וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות פולין: צ'כיה הודיעה כי פסגת וישגרד בישראל מבוטלת

18.2.2019 / 13:28

ראש הממשלה באביש אמר כי במקום ועידת וישגרד יתקיימו פגישות בילטרליות בישראל, כשייערכו שיחות על תאריך חדש להמשך השנה. זאת אחרי שוורשה הודיעה כי לא תשלח נציגים בשל דברי כץ על האנטישמיות

צילום: שלומי גבאי, עריכה: תומר לוי

ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש אמר היום (שני) כי הפסגה המתוכננת בישראל עם כמה מדינות ממזרח ומרכז אירופה נוספות מבוטלת. זאת בעקבות המשבר עם פולין, שהודיעה כי לא תשלח נציג לוועידת וישגרד בעקבות דבריו של ממלא מקום שר החוץ ישראל כץ. הוא אמר כי הפסגה עשויה להתקיים בתאריך מאוחר יותר, במחצית השנייה של השנה. גורם מדיני אמר כי שלושת ראשי ממשלות האחרים יגיעו מחר לישראל למפגשים בילטרליים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מבלי לקיים את הפסגה.

כץ, שמונה אתמול לתפקיד במקומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר כי "הפולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אמם", בהמשך למשבר שפרץ בזמן השתתפותו של ראש הממשלה בוועידת ורשה בשבוע שעבר. בפולין אמרו כי דבריו גזעניים ודרשו התנצלות, אך בישראל לא הגיבו. נתניהו טרם התייחס להתפתחויות האחרונות.

בתחילה היה אמור להשתתף בפסגת מדינות וישגרד (V4), הכוללת גם את הונגריה, צ'כיה ולסובקיה, ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי. בהמשך החליטה הממשלה הלאומנית בפולין לשלוח את שר החוץ יאצק צ'פוטוביץ' במקום, אך דבריו של כץ אתמול החריפו את המשבר והיום הודיע מורביצקי כי לא תהיה נציגות פולנית בכלל. בנוסף לכך, שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, זומנה לשיחת נזיפה נוספת היום בעקבות ההתבטאות כץ.

לקריאה נוספת על המשבר
המשבר מחריף: פולין ביטלה את השתתפותה בוועידה בישראל בשל דברי כץ

ראש ממשלת פולין ובנימין נתניהו בוורשה פולין 14 בפברואר 2019. רויטרס
הפסגה הסתיימה במשבר מדיני. נתניהו ומורביצקי, חמישי/רויטרס

כץ התייחס לראשונה למשבר עם פולין בריאיון לאודי סגל בחדשות 13 וציטט את ראש ממשלת ישראל לשעבר יצחק שמיר. עוד הוסיף כי "זכר השואה הוא דבר שאין להתפשר איתו. לא נשכח ולא נסלח. בדיפלומטיה מנסים לא להעליב, אבל אף אחד לא ישנה את האמת ההיסטורית. פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים

אמירתו של כץ הגיעה אחרי הסערה שהחלה בעקבות דברי נתניהו על חלקם של פולנים בשואה. תחילה נטען באתר הג'רוזלם פוסט כי ראש הממשלה אמר בתדרוך ש"האומה הפולנית" שיתפה פעולה עם הנאצים, בעוד שבתדרוך נתניהו אמר "פולנים" שיתפו פעולה עם הנאצים - מבלי ליידע את כל העם הפולני.

בממשלת פולין אמרו כי הם "קיבלו הבהרות" בנוגע ל"מניפולציה התקשורתית" והשגרירה אנה אזרי ניסתה להרגיע את הרוחות, במכתב שבו הבהירה כי נתניהו לא אמר "שהאומה הפולנית ביצעה פשעים נגד יהודים", אך היא זומנה לשיחת נזיפה עוד ביום שישי. בוורשה לא התרצו, על אף שלשכתו הבהירה כי נתניהו "התייחס בתדרוך לפולנים, ולא לאומה הפולנית או למדינת פולין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully