וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר מחריף: פולין ביטלה את השתתפותה בוועידה בישראל בשל דברי כץ

טל שלו, יקי אדמקר ורויטרס

18.2.2019 / 12:40

בוורשה זועמים על מ"מ שר החוץ החדש, שאמר כי "הפולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אמם", והחליטו לא לשלוח נציגים כלל לפסגת וישגרד. השגרירה זומנה לשיחת נזיפה נוספת, אך כץ זכה לתמיכה. לפיד: "זו אינה גזענות, אלא אמת היסטורית כואבת"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: תומר לוי

המשבר עם פולין: כל העדכונים

- פולין ביטלה את השתתפותה בפסגת וישגרד בשל דברי כץ
- השגרירה בוורשה נקראה לשיחת נזיפה
- ממשלת פולין דורשת התנצלות
- נתניהו טרם הגיב
- לפיד ובנט תומכים בכץ: "שלא יחנכו אותנו על אנטישמיות"

פולין הודיעה היום (שני) כי היא לא תשתתף בפסגה המתוכננת מחר בישראל בעקבות דבריו של ממלא מקום שר החוץ החדש, ישראל כץ. ורשה דרשה מירושלים להתנצל על דברי כץ, שאמר כי "הפולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אמם". זאת בהמשך למשבר שפרץ בזמן השתתפותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידת ורשה בשבוע שעבר. בנוסף לכך, שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, זומנה לשיחת נזיפה נוספת היום בעקבות ההתבטאות כץ.

בתחילה היה אמור להשתתף בפסגת מדינות וישגרד (V4), הכוללת גם את הונגריה, צ'כיה וסלובקיה, ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי. בהמשך החליטה הממשלה הלאומנית בפולין לשלוח את שר החוץ יאצק צ'פוטוביץ' במקום, אך דבריו של כץ אתמול החריפו את המשבר. נתניהו טרם הגיב להתפתחויות האחרונות.

"זה מפליא ששר החוץ של ישראל אומר הערה מבישה וגזענית כל כך. בלתי מתקבל על הדעת לחלוטין", כתב הלילה שגריר פולין בישראל מרק מגירובסקי בחשבון הטוויטר שלו. גורם ישראלי העריך לפני הודעת ראש הממשלה הפולני כי גם שר החוץ לא ישתתף בה, ולא תהיה נציגות פולנית באירוע בכלל.

עוד בנושא התקרית עם פולין:
לשכת רה"מ מבהירה: נתניהו דיבר על פולנים בשואה - לא על פולין
בתיק הפולני שנפתח מחדש - נתניהו בצד הצודק של התביעה
הסרטון שהודלף והפגישה שנחשפה: לא רק הטיסה קרטעה בביקור נתניהו

ישיבת ממשלה 17.2.2019. אמיל סלמן, הארץ
"אף אחד לא ישנה את האמת ההיסטורית". כץ/הארץ, אמיל סלמן

כץ התייחס לראשונה למשבר עם פולין בריאיון לאודי סגל בחדשות 13 וציטט את ראש ממשלת ישראל לשעבר יצחק שמיר. עוד הוסיף כי "זכר השואה הוא דבר שאין להתפשר איתו. לא נשכח ולא נסלח. בדיפלומטיה מנסים לא להעליב, אבל אף אחד לא ישנה את האמת ההיסטורית. פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים

אמירתו של כץ הגיעה אחרי הסערה שהחלה בעקבות דברי נתניהו על חלקם של פולנים בשואה. תחילה נטען באתר הג'רוזלם פוסט כי ראש הממשלה אמר בתדרוך ש"האומה הפולנית" שיתפה פעולה עם הנאצים, בעוד שבתדרוך נתניהו אמר "פולנים" שיתפו פעולה עם הנאצים - מבלי ליידע את כל העם הפולני.

בממשלת פולין אמרו כי הם "קיבלו הבהרות" בנוגע ל"מניפולציה התקשורתית" והשגרירה אנה אזרי ניסתה להרגיע את הרוחות, במכתב שבו הבהירה כי נתניהו לא אמר "שהאומה הפולנית ביצעה פשעים נגד יהודים", אך היא זומנה לשיחת נזיפה עוד ביום שישי. בוורשה לא התרצו, על אף שלשכתו הבהירה כי נתניהו "התייחס בתדרוך לפולנים, ולא לאומה הפולנית או למדינת פולין".

מתוך הטוויטר של שגריר פולין בישראל:

גורם מדיני מסר אתמול לאחר החלטת ראש הממשלה הפולני כי "אנחנו נשמח לארח את שר החוץ הפולני, אנחנו מצפים שהוועידה תהיה הצלחה גדולה, ואנחנו מבינים שגם בפולין מתקיימת מערכת בחירות".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד גיבה את השר כץ. "היינו צריכים שר חוץ בן יומו, כדי שהאמת תיאמר", כתב בטוויטר. "ארבע שנים ראש הממשלה לא טרח לומר בקולו שהסיבה שהפולנים סייעו לנאצים היא בגלל שהאנטישמיות היתה חלק מובנה בחברה הפולנית. זו אינה גזענות, אלא אמת היסטורית כואבת. שלא יחנכו אותנו על אנטישמיות".

שר החינוך נפתלי בנט התייחס גם הוא לנושא בוועידת הנשיאים בירושלים ואמר כי "אסור לשנות את ההיסטוריה" בשביל לא לפגוע ביחסים בין המדינות. "במהלך השואה ואחריה פולנים רבים השתתפו באירועים אנטישמיים נגד יהודים", הסביר. "ישנם גם כאלה שהיו חסידי אומות עולם. האומה הפולנית הייתה עצמה קורבן לנאצים, לא הייתה ממשלת אקטיבית אלא מוכוונת".

(עדכון ראשון: 8:07)

ראש ממשלת פולין ובנימין נתניהו בוורשה פולין 14 בפברואר 2019. רויטרס
תקרית דיפלומטית. נתניהו עם ראש ממשלת פולין/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully