וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת העליון נגד השר אוחנה: דבריו ערב השבעתו - חסרי אחריות

השופטת חיות אמרה כי יש לראות בחומרה את העובדה ששר המשפטים החדש "בחר לשתף אותנו בהשקפות עולם משפטית חסר תקדים" בערב השבעתו לתפקיד. סמוטריץ' תקף אותה: "נשיאת העליון מרשה לעצמה לבקר את שר המשפטים". היועמ"ש: "חובת הציות לבית המשפט לא נתונה לבחירה"

עריכה: עמית שמחה

התגובות לדברי השר אוחנה - כל הפרטים:

  • נשיאת העליון: "ביום השבעתו אוחנה בוחר לשתף בהשקפת עולם חסרת אחריות"
  • סמוטריץ': "יש לראות בחומרה שנשיאת העליון מרשה לעצמה לבקר את שר המשפטים"
  • היועמ"ש: "החובה לציית לפסיקת בית המשפט אינה נתונה לבחירה"

נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות תקפה היום (חמישי) את שר המשפטים החדש אמיר אוחנה על דבריו בריאיון לעמית סגל ששודר אמש בחדשות 12. בהשתלמות לנשיאים וסגני נשיאים של בתי המשפט במעלה החמישה אמרה חיות: "חשוב לי לומר לכם כי בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת תקדים וחסרת אחריות שלפיה לא את כל פסקי הדין הניתנים על ידי בית משפט חייבים לכבד".

לדבריה, משמעות הדברים של אוחנה, לפיהם לא כל פסיקה של בית המשפט צריך לקיים, הם ש"כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד - בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' - הדרך קצרה".

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
שר המתנות: במשחקי הכיסאות - נתניהו מטשטש את כישלון הקמת הממשלה
"בית המשפט הוא דיקטטורה": זה מה שחושב השר החדש על מערכת המשפט
בארגוני הקהילה הגאה בירכו על מינוי אוחנה: "נקודת ציון היסטורית"

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות בטקס פתיחה, הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת, 27 במאי 2019. ליאב פלד, אתר רשמי
אמרה כי יש לראות בחומרה את דבריו של אוחנה. השופטת חיות/אתר רשמי, ליאב פלד

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיב אף הוא לדברי השר אוחנה והבהיר כי "במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המושתתת על עיקרון שלטון החוק, החובה לציית לפסיקת בתי המשפט היא בגדר מושכלת יסוד, המשמשת ערובה להגנה על זכותו של כל אזרח במדינה. זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח וכל רשות שלטונית באשר היא".

מנדלבליט אמר שהוא "ימשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם שר המשפטים ועם הממשלה, תוך הקפדה על שיח פורה ומכבד". לדבריו, "לנגד עיני רשויות אכיפת החוק והתביעה הכללית - ובראשם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה - עומדים רק שיקולים ענייניים ומקצועיים. החלטות מתקבלות אך ורק על בסיס חומר הראיות והוראות הדין, ולא חלילה משום שיקול זר. אנשי מערכת אכיפת החוק הם עובדי ציבור מסורים, הפועלים יום וליל כדי לשמור על אזרחי המדינה, ביטחונם, רכושם, וטובתם".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בטקס פרידה משרת המשפטים היוצאת, איילת שקד, משרד המשפטים, ירושלים. ניב אהרונסון
"חובת הציות לבית המשפט אינה נתונה לבחירה". מנדלבליט/ניב אהרונסון

לאחר פיטורי השרה איילת שקד, ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה את אוחנה לשר ולחבר הקבינט המדיני-ביטחוני. ביום שני נאם אוחנה בכנס ההסמכה של עורכי דין חדשים בבנייני האומה בירושלים, לראשונה מאז מינויו לתפקיד, ואמר כי "יש טענה שכל מי שמבקר את מערכת המשפט - רוצה ברעתה. להפך. מי שרוצה מערכת משפט צודקת וחזקה, מי שרוצה בטובתה של מערכת המשפט, צריך להיות מוכן לבקר אותה, וגם לתקן ולשנות. והתיקון לא יבוא אם נכנע ליוזמות השבר על קץ הדמוקרטיה מול כל יוזמה לשינוי. לא היינו רוצים לראות מערכת משפט שיש בה יותר פלורליזם? לשמוע יותר דעות?".

אוחנה, בן 43, החל את דרכו הפוליטית בכנסת ה-20 בסוף שנת 2015 והוא השר הבכיר הראשון החבר בקהילת הלהט"ב. הוא היה חבר כנסת כמעט אנונימי מהספסלים האחוריים במפלגתו, אבל התקרב לנתניהו, בין היתר באמצעות קשריו עם בנו ורעייתו, הגן עליו בכלי התקשורת סביב חקירותיו במשטרה גם כשבכירי המפלגה סירבו לכך. גם בעבר סיפק אוחנה לא מעט אמירות שנויות במחלוקת על מערכת המשפט בישראל. על הרשות השופטת הוא אמר ש"היא לא מערכת צדק", על שופטי העליון ציין שהם "כמו מועצת גדולי התורה אבל עם גלימות" ועל פסיקות בג"ץ ש"יש כאלה שאינן חוקיות" ובית המשפט הוא "דיקטטורה".

שר המשפטים אמיר אוחנה בועידת המשפיעים הלאומית של הקהילה הגאה ILGBT, 11 ביוני 2019. ראובן קסטרו
בעבר כינה את בית המשפט "דיקטטורה". השר אוחנה/ראובן קסטרו

בתגובה לדבריה של השופטת חיות, יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' אמר כי "יש לראות בחומרה רבה את העובדה שנשיאת בית המשפט העליון מרשה לעצמה לבקר את שר המשפטים הנבחר בצורה חריפה ובפומבי. לגופו של עניין, ציות לחוק חשוב הרבה יותר מציות לפסקי דין. כשפסקי דין יושתתו על בסיס ציות לחוקי הכנסת, לא תהיה שום בעיה לציית להם ככתבם וכלשונם".

(עדכון ראשון: 10:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully