וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגדולה ביותר מאז נפילת הקומוניזם: הפגת ענק בפראג נגד ראש ממשלת צ'כיה

5.6.2019 / 9:50

כ-120 אלף איש התקבצו בכיכר ואצלב המרכזית ודרשו מאנדריי באביש להתפטר בשל המלצות המשטרה להעמידו לדין על קבלת מיליונים במרמה. ראש הממשלה, האיש השני בעושרו במדינה, טוען לרדיפה פוליטית: "מתקפה על צ'כיה". שרת משפטים שמינה המנהיג הפופוליסטי עלולה לסגור את התיק

הפגנת ענק התקיימה אתמול (שלישי) בבירת צ'כיה נגד ראש הממשלה אנדריי באביש המואשם בניגוד אינטרסים בפרשה שנחקרת על ידי האיחוד האירופי. המארגנים העריכו כי 120 אלף איש השתתפו בעצרת בכיכר ואצלב בפראג, אומדן שאם הוא נכון יהיה אחד הגדולים ביותר מאז "מהפכת הקטיפה" שהובילה לנפילת המשטר הקומוניסטי ב-1989.

ההפגנות נגד ראש הממשלה התחזקו מאז סוף אפריל כשמשטרת צ'כיה סיימה את חקירת החשד שהוא קיבל בניגוד לחוק שני מיליון אירו מכספי האיחוד האירופי עבור עסקיו הפרטיים לפני כעשור, והמליצה על העמדתו לדין.

המפגינים חוששים ששרת המשפטים החדשה שמינה באביש, האיש השני הכי עשיר בצ'כיה, תתערב בתיק שנמצא בידי התביעה עכשיו. ראש הממשלה, מצדו, מכחיש כי עבר על החוק וטוען כי מדובר ברדיפה פוליטית. זעמם גבר אחרי הדלפה של ממצאים מבדיקה של הנציבות האירופית, שהראו כי האימפריה העסקית של ראש הממשלה - שמעורבת בתעשיות הכימיקלים, עיבוד המזון והחקלאות - לא הייתה צריכה לקבל גישה לכספי הפיתוח של האיחוד בשנים האחרונות. זאת בשל ניגוד האינטרסים של ראש הממשלה.

"לא נתנהג כאילו שזה נורמלי שראש הממשלה של המדינה שלנו נמצא בניגוד אינטרסים כזה שהבעיות האישיות שלו פוגעות בכל המדינה", אמר מיקולש מינר, אחד המארגנים, מבמה הסמוכה למוזיאון הלאומי. "אנחנו דורשים את התפטרותו של אנדריי באביש". המפגינים מילאו את הכיכר, שבו נרשמו כמה מהאירועים הפוליטיים הגדולים ביותר בהיסטוריה של המדינה, כשהם מנופפים בדגלי צ'כיה והאיחוד האירופי. "היה לנו מספיק", צעקו. "אנחנו לא רוצים 'באבישטן'".

הפגנה בפראג בדרישה להתפטרותו של ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביש 4 ביוני 2019. רויטרס
מראות שמזכירים את "מהפכת הקטיפה". ההמונים בפראג, אתמול (צילום: רויטרס)/רויטרס

הזעם על באביש, שהונו נערך בכ-3.7 מיליארד דולר לפי מגזין פורבס, מצטרף לגל של הפגנות במזרח אירופה ובמרכזה על רקע החשש משחיקת הדמוקרטיות הצעירות במדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר.
באביש התעמת עם מנהיגי מדינות מערב היבשת בשל עמדותיו התקיפות נגד הגירה, אולם הוא נוקט קו פרו-אירופי יותר בהשוואה למנהיגי פולין והונגריה.

למרות הטענות שעלו נגדו, מפלגת ANO שבראשה הוא עומד ניצחה בקלות בבחירות ב-2017. היא קיבלה 1.5 מיליון קולות, כמעט פי שלושה יותר מהמפלגה השנייה בגודלה, תוך שהיא מקדמת אג'נדה עסקית ונקייה משחיתות. היא גם ניצחה בבחירות לפרלמנט האירופי בחודש שעבר, על אף שהתמיכה בה בסקרים ירדה ל-28% בחודש שעבר, בהשוואה ל-32% באפריל.

"זאת חקירה מפוקפקת, התקפה על הרפובליקה הצ'כית, ואני חוזר שוב, דבר לא יוחזר", אמר אתמול בפני הפרלמנט. עוד ב-2017 הוא הפך את האימפריה העסקית שלו, אגרופרט, לקרן נאמנות בשל חקיקה חדשה במדינה נגד ניגוד אינטרסים.

בנפרד, ראש מפלגת הירוקים בפרלמנט האירופי קרא לאיחוד לחקור את הטענות שצ'כיה סיפקה תמיכה כספית לא חוקית לחברות הקשורות לראש ממשלת צ'כיה. במכתב, שהגיע לידי רויטרס, נכתב כי קיים חשש שאגרופרט קיבלה יותר מעשרה מיליון אירו מהממשלה בפראג, תמיכה שעלולה "לעוות את התחרותיות בשוק האירופי המשותף".

עוד באותו נושא

על הבן ועל העוקץ: ההסתבכות של ראש ממשלת צ'כיה

לכתבה המלאה
ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביש ברכו לפגישה עם נציגי האיחוד האיופאי בסיביו, רומניה 9 במאי 2019. רויטרס
הון של 3.7 מיליארד דולר. באביש (צילום: רויטרס)/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully