וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכבישים עדיין חסומים - ומקור דליפת הגז הדליק בחיפה לא התגלה

19.5.2019 / 8:50

בעקבות התקלה, דור כימיקלים הושבת מייצור ושניים מארבעת הקווים הפעילים של המפעל מולאו במים כדי למנוע סכנת פיצוץ. גורם בתעשייה לוואלה! NEWS: מדובר בגז חיוני לתעשיית הבנזין - אם לא תחודש אספקתו לבתי הזיקוק - עלולה להיווצר בעיה

עקב תקלה בצנרת שבין המפעלים דור ובזן, דלף גז. צוותים מטפלים בתקלה/צילום: המשרד להגנת הסביבה, עריכה: איתי עמרם

דליפת הגז בחיפה - כל העדכונים

  • מקור הגז הדליק באחד מארבעה קווים של דור כימיקלים המוביל גז לבז"ן
  • המפעל הושבת מייצור ונמסר כי "מבצעים את ההתאמות הנדרשות"
  • הטיפול בתקלה בצינורות יימשך ימים רבים
  • המשטרה ממשיכה לחסום את צומת "הום סנטר" במפרץ חיפה לכל הכיוונים

מקור הגז הדליק שדלף אתמול בערב בחיפה, בצומת חלוצי התעשייה-יגאל ידין הוא באחד מארבעה קווים של מפעל דור כימיקלים המוביל גז לבז"ן, כך מעריכים הבוקר (ראשון) גורמים המטפלים באירוע. בעקבות הדליפה, מולאו במים שני קווים פעילים של המפעל וזאת כדי למנוע סכנת פיצוץ. מאיגוד ערים להגנת הסביבה במפרץ חיפה נמסר כי בימים הקרובים יפעל מפעל דור בפיקוח של כלל הרשויות כדי לאתר את הנקודה המדויקת בצינור.

במקביל, מפעל דור כימיקלים הושבת מייצור והנזק הכלכלי מוערך בכחצי מיליון שקלים ביום. גורם בתעשייה אמר הבוקר לוואלה! NEWS כי מדובר בגז חיוני לתעשיית הבנזין בישראל ואם לא תחודש אספקתו לבתי הזיקוק - עלולה להיווצר בעיה. גורמים מעריכים כי הטיפול בצינורות שאורכם חמישה קילומטרים בקוטר ארבעה צול יימשך ימים רבים.

עוד בוואלה! NEWS:
בצל מאמצי הרכבת הקואליציה: בממשלה יצביעו על הגדלת מספר השרים
דיווחים בסוריה על תקיפה ישראלית: "מטרות יורטו באזור קוניטרה"
חשד לרצח בחיפה: גופת גבר נמצאה בדירה עם סימני אלימות

אזור דליפת הגז בחיפה 18 במאי 2019. רשות הטבע והגנים
הטיפול עשוי להימשך ימים רבים. אזור דליפת הגז בחיפה, אתמול/רשות הטבע והגנים

הגז שדלף הוא גז תעשייתי הכבד מן האוויר וחברת דור כימיקלים מזרימה גז זה לחברת בז"ן באמצעות צנרת תת-קרקעית. עיקר הסכנה היא בשל היותו דליק, ועל כן כל הפעולות מבוצעות בפיקוח קפדני של כוחות הכיבוי. בבז"ן אמרו הבוקר כי "מבצעים את ההתאמות הנדרשות" אולם עוד לא ברור כמה ימים יושבת דור כימיקלים מייצור. "מה שחשוב הוא שהאירוע הסתיים ללא נזק וללא פגיעה בסביבה", מדגיש גורם בכיר בדור כימיקלים.

חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) פנתה הבוקר למשרד להגנת הסביבה ולגורמים הרלוונטיים הנוספים כדי להבין לטענתה "מה הבדיקות והביקורות שנעשו לתשתיות". ח"כ חיימוביץ' דרשה מהמשרד "הכנת תכנית מקיפה שתשמור על תושבי הסביבה מהמחדל החמור הזה".

אזור דליפת הגז בחיפה 18 במאי 2019. רשות הטבע והגנים
אזור דליפת הגז בחיפה, אתמול/רשות הטבע והגנים

שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, אמר הבוקר לוואלה!NEWS כי "לפני שיינתן היתר לשוב ולהזרים גז בצינורות המדוברים - עוד תידרש עבודת ניקוי של הקרקע המדיפה את הגז שהצטבר בה, במיוחד כשהיא מתחממת במזג האוויר הנוכחי".

דודו, תושב קריית מוצקין העובד בחיפה אמר לוואלה!NEWS כי חש בריח גז חריף שעולה מבור ביוב כשעצר בצומת הום סנטר בדרכו חזרה מהעבודה לביתו כבר ביום רביעי בערב. "אי אפשר היה לעבור שם בלי להרגיש את זה. זה נראה היה לי מוזר והתקשרתי ודיווחתי ל-106 של עיריית חיפה. חשבתי שבזה זה יסתיים אבל אז למחרת שוב הרגשתי בריח הזה באותו מקום, ושוב התקשרתי", תאר. לדבריו, "מזל שאיש לא זרק סיגריה בוערת לבור הזה, כי זה היה נגמר אחרת לגמרי. מתסכל שחיכו יומיים עד שבכלל התחילו לטפל בזה. מי יודע כמה פניות מאנשים חוץ ממני הצטברו עד שבכלל הגיעו לבדוק".

במשרד להגנת הסביבה מסרו כי דיווחי האזרחים על דליפת הגז הגיעו מעט אחר חצות בליל שבת. לאחר שניטור הגז העלה באיזה סוג מדובר, בסביבות השעה 02:00 כבר הזעיקו את מנהל התפעול של דור כימיקלים. לדברי מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה "עוד יילמדו הלקחים מאירוע זה וכי יבקשו ציוד מתקדם יותר לאיכון מקורן של תקלות כאלה".

"נותרות לי הרבה שאלות פתוחות, ברור שנעשה תחקיר עומק וברור שהתוצאות שלו גם יפורסמו", אומרת עו"ד שרית גולן שטיינברג, יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה מפרץ חיפה, המתעדכנת בנתונים שהצטברו ותגיע להערכת מצב בצהרים בשטח.

אזור דליפת הגז בחיפה 18 במאי 2019. רשות הטבע והגנים
אזור דליפת הגז בחיפה, אתמול/רשות הטבע והגנים

בתוך כך, לאחר הערכת מצב המשטרה הודיעה הבוקר על המשך חסימת צומת "הום סנטר" במפרץ חיפה לכל הכיוונים. כאשר שוטרי התנועה נפרסו החל משעות הבוקר המוקדמות לאורך הצירים ומזרימים את התנועה לצירים חלופיים.

בינתיים, טענות רבות הופנו נגד ראשת העיר חיפה ד"ר עינת קליש רותם שהסתפקה אתמול בציוץ קצר ועד כה לא הגיעה לשטח וסיפקה תשובות לתושבים הזועמים על התקלה המסוכנת. "אני גר מאות מטרים מפצצת אטום מתקתקת. את לא חושבת שמגיע לי לקבל הנחיות כיצד לנהוג⁉", פנה אליה בפייסבוק יוסי, תושב קריית חיים. "חצי מיליון איש באזור ממתינים להנחיות וכנראה ימשיכו לנצח. ראש העיר במקום לשמש דוגמה ולטפל בנושא הוציאה הודעה כדי לצאת מידי חובה. מכעיס ומאכזב", הוסיף ברוך ברשת החברתית בתגובה.

  • עוד באותו נושא:
  • גז
  • חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully