וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלצת הריגול שהפלתה כמעט הציתה מלחמה בין ארה"ב לאיראן

21.6.2019 / 18:59

הגלובל הוק RQ-4 שהפילה איראן יכול להגיע לגובה של 60 אלף רגל ולשהות יותר מ-30 שעות ברציפות באוויר. כלי הטיס, שאורך כנפיו הוא של מטוס בואינג ועלותו 176 מיליון דולר, יכול לרגל בעומק שטח האויב. הצלחת טהראן לפגוע בו מעידה על יכולותיה המשתפרות

צילום: רויטרס, לע"מ

מלחמות פרצו כבר בעבר בגלל רצח של מנהיגים, אידיאולוגיות מעוותות או אפילו אחרי משחק כדורגל, והלילה (שישי) כמעט שהתלקח עימות בעקבות הפלת מל"ט. זו לפחות הייתה העילה המידית לאור הירוק שנתן נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לתגובה נגד מטרות איראניות, עד שברגע האחרון - עשר דקות לפני הירי, לדבריו - הוא החליט לעצור.

הפלת כלי הטיס המתקדם, מדגם RQ-4 Global Hawk, הצטרפה לתקיפות המכליות במפרץ הפרסי בחודש האחרון. בשונה מהן, במקרה זה איראן קיבלה אחריות ישירה ולא השתמשה במרחב ההכחשה של פעולות חבלה מסתוריות במכליות נפט כבדות. אז מה מיוחד כל כך ב"מפלצת הריגול"?

לקריאה נוספת בנושא
גורמים איראניים: טראמפ נתן לנו אולטימטום לפתוח בשיחות, אחרת יתקוף
דיווח: טראמפ אישר תקיפה באיראן - וחזר בו ברגע האחרון
קרב הגרסאות במפרץ: הפנטגון פרסם תיעוד חדש מיירוט המל"ט האמריקני

RQ-4 Global Hawk מל"ט אמריקני מדגם. רויטרס
עלותו נאמדת בכ-176 מיליון דולר. מל"ט מסוג RQ-4 Global Hawk/רויטרס

בשונה מכלי הטיס הבלתי-מאוישים שמשמשים את חיל האוויר האמריקני וחילות אוויר אחרים לתקיפת מטרות, הגלובל הוק, שמיוצר על ידי חברת נורת'רופ גראמן, האמריקנית אינו חמוש. מטרתו היחידה היא לאסוף מודיעין, ומאפייניו יוצאי הדופן הופכים אותו ליעיל במיוחד.

כלי הטיס יכול להגיע לגובה של 60 אלף רגל, כמעט פי שניים מהגובה של טיסה מסחרית. משם הוא יכול לראות הרבה מעבר לאופק ולצלם תמונות באיכות גבוהה במיוחד בזכות חיישני המעקב המתקדמים שלו. המל"ט יכול לשהות באוויר במשך יותר מ-30 שעות ברציפות ולשאת משקל של יותר מ-16 טונות.
למל"ט, שמוטת כנפיו היא 40 מטר, כמו מטוס בואינג 737, יש כמה חסרונות בהם חוסר ביכולות חמקניות והקלות בה ניתן לזהות אותו במכ"מים. איטיותו של הגלובל הוק, שנמצא בשירות מאז 2001, מקלה על לכידתו ברדארים, והאיראנים הוכיחו יכולות לא מבוטלות כשהצליחו להפילו.

מל"ט הריגול, שעלותו לפי מגזין "טיים" נאמדת בכ-176 מיליון דולר, יכול לרגל אחרי מטרות בעומק שטח האויב, כשהוא עצמו נמצא במרחב אווירי בינלאומי. על זה בדיוק ניטש הוויכוח בין ארצות הברית לבין איראן - וושינגטון טוענת כי כלי הטיס היה באזור ניטרלי מעל מצרי הורמוז כשנפגע מטיל הקרקע-אוויר איראני, בעוד שבטהראן מתעקשים כי הוא חדר למרחב האווירי של המדינה. על דקויות כאלו כמעט שיוצאים למלחמה.

עוד באותו נושא

טראמפ: עצרתי את התקיפה באיראן כי התגובה לא הייתה מידתית

לכתבה המלאה
שרידי המל"ט האמריקני שהפילה איראן מוצגים על ידי הטלוויזיה הרשמית, 21 ביוני 2019. אתר רשמי
הצדדים מיהרו לאסוף את השרידים. שרידי המל"ט האמריקני, היום/אתר רשמי

אחרי הפגיעה בכלי הטיס הבלתי מאויש, מיהרו שני הצדדים לאסוף את השרידים שלו. לא ברור מה הצליחה ארצות הברית לתפוס, אך האיראנים הציגו לראווה חלקים ממנו מול מצלמות הטלוויזיה הממלכתית. מלבד העלאת המורל של המשטר בימים של משבר כלכלי חריף ומתיחות פנימית, לשרידים עשוי להיות ערך יותר מסמלי.

ב-2011 שמו האיראנים את ידם על מל"ט ריגול אמריקני מדגם RQ-170, אחרי שאבד לכוחות האמריקניים באפגניסטן. טהראן פיתחה מל"טים משלה על בסיס הדגם הזה, ואחד מהם הופל על ידי ישראל בשנה שעברה אחרי שחדר לשטחה. הפגיעה המדויקת של הטיל האיראני במל"ט האמריקני מחזקת גם את הטענות של טהראן על הצלחתה לייצר מערכות נשק מתקדמות בכוחות עצמה.

מערכת הגנה אווירית איראנית מסוג חורדאד. AP
מערכת הנ"מ האיראנית ממנה שוגר הטיל שהפיל את המל"ט האמריקני. "חורדאד"/AP

לפי משמרות המהפכה, מערכת הנ"מ שממנה שוגר הטיל הייתה "חורדאד 3". לפי חברת הייעוץ צבאית Jane's 360, העובדה שבמקום השיגור לא נמצאים בסיסי הגנה אווירית, מצביעה על כך שאכן מדובר במערכת ניידת כפי שגורסים האיראנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully