וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הלחץ הבינלאומי: "סעודיה לא תוציא להורג את הנער שנעצר בגיל 13"

16.6.2019 / 10:06

בכיר בממלכה הסונית אמר כי מורתג'א קוריירש השיעי, שנעצר בעקבות השתתפותו בהפגנות, נשלח ל-12 שנות מאסר, שמהן כבר קוזזו שנות מעצרו. הוא עשוי להשתחרר בעוד שלוש שנים. על ריאד הוטל לחץ כבד לחוס על חייו אחרי שדווח כי התובע הציבורי מתכנן לבקש לגזור עליו עונש מוות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ערב הסעודית לא תוציא להורג צעיר שיעי שנעצר כשהיה בן 13 - כך אמר היום (ראשון) גורם סעודי לרויטרס. זאת בעקבות הדיווחים על כך שעל שמורתג'א קוריירש בן ה-18 עשוי להיגזר עונש מוות. הגורם אמר כי הוא קיבל עונש של 12 שנות מאסר, שממנו יקוזזו השנים שבהן ישב במעצר מאז 2014. הוא ציין כי הוא עשוי להשתחרר מהכלא ב-2022.

ארגוני זכויות אדם, כולל אמנסטי אינטרנשיונל, אמרו כי חלק מהאישומים נגד מורתג'א קריריס מתייחסים למעשים שביצע לכאורה כשהיה רק בן עשר, בעת הפגנות של המיעוט השיעי שפרצו בערב הסעודית בזמן "האביב הערבי". הם הזהירו כי התובע הציבורי בממלכה השמרנית ביקש לגזור עליו עונש מוות. "הוא לא יוצא להורג", אמר הבכיר.

מצב זכויות האדם בממלכה נתון תחת זכוכית מגדלת מאז הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י באוקטובר, ומעצרם של פעילים למען זכויות נשים, שעדיין עומדים למשפט. ביום רביעי אמרה ממשלת אוסטריה כי היא מתכננת לסגור מרכז לדיאלוג דתי במימון סעודי אחרי שהפרלמנט קרא לה לנסות ולמנוע את ההוצאה להורג של הנער.

ערב הסעודית מכחישה כי היא מפלה את המיעוט השיעי החי במזרח הממלכה וטוענת שאיראן מסיתה את ההפגנות נגדה. עם זאת, פעילים מקומיים אמרו כי זה לא נכון.

לקריאה נוספת:
המשבר במפרץ: בריטניה תפתח בתרגיל צבאי, סעודיה מאשימה את איראן
עם מכונית פרארי ושומרי ראש: התחזה לנסיך סעודי במשך 30 שנה - ונכלא
בפעם השנייה בתוך יומיים: החות'ים תקפו נמל תעופה בסעודיה

מורתג'א קריריס, שבתור נער הוביל מחאה ועומד בפני עונש מוות, ערב הסעודית. אתר רשמי
השתתף בהפגנות נגד הממשלה. מורתג'א קוריירש/אתר רשמי

לפי אמנסטי, מורתג'א נעצר ב-2014 ומאז הוא מוחזק במעצר. הוא הוכה, ספג איומים והוחזק גם למשך חודש בבידוד. ברשת CNN פורסם סרטון מ-2011, שבו הוא נראה משתתף כילד בהפגנה של ילדים על אופניים במחוז המזרחי בממלכה, שבו חי המיעוט השיעי. הוא מואשם בין היתר בהשתתפות בהפגנות נגד הממשלה, נוכחות בהלוויית אחיו שנהרג בעת מחאה ב-2011, הצטרפות ל"ארגון טרור", השלכת בקבוק תבערה על תחנת משטרה וירי על כוחות הביטחון. עוד דווח ב-CNN כי הרשויות מבקשות לצלוב את גופתו ולערוף את ראשו אחרי הוצאתו להורג, בצעד קיצוני שמוטל רק לעתים נדירות על מוצאים להורג.

ערב הסעודית חתומה על אמנת האו"ם לזכויות הילד, אך היא ממשיכה להוציא להורג אזרחים שנעצרו כשהיו עוד בני פחות מ-18. אחד מהם היה חבר בקבוצת המוצאים להורג באפריל הוצאו להורג 37 איש, רובם מקרב המיעוט השיעי, כשגופתו וראשו של אחד הוצבו על עמוד כאות אזהרה. בנוסף לכך, הוצא להורג גם עבד אל-כרים אל-הוואג'י, שנעצר בגיל 16 בשל מעורבות בהפגנות נגד הממלכה. זאת הייתה הקבוצה הגדולה ביותר שהוצאה להורג מאז 2 בינואר 2016, אז בוצע העונש נגד 47 איש, בהם איש דת שיעי בכיר. הוצאתו להורג עוררה הפגנות זעם באיראן, ואחריהן נותקו היחסים בין הממלכה הסונית לבין הרפובליקה האסלאמית השיעית.

החשש מפני עימות באזור גבר בחודש האחרון אחרי ששש מכליות נפט הותקפו בשתי מתקפות שונות. ארצות הברית וערב הסעודית הטילו את האחריות על איראן. טהראן מכחישה כי היא אחראית לפעולות החבלה שהובילו לעלייה במחירי הנפט. יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמר בריאיון שפורסם הלילה כי ריאד לא רוצה מלחמה, אך הזהיר את איראן כי היא לא תהסס להגן על עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully