וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב הדליפה בחיפה: בוטל ההיתר לדור כימקלים לשינוע חומרים מסוכנים

21.5.2019 / 20:09

ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם ביטלה את ההיתר שניתן לחברה להעברת חומרים מסוכנים בצנרות התת-קרקעיות למפעלים הפטרוכימיים במפרץ. באיגוד ערים לאיכות הסביבה מפרץ חיפה בירכו: "מאמינים שבמפעלים יבינו שרשלנות המסכנת אזרחים תענה בחומרה הנדרשת"

עקב תקלה בצנרת שבין המפעלים דור ובזן, דלף גז. צוותים מטפלים בתקלה/צילום: המשרד להגנת הסביבה, עריכה: איתי עמרם

ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם הודיעה היום (שלישי), בהתאם לסמכותה כראש רשות הרישוי, על ביטול ההיתר הזמני שניתן לחברת דור כימיקלים לשינוע חומרים מסוכנים בצנרות התת-קרקעיות של המפעלים במפרץ חיפה. ביטול ההיתר בא לאחר הדליפה מהצינור שמוביל גז למפעלי בז"ן בעיר בסוף השבוע בצומת חלוצי התעשייה-יגאל ידין. במקביל לביטול ההיתר, עיריית חיפה ממשיכה בבחינות העובדות ופרטי המקרה, וכן את עמדות גורמי הרישוי שהוצגו במהלך השימוע.

בהודעה על ביטול ההיתר נכתב כי "תכנית הרישוי הוכנה ב-1992, ומאז חלו שינויים מהותיים בעסק ובאופן ההפעלה והשינוע; כך קיימים קווים שאינם פעילים שאינם מסומנים ככאלה בתכנית העסק. בנוסף, החברה הקימה במהלך השנים צינורות חדשים מבלי לעדכן את תכנית ההיתר הזמני".

עוד נכתב כי "חברת דור כימיקלים ערכה שינויים בעסק (הוספת צינורות והשבתת צינורות) ולא פעלה לעדכן את הרשות ולקבל את אישורה בניקוד לתקנה 9(ב) המורה במפורש כי בעל ההיתר הזמני לא יבצע כל שינוי בעסק בלא אישור רשות הרישוי. משכך, בהתאם להוראות הדין, ומשבצע בעל ההיתר הזמני שינוי כאמור, יפקע ההיתר הזמני".

לקריאה נוספת:
עקב דליפת גז דליק: כבישים נחסמו באזור מפרץ חיפה ובקריית חיים
הכבישים עדיין חסומים - ומקור דליפת הגז הדליק בחיפה לא התגלה

אזור דליפת הגז בחיפה 18 במאי 2019. רשות הטבע והגנים
כוחות כיבוי מזרימים מים לפיזור הגז, לפני יומיים/רשות הטבע והגנים

באיגוד ערים לאיכות הסביבה מפרץ חיפה בירכו על החלטת ראשת העיר. "האיגוד מברך על שלילת רישיון העסק לכלל הצנרות של מפעל דור כימיקלים לאור דליפת הגז החמורה שזיהינו ביום שבת האחרון באזור המפרץ", אמרה עו"ד שרית גולן שטיינברג, יו"ר הארגון. "אנחנו שמחים שננקטים כל האמצעים לשמירה על ביטחון התושבים ואנו מאמינים כי המפעלים יבינו שרשלנות שעלולה להוביל לפגיעה באזרחים תענה בחומרה הנדרשת".

"אנו באיגוד מאמינים בשיתוף פעולה של כלל הגופים הרגולטוריים ובאיגום סמכויות על מנת להילחם מלחמה חסרת פשרות בסיכונים הנשקפים מהמפעלים הפטרוכימיים שבמפרץ חיפה", הוסיפה עו"ד שטיינברג. "האיגוד ימשיך לעקוב אחר הנתונים הסביבתיים במפרץ חיפה ולוודא שהתעשייה עומדת בתקנים הקבועים בחוק ועובדת בהתאם לנהלים".

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) בירכה אף היא על הצעד, אך ציינה כי מדובר בפעולה ראשונה מתוך שורה של פעולות שיש לנקוט. "מדובר בסיכון ביטחוני ובריאותי מתמשך", טענה. "עם זאת ברור שהפתרון המתאים הוא תכנית כוללת לאיזור הכולל הוצאה של התעשיה הפטרוכימית ממפרץ חיפה, העברתה לאיזור פתוח שלא יהווה סכנה לתושבים והבראת ושיקום השטח".

עוד בוואלה!

ההרוג הרביעי: סרגיי בן ה-33 נהרג באסון קריסת המנוף ביבנה

לכתבה המלאה
אזור דליפת הגז בחיפה 18 במאי 2019. רשות הטבע והגנים
אזור דליפת הגז בחיפה, לפני יומיים/רשות הטבע והגנים

הגז שדלף הוא גז תעשייתי הכבד מן האוויר, וחברת דור כימיקלים מזרימה גז זה לחברת בז"ן באמצעות צנרת תת-קרקעית. עיקר הסכנה היא בשל היותו דליק, ועל כן כל הפעולות מבוצעות בפיקוח קפדני של כוחות הכיבוי. בבז"ן אמרו אתמול כי "מבצעים את ההתאמות הנדרשות" אולם עוד לא ברור כמה ימים יושבת דור כימיקלים מייצור. "מה שחשוב הוא שהאירוע הסתיים ללא נזק וללא פגיעה בסביבה", הדגיש גורם בכיר בדור כימיקלים.

זמן קצר לאחר דליפת הגז, שהתגלתה ביום שבת, מולאו במים שני קווים פעילים של המפעל וזאת כדי למנוע סכנת פיצוץ. מאיגוד ערים להגנת הסביבה במפרץ חיפה נמסר אז כי בימים הקרובים יפעל מפעל דור בפיקוח של כלל הרשויות כדי לאתר את הנקודה המדויקת בצינור. בד בבד, מפעל דור כימיקלים הושבת מייצור והנזק הכלכלי מוערך בכחצי מיליון שקלים ביום.

גורם בתעשייה אמר לפני יומיים לוואלה! NEWS כי מדובר בגז חיוני לתעשיית הבנזין בישראל ואם לא תחודש אספקתו לבתי הזיקוק - עלולה להיווצר בעיה. גורמים מעריכים כי הטיפול בצינורות שאורכם חמישה קילומטרים בקוטר ארבעה צול יימשך ימים רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully