וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הטבח במפגינים: צבא סודאן הכריז על בחירות בתוך 9 חודשים

מנהיג המועצה הצבאית הזמנית אמר כי ההסכמים עם האופוזיציה בוטלו אחרי המהומות בחרטום, שבהן נהרגו לפחות 35 בני אדם. מנהיג המחאה קוראים להמשיך למחות: "הם הוכיחו שזו הפיכה צבאית"

עריכה: תומר לוי

מנהיג המועצה הצבאית הזמנית של סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, אמר היום (שלישי) כי הוא יבטל את כל ההסכמים הקודמים שנחתמו עם האופוזיציה במדינה, והודיע כי תוך תשעה חודשים יתקיימו בחירות במדינה. זאת אחרי שאתמול פוזרה בכוח שביתת השבת של המפגינים מול מתחם הצבא בבירה חרטום, ולפחות 35 מהם נהרגו ועוד מאות מהם נפצעו. הם שהו במקום גם אחרי הפלת הרודן עומר אל-בשיר לפני חודשיים.

מנהיג החונטה אמר כי ראשי הצבא יחקרו את מעשי האלימות אתמול, אך לא ציין את כוחות הביטחון. הוא אמר כי המפגינים נושאים את האשמה על המצב הנפיץ בשל הארכת המשא ומתן ו"הניסיון לפסול כוחות פוליטיים וביטחוניים אחרים" מהשתתפות בכל ממשלת מעבר. באופוזיציה דחו זאת ואת ההחלטה לקיים בחירות בתוך תשעה חודשים, תוך פיקוח בינלאומי. תקופת המעבר שעליה הסכימו הצדדים עד פיצוץ השיחות הייתה של שנתיים עד שלוש שנים.

"הם הוכיחו שזו הפיכה צבאית", אמר דובר איגוד גורמי המקצוע של סודאן, שהוביל את ההפגנות. הוא קרא לקהילה הבינלאומית ולמועצת הביטחון של האו"ם לא להכיר ברשויות הצבאיות ולהגביר את הלחץ על הגנרלים להעביר לממשל אזרחי. מועצת הביטחון צפויה לדון היום במשבר בסודאן בדיון סגור, לבקשת בריטניה וגרמניה, אך הצבא זוכה לתמיכתן של מדינות המפרץ ושל רוסיה. "אין לנו ברירה אלא להמשיך בהפגנות שלנו ובאי-הציות האזרחי עד לנפילת המועצה הצבאית", אמר.

לקריאה נוספת:
המשטר ניסה לאנוס את המפגינות כדי לעצור את המהפכה. זה לא עבד
עימותים בסודאן: קצין ו-3 מפגינים נהרגו מירי של חמושים בבירה
האשמת ישראל והרג מפגינים: כך ניסה השף של פוטין להציל את רודן סודאן

מחאה בבירת סדואן, חרטום כנגד הממשל ודרישה למעבר לשלטון אזרחי 4 ביוני 2019. רויטרס
לא מוותרים על המחאה. מפגינים בחרטום, היום/רויטרס

במהלך היום, רחובותיה של חרטום היו ריקים. למרות זאת, כתב של סוכנות הידיעות אי-פי ראה מפגינים מקימים מתרסים בפרברי הבירה, בזמן שכוחות הביטחון מנעו את הגישה לאתר המחאה שפונה אתמול בכוח רב אחרי שהקימו מחסומים באזור.

הפשיטה של כוחות הביטחון על המתחם החלה אתמול בצל המבוי הסתום אליו הגיעו השיחות בין המועצה הצבאית הזמנית לבין המפגינים, שמתנהלות מאז ההפיכה שהפילה את אל-בשיר באפריל אחרי 30 שנה בשלטון. הצבא מתעקש להחזיק בסמכות הכללית בתקופת המעבר, אך המפגינים דורשים לבסס שלטון אזרחי ללא דיחוי.

בחלקים אחרים במדינה החלו התושבים לציין את עיד אל-פיטר עם סיום חודש הרמדאן. זאת על אף שהרשויות הרשמיות הודיעו כי תחילת החג יהיה ברביעי. באופוזיציה אמרו כי הם פועלים לפי אסטרונומים באוניברסיטת חרטום, בטענה שהצבא הכריז על החג היום במאמץ להותיר את התושבים בבתיהם אחרי "הטבח" אתמול.

עוד באותו נושא

צבא סודאן מפזר בכוח את המחאה נגד שלטונו בבירה, למעלה מ-30 הרוגים

לכתבה המלאה
מחאה בבירת סדואן, חרטום כנגד הממשל ודרישה למעבר לשלטון אזרחי 4 ביוני 2019. רויטרס
הצבא הכריז על תחילת עיד אל-פיטר מחר, אך המפגינים הקדימו אותו/רויטרס

סודאן סובלת ממשבר כלכלי חריף שהוציא אלפים לרחובות מאז דצמבר, אך במהרה לבשה המחאה אופי פוליטי נגד הרודן אל-בשיר, המבוקש בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בגין רצח העם בדארפור. המדינה צפון אפריקנית סובלת גם מהסנקציות האמריקניות שמוטלות עליה בשל תמיכתה בטרור, ואלו מונעות השקעה זרה החיונית לשיקום הכלכלה.

(עדכון ראשון: 6:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully