וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קללות, איומים, השפלות: החוקרים שהפכו את ההתעללות לשיטה

17.6.2019 / 7:55

בשבוע שעבר נחשף בוואלה! NEWS כי שיטות חקירה מפוקפקות הביאו לפסילת עדויותיהם של נערים מג'לג'וליה שהואשמו ברצח. כעת מתברר כי חוקרי הפרשה השתמשו בשיטות דומות בתיקים נוספים - וספגו ביקורת נוקבת מבית המשפט

מפקד יחידת נחשון אילן סברסקי 30 למרץ 2017. ראובן קסטרו
עצורים מובלים לדיון בבית המשפט/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר נחשף בוואלה! NEWS כי שיטות חקירה מפוקפקות הביאו לפסילת עדויותיהם של נערים מג'לג'וליה שהואשמו ברצח, ולזיכויים, בעוד נער אחר הורשע על סמך אותן עדויות בדיוק. כעת מתברר כי זו לא הייתה הפעם היחידה שבה חברי צוות החקירה זכו לביקורת נוקבת מבית המשפט בגין שיטות חקירה פסולות.

בין שיטות החקירה הפסולות שהתגלו במקרה של הנערים מג'לג'וליה, מנו שופטי בית המשפט חקירות שלא תועדו בניגוד לחוק והפעלת לחץ נפשי לא הוגן על הנחקרים, בין היתר באמצעות הכנסת החשוד ל"תא המתנה" - חדרון קטן וצר ללא חלונות. "לחץ זה כלל איומים, הבטחות ומונולוגים ארוכים וסוגסטיביים", כתב השופט פינקלשטיין. "עד שנראה כי נשברה רוחו של הנאשם ונוצרה אצלו תחושה שאין לו מוצא זולת הודאה מפלילה המאששת את עמדת החוקרים".

עוד נמצא כי מתוך החקירות הארוכות, בחרו החוקרים להבליט חלקי אמירות שנבחרו בפינצטה והתאימו לתזה שלהם. כך, למשל, תמלול החקירה המלא של יום שבו סיפק אחד הנערים עדות הוא 144 עמודים, בעוד אורכה של הגרסה המפלילה מאותה חקירה הוא שלושה עמודים וחצי בלבד ולא מוזכר בה כי הנחקר שינה את גרסתו כמה פעמים במהלך החקירה.

עוד בוואלה! NEWS:
הקטטה ההמונית בבית הפנקייק: תושב חדרה נעצר בחשד לתקיפה
ללא רישיון, על 200 קמ"ש: תושב תל אביב נתפס דוהר בכביש 90
רכבי שטח וסולמות: תיעוד סיכול הברחת ענק של קנאביס ממצרים

אקדחים, אזיקים וניידת משטרה. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
גבר עם אזיקים. אילוסטרציה/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

כחודש לאחר הכרעת הדין שזיכתה שניים מהנערים בשל שיטות החקירה הפסולות, הרשיע אותו הרכב שופטים של בית המשפט המחוזי מרכז נאשם בשם ערן קרני בתיק רצח אחר. אותו רצח אירע ליד כפר יעבץ, כביכול בשל סכסוך על חוב כספי בין קרני והנרצח. שניים מהחוקרים - אבי מונקר וגיא רוזליו - השתתפו בשתי החקירות.

אחת העדות שזומנו למשטרה במסגרת חקירת הרצח בכפר יעבץ היא ט' - חברה של הנאשם קרני. היא עצמה לא הייתה חשודה בדבר, ובטופס העדות המודפס שעליו הוחתמה ניתן לראות שממש בתחילת חקירתה הראשונה היא סיפרה על שיחת טלפון שניהלה עם קרני ביום שקדם לרצח. באותה שיחה, כביכול, אמר לה כי "חייבים לו כסף והוא רוצה את הכסף בכל מחיר".

אלא שתיעוד הווידאו מחקירתה של ט' מספר סיפור אחר. מתברר שהחקירה באותו יום נחלקה לשלושה חלקים: החלק הראשון, שאותו כינו השופטים "תשאול מוקדם", נמשך מעל שעה ובמהלכו ט' לא הזכירה שום חוב כספי. במהלך החקירה הארוכה הזו איים עליה החוקר מונקר. "אם את לא אומרת דברים עד הסוף במודע, זה סיוע לאחר מעשה בעבירת רצח, זאת אומרת כאילו את מעורבת ברצח... כאילו את חשודה ברצח, כאילו את בפועל הרגת מישהו", אמר לעדה, שלא נחשדה בדבר. לאיום הזה אין זכר בטופס העדות הרשמי.

עוד באותו נושא

חשיפה: נער שהורשע ברצח יושב בכלא עשור - על סמך ראיות שנפסלו

לכתבה המלאה
כוחות משטרה בזירת נפילת מטוס F-16 בקיבוץ הרדוף שבגליל התחתון, 10 בפברואר 2018. שלומי גבאי, שלומי גבאי
ניידת משטרה/שלומי גבאי, שלומי גבאי

לאחר כשעה ועשרים של "תשאול מוקדם" הוצאה ט' מחדר החקירות המצולם למשך כשעה ועשרים דקות. נראה כי השוטרים לא היו מודעים לכך שהמיקרופון שתיעד את החקירה מסוגל לקלוט גם את המתרחש מחוץ לחדר. במשך דקות ארוכות נשמע מונקר צועק על ט' וממשיך לנהל את החקירה מחוץ לטווח הצילום. היא בוכה ואומרת לו שוב ושוב שהיא לא זוכרת.

רק בעדותה בבית המשפט נחשף מה קרה באותו זמן. ט' העידה כי השוטרים ניסו להכניס אותה לתא ההמתנה, אולם היא התנגדה. "הם ניסו להכניס אותי ואמרו לי את תשבי פה ותחשבי טוב טוב על כל מה שאמרת עד עכשיו, ומה שאת זוכרת, ואם לא אז תתחילי להיזכר, והם ניסו להכניס אותי בכוח לתא מעצר".

בהמשך, לאחר כשעה של איומים, השפלות, ותרגילי חקירה לא מתועדים, ט' הוחזרה לחדר החקירות. היא נשברה והיתה מוכנה להגיד כל מה שהחוקרים יבקשו. "אבי כפרה עליך תעזור לי", היא מתחננת בפני מונקר. "אני אודה בהכול, רק תזכירו לי". עד מהרה ט' "נזכרה" מה אמר לה קרני בשיחת הטלפון ביניהם יום לפני הרצח. הפעם החוקר מונקר דווקא כתב את דבריה.

כתב אישום לאופנובנק 2 גבי קורסונסקי, בית המשפט לוד, ינואר 2013. דרור עינב
"איומים, קללות, השפלות ושלילת זכויות" בחקירת הפרשה. ה"אופנובנק 2"/דרור עינב

שבועיים לאחר מכן זומנה ט' לחקירה נוספת. הפעם הודיעו לה כי היא עצורה בחשד ל"שיבוש הליכי חקירה וסיוע". השופט פינקלשטיין יקבע בהמשך כי לא השתכנע שהייתה הצדקה למעצר. הוא נועד, ככל הנראה, ללחוץ על ט' לספק לחוקרים את מה שקיוו לשמוע.

מעדותה של ט' בבית המשפט, שהשופטים מצאו שהיא אמינה, עולה כי החוקר רוזוליו ישב איתה על ספסל מחוץ למשרדי הימ"ר - הרחק מכל תיעוד - ושם איים עליה. "הוא חיטט לי בפלאפון והוא הוציא את התמונה של הבנות שלי ואמר לי תסתכלי עליהן טוב, כי את לא תראי אותן יותר", העידה ט'. לאחר מכן היא הוכנסה לתא מעצר כשהיא אזוקה בידיה ורגליה, ואף הוצעדה כך ברחבי התחנה כשביקשה ללכת לשירותים. לדבריה, החוקרים גם התקשרו לאחת מבנותיה. "הם נתנו לי לשמוע את הבת שלי, אתה מבין את זה?", אמרה בבית המשפט. "כשאני בתוך תא המעצר ואין אף אחד שיוציא אותם. הם אזקו אותי ידיים ורגליים כאילו אני רוצחת ולא עשיתי כלום".

קרני הורשע לבסוף, בעיקר בהתבסס על ממצאים פורנזיים מזירת הרצח. ערעורו נידון בימים אלה בבית המשפט העליון. סנגורו, עו"ד אלון אייזנברג, מסר כי "שיטות החקירה שנחשפו על ידי ההגנה מערערות מהיסוד את האמון במשטרה, שלא חותרת לגילוי האמת אלא להרשעה בכל מחיר. אין לי צל של ספק שערן קרני חף מפשע, ואני מקווה שבית המשפט העליון יזכה אותו".

"השוטר הטיח בפני העדה שהיא 'שקרנית"

מקרה נוסף שבו "כיכבו" חוקרי הנערים היה חקירתו של "האופנובנק 2", גבי קורסונסקי, שהורשע ברצח ובכמה מעשי שוד. רפ"ק תומר כהן, שהיה ראש צוות החקירה של הנערים מג'לג'וליה, היה גם חלק מצוות החקירה האופנובנק. בין היתר הופקד על חקירתה של העדה ד', ידידה של קורסונסקי.

"עיון בתמליל החקירה וצפייה בדיסק בו תועדה החקירה, מעלים איומים, קללות, השפלות ושלילת זכויות", כתב השופט אחיקם סטולר. "כך למשל, תומר כהן מטיח בפני העדה שהיא 'שקרנית', 'זונה', 'אמרתי שאת זונה', 'לך אני קורא זונה', אומר לה 'סתמי את הפה' ומודיע לה שהיא עצורה בחשד לסיוע לרצח. בקשתה של העדה להתייעץ עם עו"ד לא זוכה כלל לתגובה מצדו של תומר כהן. העדה מתייפחת בבכי, אולם דבר לא עוזר".

החוקר כהן לא מסתפק בכך, ומאיים על העדה שבתה הקטנה תילקח ממנה. "בהמשך", כתב השופט סטולר. "בחר כהן לעשות שימוש ב'שירותי הרווחה' והכל על מנת להוציא מהעדה עוד פרטים שיסייעו בהרשעת הנאשם. תומר כהן המשיך להתנהל באופן המתואר מול העדה המייבבת בבכי, עת סברה כי שירותי הרווחה לוקחים חסות על בתה. במצב המתואר לעיל, ברי כי העדה תספק לחוקרי המשטרה את מבוקשם, גם במחיר של אי אמירת אמת: 'אני מוכנה שתגידו מה שאתם רוצים אני אחתום על הכל אני לא רוצה את זה אני לא יודעת מה אמרתי'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נער הורשע ברציחתו על סמך ראיות שנפסלו. אמג'ד שוואהנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסופו של יום, החקירה האגרסיבית לא הניבה תוצאות, וככל הנראה אף הביאה את ד' לסרב להעיד בבית המשפט. השופט סטולר קבע שלא ניתן לבסס שום ממצא עובדתי על החקירה, וביקר בחריפות את כהן.

"אין לבית המשפט אלא להביע את מורת רוחו מהחקירה שנעשתה על ידי רפ"ק תומר כהן", נכתב בפסק הדין. "המדובר בדרך חקירה לא ראויה שננקטה על ידי קצין משטרה בכיר, אשר חרף וגדף את העדה - אשה צעירה, אם חד הורית לילדה בת שלוש וחצי באותה העת. רפ"ק כהן לא בחל בשימוש באיומים בוטים כלפי העדה, לרבות איום בהפניית עניינה לשלטונות רשות הסעד כדי שיקבלו אחריות על ילדתה. חלק גדול מהחקירה נעשה בצעקות רמות. לא זו הדרך בה צריכה להתקיים חקירה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "בעקבות פסק הדין (בו זוכו שני נאשמים ברצח אמג'ד שוואהנה. ד"ד) נערך תהליך הפקת לקחים בשיתוף הפרקליטות הפלילית. יחד עם זאת נדגיש כי מאז חלפו שנים רבות, ובזמן שחלף חלו תמורות רבות ומשמעותיות בנושא ובכל עולם החקירות במשטרה".

עוד מסרו במשטרה כי "בעקבות פסק הדין ופנייה לפרקליטות, נוהל מו"מ שבמסגרתו הגיעו הצדדים לפשרה עם אחד הנאשמים שזוכו ובימים אלה מתנהלים מגעים עם נאשם נוסף שזוכה. למותר לציין, כי נאשם נוסף באירוע הורשע, והשני זוכה מחמת הספק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully