וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא נוותר על הדמוקרטיה": רבע מיליון איש הפגינו בפראג נגד רה"מ צ'כיה

24.6.2019 / 9:22

במחאה הגדולה ביותר במדינה מאז נפילת הקומוניזם ב-1989, גדשו כ-250 אלף איש פארק מרכזי בעיר נגד באביש, החשוד בשחיתות. "היה לנו מספיק", קראו המפגינים נגד ראש הממשלה הנאחז בכיסאו

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

כרבע מיליון איש הפגינו אתמול (ראשון) בבירת צ'כיה נגד ראש הממשלה אנדריי באביש, במחאה הציבורית הגדולה ביותר במדינה מאז הפלת המשטר הקומוניסטי ב-1989. העצרת בפארק לת'נה שבפראג הייתה שיאן של סדרת הפגנות בשבועות האחרונים נגד ראש הממשלה, שחשוד בשחיתות ובניגוד אינטרסים. באביש מכחיש זאת על הסף.

המארגנים העריכו כי כ-250 אלף איש השתתפו בעצרת. לפי חברת התקשורת טי-מובייל, מספר המשתתפים היה גבוה מ-258 אלף איש. דובר מטעם המשטרה סירב להתייחס להערכות לגבי כמות המפגינים. בסך הכול, בצ'כיה חיים 10.7 מיליון איש.

"היה לנו מספיק", נכתב על אחד השלטים שהונפו במחאה, לצד "התפטר", ו"לא נוותר על הדמוקרטיה שלנו". חלק מהמפגינים נופפו בדגלי צ'כיה והאיחוד האירופי. ההפגנה, שאליה הגיעו משפחות עם ילדים, הייתה שלווה בדומה לכל המחאה נגד ראש הממשלה ושרת המשפטים שלו.

לקריאה נוספת:
ראש הקהילה המוסלמית בפראג קרא להתחמש בעקבות הטבח בניו זילנד
בעקבות פולין: צ'כיה הודיעה כי פסגת וישגרד בישראל מבוטלת

הפגנה בפראג, צ'כיה בדרישה להתפטרותו של ראש הממשלה אנדריי באביש 23 במאי 2019. רויטרס
"איש לא מעל החוק". הפגנת הענק בפראג, אתמול/רויטרס

באביש אמר כי לתושבים יש זכות להפגין, אבל הוא מסרב להתפטר. למרות החקירות, מפלגתו הפופוליסטית ANO נותרה הפופולרית ביותר במדינה על אף ירידה קלה בחודשיים האחרונים ל-27.5% בחודשיים האחרונים, לפי סקר שפורסם בתחילת החודש. לראש הממשלה גם יש מספיק תמיכה בפרלמנט, שצפוי להפיל הצבעת אי-אמון בו המתוכננת ליום רביעי הקרוב.

ההפגנות נגד ראש הממשלה בן ה-64 התחזקו מאז סוף אפריל כשמשטרת צ'כיה סיימה את חקירת החשד שהוא קיבל בניגוד לחוק שני מיליון אירו מכספי האיחוד האירופי עבור עסקיו הפרטיים לפני כעשור, והמליצה על העמדתו לדין. בתחילת החודש נאספו כ-120 אלף איש בפראג, להפגנה שהייתה הגדולה ביותר מאז "מהפכת הקטיפה" עד לאתמול.

עוד באותו נושא

הגדולה ביותר מאז נפילת הקומוניזם: הפגת ענק בפראג נגד ראש ממשלת צ'כיה

לכתבה המלאה
ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביש בפסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה, 21 ביוני 2019. רויטרס
מסרב להתפטר. באביש בפסגת האיחוד, בשבוע שעבר/רויטרס

המפגינים חוששים ששרת המשפטים החדשה שמינה באביש, האיש השני הכי עשיר בצ'כיה עם הון מוערך של 3.7 מיליארד דולר, תתערב בתיק שנמצא בידי התביעה עכשיו. ראש הממשלה, מצדו, מכחיש כי עבר על החוק וטוען כי מדובר ברדיפה פוליטית. זעמם גבר אחרי הדלפה של ממצאים מבדיקה של הנציבות האירופית, שהראו כי האימפריה העסקית של ראש הממשלה - שמעורבת בתעשיות הכימיקלים, עיבוד המזון והחקלאות - לא הייתה צריכה לקבל גישה לכספי הפיתוח של האיחוד בשנים האחרונות. זאת בשל ניגוד האינטרסים של ראש הממשלה. הדוח המלא צפוי להתפרסם בסוף השנה או בתחילת השנה הבאה.

"למדינה שלנו יש בעיות רבות והממשלה לא פותרות אותן", אמרה מיקולאש מינר, סטודנט לטכנולוגיה בן 26 שהקים את ארגון "מיליון רגעים למען דמוקרטיה". "היא לא פותרת אותן מפני שהדאגה היחידה של ראש הממשלה היא כיצד לחלץ את עצמו מבעיותיו האישיות". הוא אמר לקהל, שאליו פנה מבמת הענק שדמתה לכאלו מפסטיבלי רוק, "זה לא מקובל שראש הממשלה שלנו הוא אדם תחת חקירה פלילית". המארגנים אמרו כי הם לא הזמינו שום פוליטיקאי לשאת דברים.

פיליפ רובאס, שהשתתף בהפגנות נגד הקומוניסטים ב-1989, אמר כי הוא חזר כדי לשלוח מסר לפוליטיקאים. "המדינה לא שייכת להם, הם לא מעל החוק ויש מספיק אנשים שמוחם לא נשטף על ידי תעמולת שנאה", אמר רובאס בן ה-50. הוא הגיע להפגנה יחד עם אשתו וחברים מהעיר ברנו, השנייה בגודלה במדינה, שנמצאת 200 ק"מ מפראג.

הפגנה בפראג, צ'כיה בדרישה להתפטרותו של ראש הממשלה אנדריי באביש 23 במאי 2019. רויטרס
הפגנה בפראג, צ'כיה בדרישה להתפטרותו של ראש הממשלה אנדריי באביש 23 במאי 2019/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully