וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אונס, רצח וטרור: 40% מחברי הפרלמנט בהודו חשודים בפלילים

17.6.2019 / 8:26

מודי הבטיח בעבר לנקות את השחיתות מהפוליטיקה ההודית, אך מאז התופעה רק הלכה וגברה - מבלי להשאיר אף מפלגה נקייה. בעוד התיקים הפליליים בדמוקרטיה נמשכים על פני עשורים, הצליחו הפוליטיקאים הנאשמים בעבירות קשות להפוך לכוח עצום בפרלמנט של הדמוקרטיה הגדולה בעולם

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

הבחירות האחרונות בהודו סיפקו ניצחון היסטורי למפלגתו הלאומית של ראש הממשלה נרנדרה מודי, אך חשפה גם את עוצמת ההשפעה שיש לכסף, לכוח ולמוסר מפוקפק בדמוקרטיה הגדולה בעולם. כמעט 43% מהחברים החדשים בבית התחתון של הפרלמנט, שיתכנס היום (שני) לראשונה מאז הבחירות, ניצחו למרות אישומים פליליים שעומדים נגדם. על פי נתוני הארגון האזרחי "האגודה למען רפורמות דמוקרטיות", יותר מרבע מאישומים אלה קשורים לעבירות של אונס, רצח או ניסיון רצח.

הפרצה שמאפשרת להם להיבחר לפרלמנט היא העובדה שהם עדיין לא הורשעו - וזאת, בין היתר, מאחר שמערכת המשפט ההודית מתמודדת עם עומס עצום של כ-30 מיליון תיקים ומשפטים שנמשכים לעיתים על פני עשורים. כשאותם פוליטיקאים נשאלים על החשדות נגדם, הם נוטים להאשים את יריביהם הפוליטיים בניסיונות להפליל אותם. מכיוון שיריבויות אלה מובילות לא פעם להאשמות שווא, המפלגות הפוליטיות במדינה טוענות שלא הוגן למנוע מאנשים להתמודד בבחירות לפני שהורשעו.

עוד בנושא הודו בוואלה! NEWS:
בלי מים או מזון: זעם בהודו אחרי שפעוט מת בבאר שבה היה לכוד 4 ימים
התכנית של ניו דלהי למאבק באונס נשים: נסיעות חינם בתחבורה הציבורית
תפוחים ושקדים ביוקר: הודו הטילה מכסים על 28 מוצרים אמריקניים

תומכי מפלגתו של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי חוגגים את תוצאות הבחירות בניו דלהי ב-23 במאי 2019. רויטרס
ניצחון לראש הממשלה - ולחשודים בפלילים. תומכי מפלגת השלטון חוגגים את תוצאות הבחירות בניו דלהי/רויטרס

תחת החוקים הקיימים במדינה, רק מי שנשלחו לעונש מאסר למשך שנתיים או יותר אינם רשאים להתמודד בבחירות. חברי פרלמנט עם עבר פלילי אינם תופעה חדשה בהודו, אך למרות הקמפיין של מודי בשנת 2014 שקרא לנקות את השחיתות וההשפעה של הכסף על הפוליטיקה, נראה שהבעיה רק גדלה עם השנים.

בבחירות ב-2004, אחוז המועמדים עם תיקים פליליים עמד על 24%, והוא עלה ל-33% בשנת 2009 ול-34% ב-2014. האגודה למען רפורמות דמוקרטיות מצאה כי 116 מתוך 303 המחוקקים ממפלגתו של מודי, בהאראטיה ג'נאטה, נבחרו בחודש שעבר כשהם מואשמים בעבירות פליליות - בהם אחד שמואשם בטרור. פרגיאן סינג תאקור, שזכה במושב מטעם בהופל שבמרכז הודו, ממתין למשפט על קשריו לפיצוץ משנת 2008 שגרם למותם של שעה בני אדם במלגאון שבמערב הודו.

עוד באותו נושא

"השומר" של הודו קיבל מנדט עצום לשנות את פני המדינה

לכתבה המלאה
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בשולי ועידת SCO בישקק קירגיזסטן ב-13 ביוני 2019. רויטרס
הבטיח לנקות את הודו משחיתות. ראש הממשלה נרנדרה מודי/רויטרס

בנוסף לכך, 29 מחברי מפלגת הקונגרס מהאופוזיציה, שלה 52 מחוקקים בסך הכול, עומדים בפני אישומים רציניים. "זוהי מגמה גוברת והולכת בהודו, שלא משאירה אף מפלגה נקייה. אנחנו צריכים לחנך את הבוחרים לא לבחור באנשים האלה", אמר ג'אדיפ צ'וקאר, שעומד בראש האגודה.

רכז האיגוד לזכויות האזרח, לנין רסגובנשי, הסביר כי "את מה שמדינת הודו לא הצליחה לספק, מבטיחים בעלי ההשפעה לספק לאנשים שנמצאים באזור ההשפעה שלהם, כשהם משתמשים בכוחם של נשק וכסף".

חשודים ברצח ומתנות למצביעים

התהליך החל בשנות ה-60 וה-70, אז פנו פוליטיקאים הודים לעולם התחתון כדי לזכות בקולות. יו"ר ועדת הבחירות ההודית לשעבר, שהנבודין קוראישי, הסביר כי "בבוא הזמן הפושעים התחילו לחשוב שהפוליטיקאים האלה מנצחים בזכות הכסף או הפשעים שלהם, אז למה שהם לא יהפכו למחוקקים בעצמם? אם הם אנשים שנמלטים מהמשטרה, הם יודעים שכשהם הופכים לחברי הפרלמנט, אותה המשטרה תגן עליהם".

בימים שלפני ההצבעה האלקטרונית, כנופיות השתמשו בכוח כדי להשתלט על תחנות ההצבעה ולשבש את התוצאות. במדינת המחוז אוטר פרדש שבצפון הודו, איש המאפיה לשעבר מוכתר אנסארי נבחר לאסיפת המדינה חמש פעמים, למרות יותר מ-40 תיקים פליליים שעמדו נגדו - כולל באשמת רצח. איש מאפיה נוסף שהפך לפוליטיקאי, הארי שאנקר טיווארי, אף הוא מאוטר פרדש, היה חבר באסיפה המחוקקת במשך 23 שנים, ובאחת ממערכות הבחירות ניצח בעודו במעצר בחשד לרצח.

נשים ממתינות לתורן להצביע במחוז רג'סטאן הודו. רויטרס
"צריכים לחנך את הבוחרים לא לבחור באנשים האלה". נשים ממתינות לתורן להצביע במחוז רג'סאן בבחירות/רויטרס

במהלך קמפיין הבחירות האחרון, אנשי ועדת הבחירות וסוכנויות הממשלה תפסו הררים של מזומן, אלכוהול, זהב, כסף, בדים ושעונים יקרים בלשכות המפלגות שזוהו כמתנות שניתנו תמורת קולות. השווי הכולל של הסחורה שנתפסה עומד על 500 מיליון דולר, כולל 120 מיליון במזומן - כמעט פי שלוש מהכמות שנמצאה בבחירות הכלליות ב-2014.

הגורם העיקרי לשחיתות היא דרך המימון של המפלגות, שרשאיות לקבל כספים זרים, כך שכל אדם, קבוצה או חברה יכול לתרום להן באופן אנונימי. גם המפלגה אינה נדרשת לחשוף את מקורות המימון שלה. המומחים מסבירים כי המערכת הפוליטית ההודית מתגמלות כוח פוליטי על פני מוסר. לדברי קוראישי, "הם חושבים שלאנשים עם רקע פלילי יש יותר סיכוי לנצח בגלל הכסף והכוח שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully