וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

15 הרוגים ב-4 שנים: משרד התחבורה מתעלם מקידום תקנות למניעת דריסה

24.6.2019 / 7:06

לצד העלייה במספר התאונות בענף הבנייה, מספר ההרוגים כתוצאה מדריסה על ידי כלי רכב הנדסיים באתרי הבנייה לא בא לידי ביטוי בספירת קורבנות תאונות העבודה. במשרד העבודה קראו למנכ"לית משרד התחבורה לאשר התקנת מצלמות רוורס, אך פניותיהם לא זכו למענה

אמבולנס מד"א סמוך לאתר בנייה באחיסמך שבו נהרג פועל שנפל מקומה רביעית, 13 באוגוסט 2018. תיעוד מבצעי מד"א, מד"א
מספר ההרוגים בתאונות דריסה עולה/מד"א, תיעוד מבצעי מד"א

בשנים האחרונות חלה עלייה במספר הפועלים שנהרגו כתוצאה מדריסה באתרי עבודה, אך משרד התחבורה מתעלם מקידום תקנות למניעת תאונות מסוג זה. לצד העלייה במספר התאונות בענף הבנייה ואזורי התעשייה, 15 פועלים נדרסו למוות באתרי הבנייה ונכון להיום מספר זה לא בא לידי ביטוי בספירת ההרוגים בתאונות עבודה.

בזמן שמשרד התחבורה קידם את רפורמת מובילאיי (מערכת התרעות למניעת תאונות דרכים ברכבים ציבוריים), הוא התעלם מהתראות משרד העבודה לקידום מהלך דומה ברכבי עבודה. עם זאת, יש לציין כי לחברת מובילאיי היה לובי גדול גם בכנסת וגם במשרד התחבורה לטובת קידום הרפורמה.

לקריאה נוספת בנושא
נפל מגובה שש קומות: פועל נהרג בעת שהתקין חלונות בבניין בחיפה
פועל בן 40 נהרג מפגיעת חפץ כבד באתר בנייה בפתח תקווה
הפועל נהרג ביום הראשון לעבודה: קבלן נאשם בגרימת מוות ברשלנות

בשנתיים האחרונות מנסה משרד העבודה לקדם מהלך עם משרד התחבורה להתקנת מצלמות רוורס ברכבים הנדסיים כדי להביא למניעת אותן תאונות, אלא שמהלך זה זכה להתעלמות מצד מנכ"לית המשרד קרן טרנר. הניסיון המתמיד לקדם את הצעד הגיע בעקבות שורה של עבודות תשתית כמו כביש 531 והרחבת כביש 6, שהעלו את מספר ההרוגים בתאונות דריסה במהלך עבודה.

במכתב ששלח בינואר ראש תחום זרוע העבודה, מוטי אלישע, לטרנר נכתב כי "בשנים האחרונות אירעו מספר אירועי דריסה שגבו את חייהם של עובדים במהלך ביצוע עבודות בנייה. מדובר בעיקר באתרים שבהם מתקיימות עבודות בנייה הנדסיות, לצורך הקמת תשתית תחבורתית חדשה, או תיוג תשתיות קיימות כדוגמת סלילת כביש 531, הרחבת כביש 6 ועוד".

"על כן, בדומה למהלך שמשרדך הוביל בשנת 2017 לעניין תיקון תקנות התחבורה ועיגון החובה להתקנת מערכות בטיחות ברכב כבד, נבקש שגורמי המקצוע במשרדך יפעלו להטמיע בתקנות התעבורה גם את חיוב התקנתן של מצלמות נסיעה לאחור ברכבים הנדסיים", הוסיף אלישע במכתבו. "קידום התקנה האמורה יסייע בשילוב מאמצי הממשלה אותם מוביל משרדך להרחבת ושיפור התשתיות התחבורה במדינת ישראל, לדור בכפיפה אחת עם המאמץ המובל על ידי משרד העבודה והרווחה להורדת מספרם של העובדים המשלמים בשלומם ובבריאותם על בניין הארץ".

עוד באותו נושא

"זלזול בחיי אדם": משרד העבודה תקף את התנהלות רשם הקבלנים

לכתבה המלאה

מכתב זה זכה להתעלמות מנכ"לית משרד התחבורה. ביוני האחרון נשלח אליה מכתב נוסף המתריע על עלייה במספר ההרוגים בתאונות דריסה. "מכתבי שבסימוכין לא נענה על ידי מי מאנשי משרדך עד כה, ועל כן אבקש לחזור ולהניח על שולחנך את סוגיית הבטיחות התחבורתית בעת ביצוע פרויקטי תשתית שונים", כתב תחום זרוע העבודה. "ללא קידום התקנה האמורה, הרי שמאמצי הממשלה אותם מוביל משרדך להרחבת ושיפור תשתיות התחבורה במדינת ישראל, עתידים להקשות על הפעילות המקבילה שמוביל משרד העבודה והרווחה לשם צמצום משמעותי של היקף העובדים המשלמים בשלומם ובריאותם על בניין הארץ".

אי אפשר להסתמך רק על הגורם האנושי

אלא שלצד הפניות בכתב, נעשו גם פניות בעל פה. במשרד העבודה אומרים כי היום אי אפשר להסתמך רק על הגורם האנושי שיכוון את התנועה אלא חייבים עזרים טכנולוגיים. לטענתם, אין מענה ושיתוף פעולה מצד משרד התחבורה. בזמן שמובילאיי הפעילה לובי גדול בכנסת ובמשרד התשתיות כדי להטמיע את הרפורמה שמביאה הנחה בטסט לרכב, אומרים במשרד העבודה כי אין מענה לקידום רפורמה זאת.

עוד הוסיפו כי הפרויקטים שמשרד התחבורה מוביל ביניהם מחלפים ושדרוג של תשתיות הביאו להעלאת הסיכון בחיי הפועלים, עבודות שנעשות לרוב בשעות לילה. רק בשנה אחת, 2016, נהרגו שלושה פועלים במהלך סלילת כבישים, ולכן הדרישה לחייב רכבים הנדסיים לשים מצלמות רוורס צפויה למנוע את אותן תאונות דריסה.

מטעם משרד התחבורה נמסר בתגובה כי הנושא ייבחן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully