר חשובים. אנחנו צריכים לראות את האנשים, והאילתים הם בני אדם, האילתים כואבים את הכאב שלהם, לוקחים להם את התקווה, פוגעים להם בבריאות. אני אומר לכם היום, אנחנו כחול לבן וכאזרח וכאבי אסור לוותר. אסור לוותר מי שפוגע בכם ומזלזל בכם אסור לוותר על הזכויות שלכם, צריך להילחם".

הפגנת תושבי אילת נגד סגירת שדה דב. קובי נתן, מערכת וואלה!
"אנחנו נגרום להם לדבר". המפגינים, היום/מערכת וואלה!, קובי נתן

אבי בניהו, ממארגני ההפגנה אמר כי "כל שרי הליכוד וחברי מרכז הליכוד יודעים להתקשר למאיר יצחק הלוי ולהגיד 'אנחנו איתך', חוץ מאופיר אקוניס וקרן ברק. שר התחבורה שותק. סוגרים לו שדה. שר התיירות שותק, מחסלים לו עיר תיירות. שר הבריאות שותק ואנחנו נגרום להם לדבר". בניהו אמר כי המחאה תימשך ותתקיים בצומת עזריאלי בתל אביב, בבית החולים איכילוב ובנמל התעופה בן גוריון. בשבוע הבא מתכננים המארגנים לחסום את צומת עזריאלי ואת נתיבי איילון.

בתום ההפגנה הקימו המוחים אוהל מחאה בגן הוורדים מול הכנסת. המארגנים הבטיחו כי האוהל "יישאר שם ככל שיידרש עד שתתבשר העיר אילת על ביטול הגזירה ההרסנית של סגירת שדה דב בעת הזו". על פי גורמים באוצר, אי סגירתו של שדה דב תביא לכך שהמדינה תצטרך להתמודד עם עלויות של הכנסות ופיצויים לבעלי הקרקעות בסך עשרה מיליארד שקלים. כמו כן, דיון בנושא צפוי ביום חמישי הקרוב בוועדת הכספים של הכנסת.

המאבק הוא לא רק על אילת - הוא על פרצופה של המדינה"

ח"כ קארין אלהרר (כחול לבן) הצטרפה למפגינים וטענה כי לממשלה לא אכפת מתושבי אילת. "במשך ארבע שנים התקיימו דיונים במדינה, התבקשתם לייצר חלופות, לא יצרתם, לא עשיתם כי לא איכפת לכם. לא איכפת לכם מהחולים, מהסטודנטים, מהחיילים, אכפת לכם מעצמכם".

לדברי אלהרר לאילתים מגיע לחיות כמו במרכז. "אי אפשר להקצות את האנשים האלה בפינה ולומר נראה מתי יהיה איכפת לנו, עכשיו צריך להיות איכפת לך ויש פתרון יש פתרון שמוסכם, יש פתרון שאפשר להכיל, איפה אתה? אחרי זה תגיד שזה חמק לך, ידעת שהיו דיונים, יש הסתכלות נקודתית, מי מפעיל יותר כוח, מי עושה יותר שרירים. אני אומרת נפעיל שרירים. המאבק הוא לא רק על אילת, הוא על פרצופה של המדינה".

הפגנת תושבי אילת נגד סגירת שדה דב. קובי נתן, מערכת וואלה!
המפגינים, היום/מערכת וואלה!, קובי נתן

אלון לוי, נציג השכונות הסמוכות לשדה דב טען כי הולכים לפגוע במאות תושבי כדי לשרת 500 בעלי קרקעות. "עצוב לי מאוד, אפילו בלתי נתפס שאנחנו פה. לפעמים נראה שהמאבק שלכם שהוא הכי צודק שיש שוכחים את המאבק שלנו של החברה הצפוניות בתל אביב. לנו הולכים לבנות עיר מתחת לבית בצורה של 16 אלף יחידות דיור ו-50 אלף תושבים כאילו כלום. אנחנו הולכים לסבול מזיהום אוויר, מארובות רידינג ותחבורה ציבורית, לנו הולכת להחריף מצוקת החנייה שגם ככה קשה, לנו הולכים לפגוע באיכות חיים במשך 15 שנים בקרוב, בשביל לשרת 500 בעלי קרקעות".

לוי הוסיף כי בישראל מודל 2019 "האינטרסים הלאומיים לטובת התושבים נמחקים הצידה למען שיקולים זרים ופסולים. מבחינתי היום הזה ייזכר כיום אבל לאומי". לוי פנה לראש הממשלה נתניהו ואמר: "אל תיתן לטעות ההיסטורית הזאת להתרחש, זאת תהיה בכייה לדורות ולעולם ישפטו אותך למי שלא דאג לזכויות של עשרות אלפי תושבים בשכונות הצפוניות בת"א וכל תושבי אילת ומי שפינה שדה תעופה בעיר הכי מרכזית ישראל בעידן שרק בונים שדות תעופה וזאת בשביל לשרת בעלי הון. כולנו במלחמה הזאת יחד, מלחמה על האיכות חיים שלנו, מלחמה על הנכס הלאומי שלנו, מלחמה מול בעלי ההון, מלחמה שהיא הכי צודקת שיכולה להיות".

הפגנת תושבי אילת נגד סגירת שדה דב. קובי נתן, מערכת וואלה!
הפגנת תושבי אילת, היום/מערכת וואלה!, קובי נתן

גלית, חולה אונקולוגית תושבת אילת שהגיעה להפגנה הסבירה את המורכבות שבטיפול במחלתה ללא הימצאותו של שדה דב. "כשנצטרך לנחות בבן גוריון, נגיע לטרמינל, נלך מרחק ארוך. אז ניקח שאטל פנימי, נצטרך להגיע לרכבת מהרכבת ושוב מונית. מצב כזה לחולה אונקולוגי פוגע במערכת החיסונית שלנו ומסוכן עד מוות. ראש הממשלה בבקשה, שדה דב נותן לנו את הסיכוי לקבל טיפול ראוי ואיכותי כמו שאנחנו צריכות".

גם ורד אלבז חולה אונקולוגית הצטרפה לקריאת חברתה. "אדוני ראש הממשלה, עם כל הכאב שלנו הבת שלי משרתת את המדינה במשטרה צבאית, העלתה פוסט כואב, מתמהמהת שבוע, אתמול באמצע ההקרנות שלנו, היא שאלה אם היא יכולה להעלות את זה, אולי יקרה משהו, אמרתי לה לכי על זה, תעלי את זה עם כל החשיפה עם כל הכניסה לפרטיות שלנו. אני לא מאחלת לאף אחד להיות במצב שלנו, אתמול בעקבות הפוסט הזה התקשרו אליי אנשים וסימסו לי. נשברתי לראות את הפוסט, אנחנו חלשים, לא טוב לנו, אי אפשר לקבל את הטיפולים האלה באילת, ואי אפשר שנעשה את המסלול המטורף הזה, זה דבר שלא יכול לקרות. אני מבקשת ממך אדוני ראש הממשלה תעשה חושבים עם עצמך ותהיו אנושיים, לא בחרנו את המרחק הזה אבל הוא קיים. שדה דב זה המקום היחיד שיכול לתת לנו את החמצן אני מבקשת ממך תבטל את הגזרה הנוראית הזאת".

מאות מפגינים וחסימת צירים בהפגנה נגד סגירת שדה דב מול בית רה"מ: "מישהו בירושלים החליט להרוג את אילת". קובי נתן, אתר רשמי
המפגינים, היום/אתר רשמי, קובי נתן

מנכ"לית רשת מלונות פתאל, אביה מזרחי מגן תקפה את הממשלה ואמרה כי אין לה בושה. "מי מאתנו חשב אי פעם שעל צדק צריך להילחם, שעל יושרה צריך להילחם, שעל אחרית צריך להילחם, איפה נשמע דבר כזה. יגידו שאנחנו תמימים, לא חשבי בחיי בטח שאנאם על במה ואשמיע קול, לא נותרה לי ברירה. כמי שנולדה וגדלה בעיר אילת, 40 שנה גדלתי בעיר אילת מעולם לא חשבתי ששאלו אותי ושואלים אותי האם אתם הולכים לסגור בתי מלון, האם תקפיאו את ההתפתחות בעיר אילת. התשובה היא לא, למה. כי לא ייתכן שיסגרו את שדה דב. מי יכול לישון בלילה ולשים את ראשו על הכרית שהחלטה כזאת עומדת לנגד עיניו".

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי הודה למפגינים תושבי עירו שהגיעו מהדרום כדי להפגין בירושלים. "היום אנחנו מתחילים מהלך שאמור להתגלגל עד יום שני ה-1 ביולי, בתקווה ובתפילה שיסתיים קודם לכן. מי שהגיע לאוטובוס עולה לאוטובוסים, נוסעים לאזור אוהל המחאה, אומרים שלום, מסתכלים על המקום, האילתים שחוזר לחזור חוזרים הביתה".

הפגנת תושבי אילת נגד סגירת שדה דב. TPS
הפגנת תושבי אילת, היום/TPS

ראש העיר הבטיח כי המוחים לא יעזבו את אוהל המחאה עד שימצא פתרון. "אנחנו נשאר באוהל ומהאוהל הזה, נשב פה עד הדיון בוועדת הכספים ביום חמישי. בשבוע הבא אנחנו הולכים לשלב לשכב על גדרות שדה דב ונאזוק את עצמנו ביחד עם תושבים וחולים. לא ניתן לאף אחד בשום צורה שיהיה לו חיים קלים במאבק הזה".

הוא הביע תקווה כי יצליחו לבטל את המהלך. "תקוותי שגם בוועדת הכספים ובפעילות הפרלמנטרית והמשפטית, נצליח לשנות את רוע הגזירה ולהחזיר את השפיות והחמלה ולאפשר לתושבי אילת להמשיך לחיות. להמשיך לתעשיית התיירות להמשיך לשגשג להמשיך לתת לחולים האילתים לאפשר מה שהם צריכים, לאפשר לסטודנטים ואנשי העסקים וכל מי שצריך ורוצה את העיר אילת להנגיש אותה למדינת ישראל".

הפגנת תושבי אילת נגד סגירת שדה דב. TPS
הפגנת התושבים, היום/TPS

בסוף השבוע הודיע הלוי כי לא יגיע לישיבה שהייתה אמורה להתקיים היום במשרד ראש הממשלה מאחר שהיא לא מתקיימת בנוכחות ובשיתוף היועמ"ש, היחיד שיכול למנוע עם חוות דעת משפטית את סגירת השדה. בעקבות הודעתו הפגישה בוטלה.

"לא נגיע לישיבה שהיא מנוגדת בתכלית הניגוד להחלטת ראש הממשלה, אשר נאמרה בצורה חדה ונטולת יכולת לפרשנות", כתב ראש העירייה לראש לשכת ראש הממשלה והוסיף: "ראש הממשלה הדגיש כבר בפתח דבריו שליבת הנושא היא משפטית ומאחר שהוא כן רוצה שיימצא פתרון, דרש מכם לתאם לנו ישיבה דחופה עם היועץ המשפטי לממשלה. בכל מצב אם ותתואם פגישה עם היועץ המשפטי עצמו נגיע בשמחה".

אתמול פורסם בכלכליסט כי בממשלה בוחנים את החזרת שדה התעופה הישן של אילת לתפקוד במקום שדה התעופה רמון, כדי להקל על סגירת שדה דב. באילת מתנגדים להצעה זו וטוענים כי מדובר בניסיון לגניבת דעת במקרה הטוב או בהודאה בכישלון מצד הממשלה בתכנון תשתיות תעופה במקרה הרע.

(עדכון ראשון: 16:27)

הפגנת תושבי אילת נגד סגירת שדה דב. קובי נתן, מערכת וואלה!
"לוקחים לאילתים את התקווה". ניסנקורן בהפגנה, היום/מערכת וואלה!, קובי נתן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully