וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה עקב דברי שליחו של טראמפ על עסקת המאה: "תם נשף המסיכות"

אחרי ששליחו של נשיא ארה"ב הביע תמיכה בטענה שלישראל הזכות לספח חלקים מהגדה, אקוניס אמר כי דבריו "מוערכים מאוד" והביע תמיכה ביוזמת השלום האמריקנית. מנגד, במפלגות הערביות תקפו: "הבחירות יכולות לטרפד את תכניות נתניהו וטראמפ, השעון של המושחתים מתקתק"

עריכה: ניב מעוז

דברי שליחו של טראמפ על עסקת המאה - עיקרי התגובות:

  • שליח טראמפ: פרסום תכנית השלום נדחה ל-6 בנובמבר כדי לאפשר הקמת ממשלה
  • גרינבלט על סערת השגריר: תומך בדבריו על זכותה של ישראל לספח חלקים מהגדה
  • אקוניס: לעולם לא נעזוב ולא ניסוג עוד משום שטח של ארץ ישראל
  • ביקורת במפלגות הערביות: ננצל את הדחייה במלוא הכוח כדי לסכל את התכניות"
  • שקד: "אסור לפספס את חלון ההזדמנות הנדיר לקביעת עובדות בשטח"

אחרי הסערה שעוררו דברי השגריר האמריקני דיוויד פרידמן, לפיהם ישראל זכאית לספח חלק משטחי הגדה המערבית, שליחו של נשיא ארצות הברית ג'ייסון גרינבלט הביע היום (ראשון) תמיכה בדבריו ועורר תגובות מימין ומשמאל. ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא דונלד טראמפ, אמר בוועידת הג'רוזלם פוסט: "אני חושב שהשגריר דיוויד פרידמן התנסח באלגנטיות בריאיון לניו יורק טיימס. אני תומך בדבריו".

בנוסף לכך, גרינבלט התייחס לפרסום תכנית השלום, המכונה "עסקת המאה", ואמר כי הוא נדחה לעת עתה ל-6 בנובמבר. זאת, על מנת לאפשר את הקמת הממשלה בישראל. "זה לא סוד שהבחירות בישראל שינו לנו את התכניות", אמר השליח האמריקני. "אם לא היו מתקיימות עכשיו בחירות בישראל - תוכנית השלום הייתה מפורסמת כבר בקיץ".

שר המדע אופיר אקוניס, שנאם בפני הוועידה השנתית שהתכנסה בניו יורק, אמר כי דבריו של השגריר פרידמן והשליח המיוחד גרינבלט "הם מוערכים מאוד ומובנים מאליהם. אלה הם חבלי הארץ ההיסטוריים של העם היהודי".

עסקת המאה - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
עסקת המאה של טראמפ מחיה מחדש את פחדיה של ירדן
הפלסטינים קראו למצרים וירדן: אל תשתתפו בפסגה הכלכלית בבחריין
בכיר בבית הלבן: מצרים, ירדן ומרוקו ישתתפו בפסגה בבחריין

ג'ייסון גרינבלט, שליח המזרח התיכון של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, משתתף בקבלת הפנים של האיחוד האורתודוקסי בירושלים לקראת פתיחת שגרירות ארה"ב החדשה בירושלים, 24.04.2019. רויטרס
התייחס לדחיית פרסום התכנית ולסיפוח הגדה. גרינבלט/רויטרס

לדבריו, "אנחנו תומכים ביוזמת השלום הכלכלי של ארצות הברית, אך לעולם לא נעזוב ולא ניסוג עוד משום שטח של ארץ ישראל. לא מהגולן, לא מיהודה ושומרון, ולעולם לא נחלק את ירושלים. אנחנו אומרים לא להקמת מדינת טרור פלסטינית ביהודה ושומרון. נוסחת שתי המדינות איננה רלוונטית יותר. מכל מקום שנסגונו לא רק שלא קיבלנו שלום - קיבלנו טרור ומלחמות".

בתגובה לדברי אקוניס, כי "לעולם לא ניסוג מהגולן ומשום שטח של ארץ ישראל", יו"ר בל"ד מטאנס שחאדה אמר כי משמעות האמירה שלו היא אפטרהייד. "אני מציע לשר אקוניס לעיין בהחלטות האו"ם בעניין הגולן, כי כנראה שהוא שכח שהעולם אינו מורכב רק מממשלת ישראל וממשל טראמפ, אלא שיש מדינות רבות וקהילה בינלאומית רחבה שמכירות בזכותו של העם הפלסטיני למדינה עצמאית ומתנגדות ל'עסקת המאה', להעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים, לסיפוח הגולן ולכיבוש", צייץ שחאדה בטוויטר.

אופיר אקוניס, מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
"לעולם לא ניסוג מהגולן ומשום שטח של ארץ ישראל". אקוניס/ראובן קסטרו

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-תע"ל) אמרה כי יש לנצל את הדחייה בפרסום התכנית כדי לסכל אותה. לדבריה, "כששקלנו כיצד להצביע על פיזור הכנסת עמדה לנגד עינינו, בין היתר, סוגיית 'עסקת המאה' האמריקנית. ידענו כי מערכת בחירות נוספת עשויה לדחות את פרסומה של התוכנית בחודשים רבים, ואף להביא לגניזתה. זאת למרות שממשלת ישראל והממשל האמריקני, בסיוע מדינות הריאקציה הערבית, כבר החלו בפועל לקדמה - בעברת השגרירות, בקידום חוקי ההסדרה ובסיפוח דה-פקטו של מאחזים".

תומא-סלמיאן הוסיפה כי "הבחירות הנוספות יכולות לטרפד את תכניות נתניהו וטראמפ לעתידה של 'עסקת המאה' ולשלילת זכותו של העם הפלסטיני למדינה. זאת, מכיוון שהשעון של טראמפ ונתניהו המושחתים החל לתקתק. אנו ננצל דחייה זו במלוא הכוח כדי לסכל את תכניותיהם ולקדם את חזוננו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ננצל דחייה זו במלוא הכוח כדי לסכל את תכניות טראמפ ונתניהו". תומא-סלימאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשלום עכשיו אמרו כי "תם נשף המסיכות" סביב תכנית השלום, שלדבריהם "נכתבה בהשראת תכנית הסיפוח של הימין המשיחי". בארגון אמרו כי "טוב מאוד שבעקבות הבחירות בישראל, 'תכנית השלום' נכנסה להקפאה וראוי שהיא ושלל הרעיונות ההזויים והמנותקים שמקדמים אנשי טראמפ, ימצאו את דרכם לפח האשפה של ההיסטוריה".

בוועידת הג'רוזלם פוסט דיברה גם שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, שאמרה כי "לישראל אסור להסכים להקמת מדינה פלסטינית ממערב לירדן. מדינה כזו תסכן את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ותאיים על הנכסים האסטרטגיים של ישראל".

טקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
"לישראל אסור לעשות כל ויתור מדיני או ויתור על שטח". שקד/ניב אהרונסון

שקד הוסיפה כי "ניהול שיחות על מנת לשפר את היציבות הכלכלית באזור זה דבר חיובי. אני מאמינה שיש פוטנציאל גדול בתחום הזה ולישראל יש הרבה מה לתרום לכל האזור. אבל לישראל אסור לעשות כל ויתור מדיני או ויתור על שטח. ישראל צריכה ליישם את החוק הישראלי בשטח C". לדבריה, "אסור לפספס את חלון ההזדמנות הנדיר שנוצר לנו לקביעת עובדות בשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully