וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מצג שווא עטוף באריזת מתנה": מכתב גלוי לטראמפ לקראת עסקת המאה

אלון אביתר

19.6.2019 / 14:29

במכתב שעשוי היה להישלח מהרשות הפלסטינית אל נשיא ארצות הברית, מצייר סא"ל (במיל') אלון אביתר את התסכול הפלסטיני מעסקת המאה, אותה מכנה כ"גורד שחקים מפואר אך לא אטרקטיבי". האם יש סיכוי לתכנית הפרו-ישראלית? או שהיא נידונה לכישלון בשל חוסר הבנת ה-DNA הפלסטיני?

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. AP
"טיפת אמון אין לנו בך". אבו מאזן וטראמפ בפגישתם בבית לחם/AP

אדון טראמפ, אנו בוחרים להתחיל מהסוף ובפתגם עממי בערבית: "דרט עלא אלבלאט". ובתרגום - "לחץ על בלטות". שלוש מילים שמתמצתות בראייתנו את מה שקרוי עסקת המאה או תכנית השלום שלך, ומשמעותן ברורה; לא ייצא ממנה דבר, "חבל על הזמן" בלשונם של ה"יהוד". שנתיים ויותר של השקעת משאבים, טיפוח חלומות ופיתוח ורעיונות, עיסוק אינטנסיבי, משלחות ושליחים, דיונים ומפגשים גלויים וסמויים, התחייבויות והבטחות, נאומים ומלל אין סופי, וכל אלה - לשווא הם.

דומה הדבר לארגון חתונה מתוקשרת, יקרה ורבת משתתפים, תוך תיאום האירוע והפרטים עם החתן, רק בלי לקבל את הסכמתה של הכלה הפוטנציאלית. אתה בונה עם צוות יועציך וקרוביך, יהודים המה כמובן, גורד שחקים שלם ומפואר אך חסר אחיזה בקרקע ובלתי אטרקטיבי בעליל עבורנו. מכל ה-Build up הזה, כל שיוותר הוא Anti-Climax אחד גדול.

מנהיגים עדיפים ממך ואובייקטיבים הרבה יותר צעדו לפניך בשביל המדיני, ואף לא אחד סיפק עבורנו את מה שאנו דורשים זה שנות דור וחוזרים עליו שוב ושוב, בכל ערוץ אפשרי: מדינה פלסטינית עצמאית על קווי יוני 67' אשר מזרח ירושלים בירתה ומימוש החלטה 194 בנושא זכות השיבה. לא ליד, לא בערך, לא קרוב לזה, לא 90% מהשטח, לא אבו דיס כבירה, לא חלק מהשכונות הערביות, לא גושי התנחלויות בריבונות ישראלית ולא שלל רעיונות והמצאות שמרכיבים את תכניתך עליהם שמענו.

עוד בוואלה! NEWS
שליח טראמפ על פרסום עסקת המאה: "ההיגיון הוא להמתין לנובמבר"
בכיר אמריקני: לא נזמין גורמים ישראליים לוועידה בבחריין
הפלסטינים קראו למצרים וירדן: אל תשתתפו בפסגה הכלכלית בבחריין

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (מחמוד עבאס). המוקטעה, רמאללה, 16 בפברואר 2014. AP
אם סירבנו בעבר לקבל הצעות אמריקאיות וישראליות נדיבות יותר, מדוע שנקבל כעת גרועות מאלו? אבו מאזן ברמאללה/AP

זו עמדתנו ואין בלתה, וגם עליה אנו אף נאלצים להגן ולהיאבק בזירה הפנים-ערבית-פלסטינית נוכח קריאת התיגר מצד המחנה האסלאמי רב ההשפעה. אם סירבנו בעבר לקבל הצעות אמריקניות וישראליות נדיבות יותר, מדוע שנקבל כעת גרועות מאלו? הפערים בין עיקרי תכניתך והצעותיך לבין עמדותינו המדיניות בסוגיות הליבה של הסכסוך הינם עצומים, גם אם נשקול להתגמש פה ושם. דע לך כי תדמיתך שרקמת לאורך השנים, כאיש עסקים רב יכולת וכוח, הממשיל כל קונפליקט מדיני-לאומי-דתי למשא ומתן עסקי הניתן לפתרון בכלים המוכרים לך, תתנפץ על הסלע הפלסטיני העיקש.

אותנו לא ניתן לקנות בכסף או בפרויקטים גרנדיוזיים, וגם לחץ ערבי לא יעזור. מצג שווא עטוף באריזת מתנה, של כביכול מתווך נטול אג'נדה הממוקד במציאת פשרה בין שני הצדדים, יתרסק במוקדם או במאוחר, וגם ועידה כלכלית רבת רושם בבחריין - אותה הנכם מתכננים לקיים בעוד ימים מספר יחד עם מדינות ערביות המתרפסות בפניכם ובוגדות בעקרונות הלאומיים המקודשים לפלסטיניים - לא תחלץ אותך מהפלונטר ומהמבוי הסתום. אם סבור אתה כי כבודנו הלאומי וזהותנו הייחודית כעם פלסטיני גאה, אותם בנינו משך שנים ארוכות, ניתנים לכיפוף ולהעלמה תמורת חבילת הפתעות, או לחילופין נוכח סד של לחצים וסנקציות מצדך (כפי שהפעלת נגדנו את חלקם עד כה), אינך אלא טועה וכושל בהבנת ה- DNA הפלסטיני.

עוד באותו נושא

סערה עקב דברי שליחו של טראמפ על עסקת המאה: "תם נשף המסיכות"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ חותם על צו המכיר ברמת הגולן כריבונות ישראלית במהלך פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבית הלבן, 25 במרץ 2019. רויטרס
"התכנית נבנתה בשיתוף פעולה ובתיאום מלא בינכם לבין נתניהו". טראמפ ונתניהו ברגע החתימה על ההכרה ברמת הגולן, הבית הלבן/רויטרס

זר לא יבין זאת; מערכת של קודים תרבותיים צרובה בתעודת הזהות שלנו, ושיקולים שכלתניים מערביים של רווח והפסד אינם נכללים בה. יתרה מזאת, טיפת אמון אין לנו בך. אמון בסיסי והכרחי הנדרש על מנת לפתוח לפנינו את הדלת לחדר המשא ומתן התיאורטי. ברור לכל כי תכניתך המדינית הינה פרו-ישראלית ונבנתה בשיתוף פעולה ובתיאום מלא בינכם לבין נתניהו, וכל ילד פלסטיני ממחנה פליטים בלאטה מבין היטב כי המשחק מכור מראש. דע לך, כי לא העם הפלסטיני ולא הנהגתו הלאומית יהיו מוכנים לנהל דיון מעמדת נחיתות אשר תוצאותיו ברורות. לבסוף, מילה על היושב במוקאטעה בראמאללה, מחמוד עבאס: הסיכוי כי האיש בן ה-84 יבחר להירשם בדברי הימים הפלסטיניים כמי שוויתר ולו כזית על עמדותינו הצודקות, דומה לסיכוי שתלמד ערבית. פתחנו בפתגם, וכך נסיים: "יום עסל ויום בסל". אנחנו, אדון טראמפ, נדע להסתדר עם שניהם.

אלון אביתר, סא"ל (מיל.) הוא קמ"ן ומומחה לזירה הפלסטינית, לשעבר יועץ לענייני ערבים למתאם הפעולות בשטחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully