וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האשמת ישראל והרג מפגינים: כך ניסה השף של פוטין להציל את רודן סודאן

26.4.2019 / 12:30

תחקיר של רשת CNN חושף כי חברה של יבגני פריגוז'ין, שמואשם בארה"ב בהובלת ההתערבות בבחירות, רקמה תכנית להשארת בשיר בשלטון. בין היתר, היא קראה לממשלה להפיץ מידע כוזב על המפגינים ולהוצאות פומביות להורג. הדיקטטור החל ליישם זאת - אבל זה היה מאוחר מדי

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

חברה רוסית בבעלות מקורבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגתה תכנית לדיכוי ההפגנות נגד רודן סודאן עומר אל-בשיר, שכללה הטלת אשמה על ישראל בארגונן - כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי רשת CNN.

בזמן שבשיר דיכא את המפגינים באלימות, שגבתה את חייהם של עשרות בני אדם, מאחורי הקלעים רקמה חברה של יבגני פריגוז'ין, המכונה "השף של פוטין" בשל הסעדתו את הקרמלין דרך עסקי הקייטרינג שלו, אסטרטגיה מחוכמת יותר. גורמי ממשל וצבא רבים בחרטום אישרו בפני רשת CNN כי בשיר, שהיה בשלטון במשך 30 שנה, החל ליישם חלק מההצעות של אותה חברה, בטרם הופל בהפיכה צבאית בתחילת החודש.

לקריאה נוספת על ההפיכה בסודאן
הקצב מדארפור נפל: בשיר נמחץ על ידי העם שדיכא

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא סודאן עומר בשיר בסוצ'י, 2017. רויטרס
פוטין איבד בעל ברית חשוב. בשיר בביקור בסוצ'י, 2017/רויטרס

גורם בכיר במשטר הקודם אמר לרשת CNN כי היועצים הרוסים עקבו אחרי ההפגנות והחלו לתכנן תכנית נגדן עם מה שהוא כינה "אובדן חיים מינימלי אך מקובל". המסמכים לא הגיעו מגופים רוסיים רשמיים, אך הם היו למעשה תכנית להגנה על האינטרסים של הקרמלין בסודאן ועל בשיר, המבוקש בגין רצח עם בבית הדין הבינלאומי בהאג.

השף של פוטין שיצא לכבוש את אפריקה

המסמכים שהגיעו לידי CNN, הכוללים מכתבים ותכתובות פנימיות של החברה, הם בין כמה אלפי מסמכים שהושגו ונבחנו על ידי הגוף center Dossier, שאותו מנהל האוליגרך הרוסי הגולה מיכאיל חודורקובסקי. הגוף מקבל נתונים, מסמכים ומידע אחר ממגוון מקורות, לעתים עלומי שם, ומשתף אותם עם עיתונאים. חודורקובסקי הסתכסך עם פוטין וריצה עונש מאסר אחרי שהורשע בעבירות מס, שלדבריו יוחסו לו כחלק מרדיפה פוליטית. ב-CNN אמרו כי המסמכים אמינים, והם גם עולים בקנה אחד עם דיווחים מהשטח על נוכחותם של גורמים רוסיים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
יבגני פריגוז'ין ורה"מ רוסיה פוטין בארוחת ערב במוסקבה, 2011. רויטרס
החברה בבעלותו הגתה תכנית לדיכוי ההפגנות. פריגוז'ין לצד פוטין/רויטרס

סודאן היא אחת מכמה מדינות באפריקה שבהן האינטרסים העסקיים של האוליגרכים הרוסים מתחברים לאלו המדיניים של הקרמלין. מוסקבה אינה נדרשת לשלוח כוחות סדירים, אלא היא משתמשת בחברות פרטיות ששולחות את אנשיהן תמורת ויתורים כלכליים.

בשיר היה לקוח חשוב של פוטין, ואף היה המנהיג הערבי הראשון שמבקר בסוריה את בשאר אסד מאז תחילת מלחמת האזרחים. קשה להעריך כיצד תשפיע ההפיכה, או המהפכה, בסודאן על האינטרסים הרוסיים במדינה שבקרן אפריקה, אזור אסטרטגי שמשמש זירה למאבק בין המעצמות. מוסקבה שואפת להקים בסיס ימי בפורט סודאן, אבל עדיין לא ידוע איזו ממשלה תקום במדינה שנשלטת על ידי מועצה צבאית זמנית.

מפגינים נגד נשיא סודאן בשיר בבירה חרטום, אוחזים בשלט "העם רוצה לבנות סודאן חדשה", 9 באפריל 2019. רויטרס
"אויבי האסלאם והמסורת". מפגינים בחרטום, החודש/רויטרס

החברה במקרה הסודאני היא M-Invest, שבסיסה בסנט פטרסבורג ושלה יש גם משרד בבירה חרטום. עסקיה העיקריים הם כריית מחצבים, ולפי דיווח קודם ב-CNN, היא קיבלה מכרז לכריית זהב בסודאן, אולם כאן לא נעצרו פעילויותיה. המסמכים מראים כי היא שרטטה אסטרטגיה להכפשת המפגינים נגד הרודן הסודאני, שהמחאה נגדו פרצה בדצמבר.

מסמך אחד מתחילת ינואר מציע להפיץ טענות שלפיהן המפגינים תוקפים מסגדים, בתי חולים ומאגרי מזון וליצור להם תדמית של "אויבי האסלאם והמסורת" דרך שתילת דגלי הקהילה הגאה בשורותיהם. עוד הציעה התכנית לטעון שישראל תומכת במפגינים ולקיים דיאלוג מדומה עם האופוזיציה כדי לפלג את ראשי המחאה ולמשוך זמן.

הציעה למשטרו של בשיר גם לעשות מסע יחסי ציבור, כמו חלוקה בחינם של לחם, חיטה וקמח, ואף הרחיקה לכת בדמות העלאת אפשרות להוצאות להורג פומביות של "בוזזים" ואירועים דרמטיים אחרים כדי להשפיע על דעת הקהל. החברה הציעה להאשים את המערב בארגון ההפגנות ולתת סיקור נרחב לחקירתם של עצורים, שיודו בכך שהגיעו כדי לארגן מלחמת אזרחים במדינה , כמו גם ביום חשיפה של כלי רכב עמוס בכלי נשק, כסף זר וחומרי תעמולה זרים.

בחברה לא הגיבו לפניות של CNN ובכתובת של המשרדים שלה בחרטום טענו כי המקום הושכר לחברה רוסית אחרת, ששמה Mir Gold.

"מנהיג נבון ובעל חזון"

מסמך אחר המליץ לעצור את מנהיגי המפגינים ולהפיץ מידע כזב על כך שהמשתתפים במחאות קיבלו כסף על כך. M-Invest הציעה להקים קבוצות ברשתיות החברתיות שיתקפו את תנועת המחאה, דרך יצירת ויכוחים והשמעת רעיונות אחרים. "המספר האופטימלי של חשבונות העובדים במקביל הם בין 40 ל-50", נכתב במסמכים שהגיעו לידי CNN.

השיטה הזו מזכירה את מה שחשף התובע המיוחד רוברט מולר, שבין 13 האזרחים הרוסים שאותם האשים במעורבות בבחירות ב-2016 היה פריגוז'ין עצמו. הוא מכחיש קשר לכך או לסוכנות מחקר האינטרט של רוסיה, הגוף שלפי וושינגטון אחראי למבצע המורכב.

במכתב ששלח פריגוז'ין לבשיר, שנוסח ב-17 במרץ, הוא התלונן על כך שממשלתו לא עושה די כדי לעצור את ההפגנות וכי יהיו לכך "השלכות פוליטיות חמורות". במכתב נוסף, מ-6 באפריל הוא שיבח את הרודן כ"מנהיג נבון ובעל חזון", אבל דחק בו להוציא לדרך רפורמות כלכליות בדחיפות כדי לפתור את המשבר. למרות יישום חלקים מהתכנית המורכבת, בשיר לא הצליח לשמור על שלטונו והופל חמישה ימים לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully