וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בבית הלבן: מצרים, ירדן ומרוקו ישתתפו בפסגה בבחריין

רויטרס וטל שלו

11.6.2019 / 18:38

גורם בארה"ב מסר כי שלוש המדינות הודיעו לממשל טראמפ על השתתפותן בוועידה הכלכלית, שתתקיים בסוף החודש לקראת פרסום עסקת המאה. ישראל עדיין לא קיבלה הזמנה רשמית לאירוע, אך על פי ההערכות צפויה לקבל החלטה לאחר שירדן ומצרים יאשרו השתתפותן

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הפסגה הכלכלית בבחריין - עדכונים אחרונים:

  • בכיר בבית הלבן: מצרים, ירדן ומרוקו אישרו הגעתן לפסגה הכלכלית
  • ההנהגה הפלסטינית הודיעה שתחרים את הוועידה
  • ישראל עדיין לא קיבלה הזמנה רשמית

מצרים, ירדן ומרוקו הודיעו היום (שלישי) לממשל טראמפ כי הן מאשרות את הגעתן לפסגה הכלכלית שתתקיים בבחריין בסוף החודש - כך מסר גורם בבית הלבן. השתתפותן של שלוש המדינות בוועידה, שמארגנת ארצות הברית כחלק מיוזמת השלום של הנשיא דונלד טראמפ, חשובה במיוחד לאור העובדה שלקחו בעבר חלק מרכזי במאמצי השלום במזרח התיכון. עם זאת, ההנהגה הפלסטינית הכריזה כי תחרים את הכנס, שנועד לעודד השקעה בשטחה.

בתוך כך, ישראל עדיין לא קיבלה הזמנה רשמית לסדנה הכלכלית "שלום למען שגשוג", שתתקיים בין ה-25 ל-26 ביוני. אך לפי ההערכה, לאחר שירדן ומצרים יאשרו את השתתפותן, גם ישראל תקבל החלטה באופן רשמי. שר האוצר משה כחלון צפוי לייצג את המדינה בפסגה.

לקריאה נוספת בנושא
הפלסטינים זועמים על שגריר ארה"ב: סיפוח חלקים מהגדה - פשע מלחמה
"ייתכן שהצדדים ידחו אותה": השיחה החשאית של פומפאו על עסקת המאה
גרינבלט על עסקת המאה: טעות מצד הפלסטינים לא להגיע לבחריין

מלך ירדן עבדאללה במפגש עם יועציו של הנשיא טראמפ, קושנר, גרינבלט, בעמאן, 29 במאי 2019. אתר רשמי, אתר רשמי
עבדאללה עם קושנר וגרינבלט, בחודש שעבר/אתר רשמי, אתר רשמי

גם יועצו של טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר לרשת "אל-קודס" כי מצרים וירדן ישתתפו בוועידה בבחריין. כמו כן, לפי דיווחים, מוקדם יותר היום נפגש עבדאללה מלך ירדן עם פוליטיקאים ואנשי תקשורת מקומיים והדגיש כי יש צורך בנוכחות מדינתו בכנסים בינלאומיים בנושא הסוגיה הפלסטינית. לדבריו, ירדן ממשיכה בתיאום עם מדינות ערב ומדינות זרות בניסיון להגיע לפתרונות שיהיו מקובלים על הפלסטינים.

ערב הסעודית, קטאר ואיחוד האמירויות הערביות אישרו מוקדם יותר את השתתפותן בוועידה. ערב הסעודית הבטיחה לבעלות בריתה הערביות כי היא לא תתמוך בשום תכנית אמריקנית שלא תכלול את הדרישה הפלסטינית להכיר במזרח ירושלים כבירת המדינה פלסטינית, את זכות השיבה ואת הקפאת הבנייה בהתנחלויות.

הגורם הבכיר בבית הלבן סירב לומר כמה נציגים ישלחו מדינות אלה, אך גורמים אמריקניים אמרו כי הם מזמינים את שרי האוצר ומנהיגים עסקיים מהאזור. בוועידה ישתתפו גם גופים כלכליים עולמיים, בהם קרן המטבע הבינלאומית.

בארצות הברית נשארים מעורפלים בנוגע למועד השלב השני של היוזמה, שצפויה לכלול את פרסום ההצעה לפתרון בעיות הליבה בסכסוך הישראלי-פלסטיני. לא ברור מתי התכנית תפורסם לאור כישלונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהרכבת ממשלה וסבב הבחירות הנוסף שאליו נכנסת ישראל. מומחים רבים מטילים ספק בסיכויי הצלחתו של טראמפ בפתרון הסכסוך אחרי עשורים של מאמצים אמריקניים כושלים להביא את ישראל והפלסטינים להסכם.

נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך פסגת הליגה הערבית בתוניסיה 31 במרץ 2019. רויטרס
קורא להחרים את הפסגה. אבו מאזן/רויטרס

שליח הבית הלבן למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, אמר בחודש שעבר בדיון מועצת הביטחון של האו"ם כי "בבחריין תהיה ועידה כלכלית עם פוטנציאל לפיתוח עתיד משגשג. זה השלב הראשון של תהליך שבו נראה מה יכול לקרות אם נשיג פתרון פוליטי". גרינבלט התייחס להתנגדות ההנהגה הפלסטינית למאמצי השלום ואמר: "זו תהיה טעות מצד הפלסטינים לא להצטרף, יש הרבה מה להרוויח".

אנשי ממשל ועסקים פלסטינים, הדורשים לכלול את תנאי הסף שלהם לפתרון הסכסוך עם ישראל, מתנגדים לוועידה וגם בפתח ובחמאס קראו להחרים את הפסגה. השר לפיתוח חברתי, אחמד מג'דלאני, החבר גם באש"ף אמר כי "כל פלסטיני שיששתף יהיה משתף פעולה של האמריקנים ושל הישראלים".

בראיון ל"ניו יורק טיימס", שפורסם ביום שבת האחרון, אמר שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן כי ישראל זכאית לספח לשטחה חלק מהגדה המערבית. אמירתו עוררה זעם בקרב הפלסטינים. בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, קרא למנהיגי העולם הערבי להחרים את הפסגה הכלכלית בבחריין על רקע דברי השגריר, שחושפים לטענתו את החזון האמריקני לגבי סיפוח השטחים המהווה "פשע מלחמה תחת החוק הבינלאומי". לדבריו, כל מדיניות מסוג זה משולה ל"שותפות ארצות הברית לפשע תכניות ההתיישבות הישראליות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully