וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביוב שוב זרם - והשמורה האהובה עלולה להיות סגורה במשך חודשים

שמורת ואדי קלט הפכה למפגע סביבתי שמחריף בשל שפכים שלא מטוהרים כראוי, ופעם נוספת האתר סגור בחלקו בשל זיהום קשה. בארגוני הסביבה מנסים לגרום למדינה לפעול כבר שנים ללא הצלחה. מתאם הפעולות בשטחים: התקלה האחרונה נגרמה ממשאבה ברמאללה וטופלה

ואדי קלט. ירון רוזנטל, בית ספר שדה כפר עציון, אתר רשמי
זיהום אחר זיהום. ואדי קלט/אתר רשמי, ירון רוזנטל, בית ספר שדה כפר עציון

"נוף מדברי, שפיעת מים וצמחייה מגוונת, הם היוצרים את נווה המדבר המיוחד של שמורת הטבע נחל פרת (ואדי קלט)", נכתב באתר רשות הטבע והגנים על השמורה במדבר יהודה, שכוללת מעיינות ומנזרים. אך האתר הייחודי, המושך מטיילים רבים, הפך למפגע סביבתי שלפי הארגונים הירוקים הולך ומחמיר משנה לשנה. שפכים שאינם מטוהרים כראוי זורמים לנחל ממתקן אל-בירה, ובכל כמה חודשים מוצבים מחדש השלטים המזהירים מכניסה בשל זיהום. זאת חרף טענת המדינה כי מתקן הטיהור שפכים שבשטח סי תקין.

בחודש שעבר, רשות הטבע והגנים הודיעה פעם נוספת כי חל איסור לטייל באזור שבין עין מבוע לעין קלט בשל זיהום וחשש להידבקות במחלות. הפעם מסבירים בחברה להגנת הטבע כי התקלה חמורה במיוחד משום שמדובר בביוב שהגיע ישירות לוואדי קלט דרך נחל מכמש מבלי לעבור במתקן הטיהור. "זרם ביוב גולמי במשך שבועיים לפחות", אומר אריאל פילבר, רכז יהודה ושומרון בחברה להגנת הטבע. בשל הזיהום החמור, האתר צפוי להיות סגור עד החורף.

"כנראה שמה שינקה את הנחל זה רק השיטפון הבא, ולכן יש סיכוי גדול שהנחל לא ייפתח עד תחילת החורף וכל זאת במידה שלא תהיה גלישה נוספת בעקבות הגשמים של החורף. כלומר, פוגשים פה את הזיהומים גם בחורף וגם בקיץ. השנה הייתה תקופה טובה שהצליחה להשפיע לטובה מבחינת הגשמים, אבל אז הגיע הזיהום ותקע את המקטע של הנחל", מסביר פילבר.

עוד בוואלה! NEWS:
קירח, קטן - ולא כל כך מרשים: המאבק להצלת הצמח הנדיר
עקב הדליפה בחיפה: בוטל ההיתר לדור כימקלים לשינוע חומרים מסוכנים
נזק לדגים ולאדם: החלזונות שפלשו לכנרת ומאיימים להרוס את האגם

ואדי קלט. אריאל פילבר, החברה להגנת הטבע, אתר רשמי
השלטים שהוצבו באזור/אתר רשמי, אריאל פילבר, החברה להגנת הטבע

בארגוני סביבה מנסים כבר שנים רבות לגרום לרשויות, ובפרט למינהל האזרחי ולמשרד להגנת הסביבה, לטפל בבעיה החמורה על ידי פניות חוזרות ונשנות. בשנת 2015 הגישו "ירוק עכשיו" והחברה להגנת הטבע עתירה נגד המדינה בדרישה לתיקון המתקן לטיהור שפכים בשל התקלות החוזרות. נוסף לכך עלתה דרישה לפעול לשיקום הנזקים שנגרמו. העתירה נדחתה לפני כשנה, לאחר שהמדינה אמרה בתגובתה כי המתקן לטיהור שפכים פועל כהלכה ללא תקלות בעקבות שדרוגו. לתגובת המדינה צורפו תצהירים של קמ"ט איכות סביבה במינהל האזרחי ושל סמנכ"ל במשרד להגנת הסביבה. עם זאת, מאז האתר נסגר כמה פעמים בעקבות זיהומים.

"זרימה של ביוב בנחלים זה דבר שקורה בישראל לצערנו הרב, יש תקלות. אבל הסיפור של ואדי קלט הוא שונה משני היבטים מרכזיים", אומר מנהל בית ספר שדה כפר עציון, ירון רוזנטל. "אין עוד ואדי שנסגר פעם אחר פעם אחר פעם בגלל זיהום כזה מסיבי. בנוסף, זה נחל ייחודי. אין הרבה נחלים שבאמצע אזור מדברי זורמים מים חיים. זה הוואדי הכי גדול במדבר בישראל שזורמים בו מים. המשמעות היא נופית, אך גם אקולוגית. בכל פעם המים מזדהמים ובעלי החיים שמגיעים לשם מכל האזור כדי לשתות מתים. מקור המים המשמעותי הזה מזדהם שוב ושוב ואין אף אחד שלוקח אחריות".

עוד באותו נושא

נחל אשלים: כך נראתה פנינת הטבע המדהימה שאבדה לנו במדבר יהודה

לכתבה המלאה
ואדי קלט. ירון רוזנטל, בית ספר שדה כפר עציון, אתר רשמי
"אין אף אחד שלוקח אחריות"/אתר רשמי, ירון רוזנטל, בית ספר שדה כפר עציון

פילבר מתייחס אף הוא לנושא האחריות: "יש כאן גלגול אחריות בין המינהל האזרחי למשרד להגנת הסביבה. אנחנו 19 שנה עם הזיהום הזה, ולא מצליחים לפתור את הבעיה הזו", הוא אומר. "הנחל הזה כל כך רגיש. אפשר להבין אם יש תקלה או שתיים, אבל יש פה בממוצע בין ארבע-לחמש זרימות של ביוב שכל זרימה נמשכת לפחות חודש, אז כבר אי אפשר להתחבא מאחורי תירוצים. יש פה משהו שלא עובד. מישהו שמנהל את זה כמו שלא צריך יש פה אסון אקולוגי באחת משמורות הטבע הכי יפות של מדינת ישראל ואי אפשר להמשך ולהסתתר מאחורי תירוצים, וצריך להיות פתרון כללי". לדבריו, "ואדי קלט זה תסמין של כל נחלי יהודה ושומרון שזורמים לשטח ישראל. הביוב זורם עלינו מיהודה ושומרון, אי אפשר לעצום את העיניים אבל התחושה היא שאין באמת רצון להגיע לאיזשהו פתרון. הפתרונות המוצעים יושבים על השולחן כל כך הרבה שנים. אבל שום דבר לא מתקדם".

בעקבות התקריות החוזרות ונשנות, החליט רוזנטל לנקוט בצעד שונה, והוא יוזם תביעת נזיקין נגד המדינה בשל פגיעה בפרנסתו. "בית ספר שדה כפר עציון ועוד מאות מדריכים ותיירים מתפרנסים מסיורים בוואדי, וכתוצאה מהזיהום הזה אפשר לעשות פחות סיורים בשנים הקרובות", הוא אומר. "אנחנו אומרים למדינה שהיא התרשלה בתפקידה ולכן היא צריכה לפצות אותנו על הנזק. בגלל ההתרשלות גם מתים בעלי חיים וצמחים אבל על זה אנחנו לא יכולים לתבוע, וגם אנחנו נפגעים כספית ואת הכסף הזה אנחנו תובעים כדי לפצות על הנזק אבל בעיקר כדי שהמדינה תדאג שהנחל לא יזוהם שוב".

מטעם המשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "הטיפול בנושא מרוכז כולו על-ידי המינהל האזרחי, שכן מדובר בשפכים שמקורם בעיקר באל-בירה, וכידוע, כל הטיפול בביוב הפלסטיני הוא בסמכותם. יצוין, כי השבוע תתקיים בנושא זה פגישה בהובלת מפקד הכוחות באזור והמשרד קורא לכל הגורמים הרלוונטיים והאחראים לפעול ביתר שאת, על-מנת שזיהום זה ייפסק. לעניין תצהיר סמנכ"ל בכיר למשאבי טבע בבג"ץ: התצהיר התייחס אך ורק לעניין שיקום הנחל, והוא בעינו עומד: עם סיום זיהום הנחל, השיקום המיטבי ייעשה באופן טבעי, במהלך השיטפונות הבאים. ברור, שכדי לעבור לשלב שיקום הנחל, יש להפסיק את הזיהום".

מטעם היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה: "המקרה המדובר מוכר לגורמי המקצוע במנהל האזרחי והתקלה טופלה ב-4 ביוני. בנוסף, נציין כי זרימת השפכים לאזור המדובר נגרמה בעקבות תקלה במשאבת שפכים במזרח רמאללה, שבשטחי הרשות הפלסטינית. עם זאת, לא נפגעה פעילות מתקן טיהור השפכים - שלא ניזוק כתוצאה מהתקלה - ובימים הקרובים צפוי להגיע גורם מטעם המנהל האזרחי כדי להשלים את הטיפול במפגע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully