וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי עשור שלא נראתה: "הלטאה הירוקה" נמצאה בקיבוץ בצפון

15.6.2019 / 16:41

הזוחל הירוק, שתפוצתו הצטמצמה בארץ מאז השריפה בהר הכרמל, אותר על ידי פקחים של רשות הטבע והגנים בשער העמקים הסמוך לטבעון. מומחה לזוחלים שהגיע למקום וערך סקרים רבים לניטור הלטאה בעבר, בדק את הלטאה והשיבה לטבע

צילום: ניר נדיבי

זוחל נדיר ממין לטאה ירוקה נראה אתמול (שישי) בקיבוץ שער העמקים שבצפון לאחר כעשר שנים בהן היא לא נראתה בארץ. פקח של רשות הטבע והגנים שהוזעק למקום, שי קבסה, טיפל בלטאה. "התרגשתי מאוד לראות לטאה ירוקה, כבר עשור שלא נראתה הלטאה הירוקה בארץ. מדובר במין שהתפוצה שלו הצטמצמה בארץ בעיקר לאחר השריפה בכרמל", הסביר.

רועי טלבי, מומחה לזוחלים שהגיע למקום, ובעבר ערך סקרים רבים לניטור הלטאה בארץ, בדק אותה והשיבה לטבע בשמורת הטבע שער העמקים.

על פי טלבי, הלטאה הירוקה ששמה בלטינית הוא Media Lacerta Israelica, היא הצבעונית והגדולה ביותר במשפחת הלטאיים בישראל. אורך הזכר מגיע לכ-43 ס"מ. יש לה זנב ארוך המסייע בריצה מהירה ורגליים מפותחות ושריריות, המקנות לה יכולת טיפוס ואף "שחייה" על גבי שיחים ועצים. הצעירים מפוספסים בגווני חום ירוק ושחור, הבוגרים צבועים ירוק בוהק מנוקד בשחור, וסביב ראשם הרחב של הזכרים בולט גוון תכול עז.

עוד בוואלה! NEWS:
"הוא מת, אבל אל תספר": הסכסוך על שכר דירה שהסתיים ברצח מזעזע
המתקפה במפרץ: "איראן שיגרה טיל לעבר מל"ט אמריקני לפני פיצוץ המכליות"
"מעל בתפקידו ללא חמלה'': עצומה נגד וטרינר שהשליך כלבה לאשפה

לאחר כעשר שנים, הלטאה הירוקה נראה בקיבוץ בצפון, 15 יוני 2019. רשות הטבע והגנים
הלטאה הירוקה בקיבוץ שער העמקים, היום/רשות הטבע והגנים

"זה מטורף ברמות. בלתי נתפס ממש", אמר קבסה לוואלה! NEWS, פקח הרשות באיזור אלונים-שפרעם, "שש שנים וחצי אני בשטח בפיקוח וממה שידענו החיה הזו נכחדה. האקולוג ומומחה הזוחלים רועי טלבי שחקר את החיה הזו הפך את היערות ולא מצא".

על המציאה הבוקר סיפר כי היה בפעילות מבצעית כנגד ציידי חוחיות בעת שקיבל את הטלפון מטלבי עצמו שהיה נרגש מאד וסיפר לו כי מישהו העלה בפייסבוק תמונה של הלטאה וביקש שיזהו לו אותה. "איתרתי לו את האדם דרך הקיבוץ בו הוא חבר, רועי יצא אליו מטבעון שם הוא מתגורר, ותוך עשר דקות היה לו ביד משהו שהוא מחפש אותו כבר 15 שנה. הוא התקשר אלי מיד וסיפר לי שהוא מחזיק זכר עם צבע חיזור כחול בצד. שלם לחלוטין וללא פציעות. לא הצלחתי להתאפק ובשלב מסוים טסתי גם אני לראות את הדרקון הירוק המדהים הזה. שקלנו אותו, מדדנו אותו, והחזרתי אותו לשמורת הטבע שער העמקים, שם שחררתי אותו".

עוד באותו נושא

עלייה קלה בטמפרטורות, בעיקר בהרים ובפנים הארץ | התחזית

לכתבה המלאה
לאחר כעשר שנים, הלטאה הירוקה נראה בקיבוץ בצפון, 15 יוני 2019. רשות הטבע והגנים
הלטאה הירוקה בקיבוץ שער העמקים, היום/רשות הטבע והגנים

קבסה הוסיף, "לראות אותו צועד בטבע היה אחד הדברים המרגשים שחוויתי בעבודה הזו. הפעם האחרונה שנראית הלטאה הזו היה לפני 10 שנים במכללת אורנים. אנחנו מניחים שהוא לא היחידי. בהתחשב בכך שצבעי החיזור בולטים עליו, אנחנו מניחים שיש גם נקבה". בהערת אגב הוסיף קבסה, "סופ"ש טוב. גם ציידי החוחיות נתפסו".

כמאה אלף מטיילים פקדו במהלך השבת את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ. בין האתרים הבולטים היו קיסריה ומצדה עם כ-3500 מבקרים בכל אחד מהארתים, ושמורות הטבע הבניאס ועין גדי עם כ-2500 מבקרים. אכזיב, אשקלון וגן השלושה עם 2000 מבקרים כל אחד.

לאחר כעשר שנים, הלטאה הירוקה נראה בקיבוץ בצפון, 15 יוני 2019. רשות הטבע והגנים
הלטאה הירוקה בקיבוץ שער העמקים, היום/רשות הטבע והגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully