וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: עצרתי את התקיפה באיראן כי התגובה לא הייתה מידתית

21.6.2019 / 16:10

נשיא ארצות הברית הסביר כי חזר בו מההוראה על תקיפה מאחר והתגובה שתוכננה לא הייתה פרופורציונלית ביחס להפלת מטוס בלתי מאויש. לדבריו התכנון היה תקיפת שלושה יעדים שונים, שהייתה יכולה להוביל למותם של 150 בני אדם. "אני לא ממהר", צייץ טראמפ

צילום: רויטרס, לע"מ

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר היום (שישי) את הדיווחים לפיהם לאחר הפלת המל"ט אישר תקיפה באיראן וברגע האחרון חזר בו, מפני ש"150 בני אדם היו מתים כתוצאה מכך". הנשיא הסביר בחשבון הטוויטר שלו כי "עשר דקות לפני התקיפה עצרתי אותה, כי הייתה לא פרופורציונלית להפלת מטוס לא מאויש. אני לא ממהר, הצבא שלנו מוכן וללא ספק הטוב בעולם". לדבריו, הצבא האמריקני תוכנן לתקוף שלושה יעדים שונים. טראמפ אמר הערב בריאיון כי "בשום שלב לא היו מטוסים שלנו באוויר".

טראמפ הוסיף כי בעקבות הפלת המל"ט הטיל אמש סנקציות נוספות על איראן והדגיש כי: "איראן לעולם לא תוכל להשיג נשק גרעיני". הוא אמר כי הסנקציות משפיעות, אך לא פירט יותר מכך.

מוקדם יותר היום אמיר עלי חאג'יזאדה, גנרל במשמרות המהפכה, אמר כי טהראן הזהירה את צבא ארצות הברית כמה פעמים לפני שהחליטה לשגר את הטיל שיירט את המל"ט. סוכנות הידיעות "תנזים" ציטטה את הגנרל שאמר כי לצד המל"ט טס מעל שמי איראן גם מטוס אמריקני מסוג P-8 ועליו 35 נוסעים. לדבריו, "המטוס נכנס לתוך השטח האווירי של איראן והיינו יכולים להפיל גם אותו, אך לא עשינו זאת".

עוד ידיעות בנושא:
דיווח: טראמפ אישר תקיפה באיראן - וחזר בו ברגע האחרון
קרב הגרסאות במפרץ: הפנטגון פרסם תיעוד חדש מיירוט המל"ט האמריקני
שיגור הטיל והפגיעה במל"ט: איראן וארה"ב פרסמו סרטונים מהתקרית

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, 20 ביוני 2019. AP
לא ממהר. טראמפ/AP

לפי הדיווח בניו יורק טיימס, שהתבסס על גורמים שהיו מעורים בנושא, בסביבות השעה 19:00 ביום חמישי גורמי צבא ודיפלומטיים ציפו לתקיפה אמריקנית לאחר שיחות אינטנסיביות ודיונים בבית הלבן במסגרת תדרוך שעברו בכירי הממשל. גורמים רשמיים המעורבים בדיונים אמרו כי הנשיא תחילה אישר לתקוף כמה מטרות איראניות, כגון מכ"מים וסוללות טילים. בכיר נוסף בממשל אמר כי השלבים המוקדמים של המבצע היו כבר בעיצומם, אך אז הוא בוטל. המטוסים היו באוויר, והספינות היו במיקום התקיפה, אבל לא נורו טילים ברגע האמת, אמר.

עוד דווח כי התקיפה אמורה הייתה להתרחש עם שחר כדי לצמצמם את כמות האבדות בצד האיראני. עם זאת, עדיין לא ברור אם התקיפה תתקיים בעתיד. במידע שפורסם בעיתון לא צוין אם הסיבה לביטול התקיפה הייתה שינוי דעתו של טראמפ או עקב גורמים חיצוניים הקשורים לקשיים לוגיסטיים או אסטרטגיים. גורם אמריקני אמר לוול סטריט ג'ורנל כי לא נשללה האפשרות להגיב צבאית נגד טהראן על הפלת המל"ט.

כמו כן, גורמים איראניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי איראן קיבלה במהלך הלילה מסר מהנשיא טראמפ ובו אזהרה מפני מתקפה אמריקנית מידית בעקבות הפלת המל"ט אתמול. הדברים הועברו לטהראן דרך עומאן, שבעבר תיווכה בין שתי המדינות היריבות. לפיהם, הוא הציב אולטימטום לרפובליקה האסלאמית לפתוח בשיחות, אחרת ייאלץ לתקוף. ההחלטה ניצבת לפתחו של המנהיג העליון עלי חמינאי, אך הגורמים הדגישו כי איראן תגיב בחריפות לכל מתקפה נגדה.

עוד באותו נושא

גורמים איראניים: טראמפ נתן לנו אולטימטום לפתוח בשיחות, אחרת יתקוף

לכתבה המלאה

אתמול אמר טראמפ כי איראן "עשתה טעות קשה", ואולם הוא הוסיף במה שנראה כניסיון להרגיע את הרוחות: "ייתכן שהירי לעבר המל"ט הוא טעות שנעשתה בידי גנרל איראני או מישהו אחר. קשה לי להאמין שזה מכוון". היום פרסמה הטלוויזיה האיראנית תמונות משרידי מל"ט הריגול, שעלותו כ-176 מיליון דולר.

ביממה האחרונה הזהירו מנהיגים בעולם מפני הידרדרות לעימות צבאי באזור, שמהווה נתיב אסטרטגי לאספקת הנפט העולמית. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר אתמול כי מלחמה בין שתי המדינות תהיה "קטסטרופה עם השלכות שאותן לא ניתן לחזות". היום אמר סגן החוץ של רוסיה כי ארצות הברית "דוחפת את איראן" אל סף מלחמה. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר בתגובה כי "יש לי רק המלצה חשובה אחת: עצבים מברזל".

דוברת מטעם ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, אמרה כי הממלכה נמצאת בקשר קבוע עם ארצות הברית בנושא המצב עם איראן וקוראת שוב ושוב לשני הצדדים להימנע מהסלמה. "אנחנו מאמינים כי אף אחד מהצדדים לא מעוניין בהסלמה ונמשיך בשיחות עם ארצות הברית ובנות בריתנו", הוסיפה.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הדגישה כי מדינות אירופה עדיין מקוות שיימצא פתרון פוליטי למתיחות בין ארצות הברית ואיראן. לדברי מרקל, "באופן טבעי אנחנו מודאגים מהמצב וסומכים על משא ומתן דיפלומטי כפתרון פוליטי לכל מצב מתוח".

ערב הסעודית מצדה טענה ברקע המתיחות כי נמל הודיאדה בתימן הוא הכניסה הראשית להעברת כלי נשק מאיראן לחות'ים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully