וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליח טראמפ על פרסום עסקת המאה: "ההיגיון הוא להמתין לנובמבר"

16.6.2019 / 19:15

גרינבלט אמר בכנס הג'רוזלם פוסט כי פרסום תכנית השלום של טראמפ נדחה ל-6 בנובמבר כדי לאפשר הקמת ממשלה בישראל. "זה לא סוד שהבחירות שינו לנו את התכניות", אמר. שליחו של טראמפ הוסיף כי הוא תומך בדברי השגריר פרידמן על זכותה של ישראל לספח חלקים מהגדה המערבית

עריכה: ניב מעוז

בדרך לעסקת המאה - עדכונים אחרונים:

  • שליח טראמפ: פרסום תכנית השלום נדחה ל-6 בנובמבר כדי לאפשר הקמת ממשלה
  • גרינבלט על סערת השגריר: תומך בדבריו על זכותה של ישראל לספח חלקים מהגדה
  • שקד: "אסור לפספס את חלון ההזדמנות הנדיר לקביעת עובדות בשטח"

שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית, ג'ייסון גרינבלט, אמר היום (ראשון) כי "ההיגיון הוא להמתין עד שתהיה ממשלה בנובמבר" לפני פרסום תכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ, המכונה "עסקת המאה". לדבריו, היא נדחתה לעת עתה ל-6 בנובמבר על מנת לאפשר את הקמת הממשלה. גרינבלט, שדיבר בכנס הג'רוזלם פוסט בניו יורק, אמר כי "זה לא סוד שהבחירות בישראל שינו לנו את התכניות. אם לא היו מתקיימות עכשיו בחירות בישראל - תוכנית השלום הייתה מפורסמת כבר בקיץ".

על הבחירות לנשיאות בארצות הברית שיתקיימו ב-2020 אמר גרינבלט: "הנשיא יוכל להמשיך לטפל בתכנית השלום חרף קמפיין הבחירות לנשיאות שיתחיל בעוד כמה חודשים. זה לא אמור להפריע". בדבריו בכנס הוסיף גרינבלט כי הוא תומך בדבריו של השגריר האמריקני דיוויד פרידמן, לפיהם ישראל זכאית לספח חלק משטחי הגדה המערבית. "אני חושב שהשגריר דיוויד פרידמן התנסח באלגנטיות בריאיון לניו יורק טיימס. אני תומך בדבריו", אמר.

עסקת המאה - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
הפלסטינים קראו למצרים וירדן: אל תשתתפו בפסגה הכלכלית בבחריין
בכיר בבית הלבן: מצרים, ירדן ומרוקו ישתתפו בפסגה בבחריין
ארדן בעקבות סערת השגריר: "התפיסה של טראמפ תביא לשינוי"

ג'ייסון גרינבלט, שליח המזרח התיכון של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, משתתף בקבלת הפנים של האיחוד האורתודוקסי בירושלים לקראת פתיחת שגרירות ארה"ב החדשה בירושלים, 24.04.2019. רויטרס
תקף את ההנהגה הפלסטינית על החרמת הפסגה הכלכלית. גרינבלט/רויטרס

בסוף החודש צפויה להתקיים פסגה כלכלית בבחריין, אך ההנהגה הפלסטינית הכריזה כי תחרים את הכנס, שנועד לעודד השקעה בשטחה. גרינבלט תקף מוקדם יותר את ההנהגה הפלסטינית במאמר ל-CNN, ובעיקר את סאיב עריקאת, על החרמת הוועידה. כמו כן, הוא הודה כי הבחירות בישראל משפיעות על תזמון תכנית המאה ואמר: "אנחנו יודעים שאין זמן מושלם, ולא נעמיד פנים שהבחירות בישראל לא ישפיעו על העיתוי הזה".

"ממשל טראמפ עבד על התוכנית ברצינות במשך יותר משנתיים", טען גרינבלט. "אנחנו רוצים לשחרר את התוכנית הפוליטית כאשר יש לה את הסיכוי הטוב ביותר לעזור לכל המעורבים להגיע לעתיד טוב יותר, כאשר יש לה את הסיכוי הטוב ביותר להצליח".

ג'ארד קונשר מחייך בזמן פגישת נשיא ארה"ב טראמפ וראש הממשלה נתניהו בבית הלבן, 25 במרץ 2019. רויטרס
פרסום התכנית נדחה לנובמבר. טראמפ עם קושנר ונתניהו/רויטרס

בנוגע לפרטי ההסכם כתב גרינבלט: "איננו מעמידים פנים שהסכם לא יחייב פשרות משני הצדדים. ולא נעמיד פנים שלמישהו אחר, מלבד הצדדים עצמם, הזכות לעשות את הפשרות כדי להגיע להסכם שלום. אנו מודים לאלה שנועזים ואמיצים מספיק כדי לבוא לבחריין במאמץ ליצור עתיד חדש וטוב יותר".

לדבריו, "המנהיגים האלה מוכנים לומר שהסטטוס קוו לא מספיק. הם מנהיגים שמכירים בכך שהאזור ראוי להזדמנות שאפשר לפתוח אותה רק עם הסכם שלום. עלינו לדמיין, לשאוף, לקוות, לחלום ולהתפלל למען עתיד אחר. ההיסטוריה תזכור את אלה שהיו אמיצים מספיק כדי לנקוט בצעדים לקראת שלום, כבוד, שגשוג והזדמנויות".

שקד: "אסור לפספס את חלון ההזדמנויות", כץ: "זו שנת הכרעה"

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד אמרה בכנס הג'רוזלם פוסט כי "לישראל אסור להסכים להקמת מדינה פלסטינית ממערב לירדן. מדינה כזו תסכן את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ותאיים על הנכסים האסטרטגיים של ישראל.

עוד אמרה שקד כי "ניהול שיחות על מנת לשפר את היציבות הכלכלית באזור זה דבר חיובי. אני מאמינה שיש פוטנציאל גדול בתחום הזה ולישראל יש הרבה מה לתרום לכל האזור. אבל לישראל אסור לעשות כל ויתור מדיני או ויתור על שטח. ישראל צריכה ליישם את החוק הישראלי בשטח C". לדבריה, "אסור לפספס את חלון ההזדמנות הנדיר שנוצר לנו לקביעת עובדות בשטח".

ישיבת ממשלה 17.2.2019. אמיל סלמן, הארץ
"זו שנת הכרעה". השר כץ/הארץ, אמיל סלמן

בכנס דיבר גם שר החוץ ישראל כץ, שאמר כי "זו שנת הכרעה, במה שאנחנו מכנים 'המערכה בין המלחמות'. יש לנו סכסוך מתמשך עם איראן, חיזבאללה וארגוני טרור נוספים באזור. ההשפעה של הסנקציות האמריקניות על איראן, הפעילות הצבאית והמודיעינית של ישראל נגד איראן ושלוחותיה בסוריה ובמקומות אחרים, כמו גם המדיניות הרוסית בסוריה - כל אלה יקבעו אם האזור יתקדם לכיוון של יציבות או של מלחמה".

כץ הוסיף כי "לישראל יש קווים אדומים, והיא תמשיך לאכוף אותם - לא נאפשר נשק גרעיני איראני, לא נאפשר התבססות צבאית של איראן וחיזבאללה בסוריה, לא נאפשר ייצור נשק מדויק ושדרוג היכולות בלבנון, לא נאפשר כל הפרה של הריבונות הישראלית, ברמת הגולן, או בכל מקום אחר. לא נשנה את הקווים האדומים שלנו. המטרה שלנו היא שלום ויציבות".

טקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
"לישראל אסור להקמת מדינה פלסטינית". שקד/ניב אהרונסון

בוועידה הכלכלית ישתתפו בין היתר ערב הסעודית, קטאר ואיחוד האמירויות. בשבוע שעבר דווח כי מצרים וירדן ישתתפו בוועידה. דובר הממשלה הפלסטינית, אברהים מלחם, הביע צער על כך משום שלטענתו "ארצות הברית מנסה ליצור פתרונות מחוץ לרחם הלגיטימציה הבינלאומית, ולפגוע בזכות של עמנו להקים את מדינתו בגבולות 1967 ובירתה מזרח ירושלים".

בארצות הברית נשארים מעורפלים בנוגע למועד השלב השני של יוזמת השלום, שצפויה לכלול את פרסום ההצעה לפתרון בעיות הליבה בסכסוך הישראלי-פלסטיני. לא ברור מתי התכנית תפורסם לאור כישלונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהרכבת ממשלה וסבב הבחירות הנוסף שאליו נכנסת ישראל.

(עדכון ראשון: 18:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully