וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קירח, קטן - ולא כל כך מרשים: המאבק להצלת הצמח הנדיר

24.5.2019 / 11:00

עשרות חקלאים מתגייסים לפרויקט להצלת החלבלוב קטן-הפרי. מטרתם: להגדיל את מספר אתרי הגידול של הצמח העשבי שנמצא בסכנת החדשה. "בשל עיבוד חקלאי אינטנסיבי, הצמח שרד בכל הארץ בעשרה אתרים ובמספרים זעומים"

חלבלוב קטן הפרי בפרויקט של החברה להגנת הטבע - 24 מאי 2019. אביב אבישר, אתר רשמי
חלבלוב קטן הפרי בפרויקט של החברה להגנת הטבע/אתר רשמי, אביב אבישר

חלבלוב קטן-פרי אינו צמח מרשים, מדובר בעשב חד-שנתי, קירח ונראה כשיח קטן. הצמח מייצר פרי קטן ופריחתו מגיעה בתחילת הקיץ. לא הוד ולא הדר לו ובוודאי לא היינו שומעים עליו, אלא שאותו צמח נמצא בקרב הישרדות על חייו. החברה להגנת הטבע בהובלת חברת "מילופרי" תציג בשבוע הבא בכנס טבע ביז את הפרויקט להצלת הצמח, בו יוצבו עשרה חקלאים להצלת הצמח. מטרתם להגדיל את בתי הגידול של החלבלוב משנה לשנה.

על פי התכנית להצלת החלבלוב, יוקם צוות מלווה למיזם, בהשתתפות גורמים מרשות הטבע והגנים, יאותרו עשרה חקלאים, המעוניינים להיות שותפים במיזם ההצלה ושבחלקותיהם יש התאמה לבית הגידול של הצמח, כל חקלאי ישתול 200 שתילים בשטח של 60 מטרים רבועים, באחד מחלקי השדה שלו, או בשולי החלקה, במקביל - יונבטו במשתלה זרעים נוספים עבור השנה הבאה, בהיקף של 3,000 שתילים נוספים ויבוצע מעקב ביצוע, ניטור וניהול של המיזם, על ידי אקולוג.

עוד בוואלה! NEWS:
רותח גם בבלפור: ליברמן הצליח להבעיר את הקואליציה של נתניהו
עשרות בתים נהרסו: היערכות שיא להתחדשות השריפות ברחבי הארץ
נשיא העליון לשעבר ברק: "אם הייתי שופט כיום, הייתי שוקל להתפטר"

חלבלוב קטן הפרי בפרויקט של החברה להגנת הטבע - 24 מאי 2019. אביב אבישר, אתר רשמי
חלבלוב קטן הפרי במלוא הדרו/אתר רשמי, אביב אבישר

חברת "מילופרי", הינה בית אריזה לאבוקדו וליצ'י, השטח הכולל של מגדלי החברה הוא כ-25,000 דונם - קיבוצים ועשרות חקלאים פרטיים ממושבי האזור וכן מגדלים מאזורים אחרים. 70 אחוזים מתוצרתה משווקת בחו"ל.

על פי תכנית החומש, שהכינו במשרד להגנת הסביבה, בחברה להגנת הטבע, במכון דש"א ובחברת מילופרי, בחורף של 2019-20 תעלה תפוצת החלבלוב קטן הפרי, משני אתרים ל-12, שנה לאחר מכן תעלה התפוצה ל-20 אתרים ובחורף 2021-22 מספר האתרים יעלה ל-25.

עוד באותו נושא

פינוי-בינוי: כך ישראל הורסת את הטבע עבור ילדיה

לכתבה המלאה

הצמח זכה בעבר לבתי גידול מיוחדים, שדות מושקים וקרקעות כבדות לחות בשרון ובעמק החולה. אבל עם השנים תפוצתו הלכה וקטנה עד שהפך נדיר, בעקבות הרס בתי הגידול שלו, כתוצאה מהפיכת האזורים הלחים לשדות חקלאיים. הוא נחשב מין "אדום", הנמצא בסכנת הכחדה. תפוצתו העולמית משתרעת במזרח התיכון, מעירק לסוריה וטורקיה ובצפון עד אזרביג'אן.

הצמח שרד בכל הארץ בעשרה אתרים ובמספרים זעומים. בחברה להגנת הטבע מסבירים כי "שימור הצמח תלוי בפעולות השבה מחוץ לתחומי שמורות טבע, שכן במרחב עמק עכו, אין אף אתר שמור, המגן על בית גידולו".

"הצמח מוגדר בסכנת הכחדה בישראל, עתידו תלוי על בלימה"

לדברי ליהי ברקן, רכזת עסקים ומגוון ביולוגי בחברה להגנת הטבע, "חלבלוב קטן פרי הוא צמח חד שנתי, הצומח רק בקרקעות כבדות, המוצפות בחורף ובשולי שדות מושקים באדמה חרסיתית. הצמח מוגדר כיום בסכנת הכחדה בישראל ותפוצתו העולמית מצומצמת ומוגבלת למזרח התיכון בלבד".

"בשל עיבוד חקלאי אינטנסיבי של שטחים אלו, הצמח שרד בכל הארץ בעשרה אתרים ובמספרים זעומים", הוסיפה ברקן. "רק שניים מהאתרים האלה, ממוקמים בשטחים שזכו להגנה סטטוטורית ועתידו של הצמח בישראל תלוי על בלימה".

הפרויקט להצלת החלבלוב הוא חלק מכנס טבע ביז, בהובלת החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה ובשיתוף חברות מובילות במשק. הפרויקט מציע לחברות עסקיות כלי ניהול לתחום המגוון הביולוגי ותמיכה בקידום תהליכים ארגוניים להטמעת נהלים, הנחיות ותרבות ארגונית לשמירה על המגוון הביולוגי. במסגרת שיתופי פעולה אלה, מבוצע תהליך של מיפוי השפעות החברות על המגוון הביולוגי ומוצעים כלים לשיפור השפעות אלה והטמעתן בתרבות הארגונית ובנהלים הפנימיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully