וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקופת מבחנים: לתגובות ישראל בסוריה השלכות גם בזירה הפלסטינית

3.6.2019 / 8:56

הכוחות שמאחורי ציר ההתנגדות בסוריה רק רצו למתוח את החבל ולא לשבור את כללי המשחק, אולם בישראל לא הסכימו לשנות את המשוואה. פעולה כמו ירי הרקטות לחרמון, או תגובה לתקיפה בבסיס T4, עלולה לספק רוח גבית לארגונים ברצועה ושממתינים להתפתחויות לאחר ההכרזה על בחירות

צילום: אתר החרמון

שתי הרקטות שנורו שלשום (שבת) מסוריה לעבר אתר החרמון פגעו ברכבל העליון. אותו רכבל משמש בתקופת החורף את הגולשים הרבים שפוקדים את האתר כשהשלג נערם. הפעם למרבה המזל, בשעת הירי המקום היה ריק מאדם. אף על פי כן, השיגור בצאת השבת מצדו השני של הגבול היה ברור: כוחות "ציר ההתנגדות" בסוריה, כלומר משטר אסד ושותפיו חיזבאללה ואיראן, מנסים לייצר משוואה חדשה מול ישראל. המטרה - למנוע מחיל האוויר לפגוע בסוריה תוך הבהרה שהמשך פעילות תגבה מחיר.

המאמצים להכתיב את התנאים החדשים החלו בירי לעבר כלי טיס ישראלי והתקדמו עד לפגיעה ב"עיניים של המדינה", סמל עבור מדינת ישראל. לא מדובר בעוד ירי זליגה, לא בשיגור פצצות מרגמה על גדר המערכת ולא בירי מקלעים לעבר כלי טיס לא מאויש. זו הייתה פעולה אסטרטגית: שיגור של רקטות שזהותן וסוגן טרם התבררו במלואם, מטווח של 33 ק"מ. באופן דומה, ניתן היה לשגר את הרקטות הללו לעבר אזורים מיושבים או להשתמש בנשק מדויק יותר, אולם בשלב זה נדמה כי אין כוונה לשבור את הכלים אלא רק למתוח את החבל.

לקריאה נוספת בנושא
בתגובה לשיגור שתי רקטות לגולן: צה"ל תקף יעדים בסוריה
צה"ל: שני שיגורים זוהו מסוריה לרמת הגולן
נ"מ סורי שוגר לעבר מטוס קרב ישראלי; צה"ל השיב בירי לעבר המשגר

תיעוד - פגיעת הרקטה שנורתה מסוריה. אתר רשמי
מותחים את החבל. תיעוד פגיעת הרקטה שנורתה מסוריה/אתר רשמי

בישראל סירבו לכללי המשחק הללו. הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי המליץ על תגובה חריפה ביותר נגד מטרות סוריות גם במחיר של פגיעה בחיילי משטר אסד. לחיל האוויר היכולת לפעול באופן כירורגי כשהוא מקבל הנחיות לעשות זאת, אך לא הפעם.

למעשה, בתגובתה, גם ישראל חידדה מסרים: משטר אסד אחראי לנעשה בשטחו למרות הנוכחות המוגברת של חיזבאללה ואיראן ברמת הגולן הסורית. ומעבר לכך - אין לישראל כוונה לחדול מאיסוף מודיעין במרחב הסורי ומסיכול כוונות ההתבססות "חברות הציר" ברמת הגולן הסורית.

עוד באותו נושא

סוריה: ישראל תקפה את בסיס T4 בחומס, חמישה חיילים נהרגו

לכתבה המלאה
נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, בראיון לעיתון יווני בדמשק 10 במאי 2018. רויטרס
אחראי לנעשה בשטחו. אסד/רויטרס
ניתן להעריך כי אם אסד לא ירסן את צבאו ואת כוחות הציר הפועלים משטחו, הפעם לא יסתפקו בישראל בבומים על קוליים

ב-2006, כשבירושלים רצו להעביר מסר חריף לאסד לפיו ישראל לא תשלים עם מימון והכוונה של טרור פלסטיני ברצועת עזה מדמשק, נשלחו רביעיית מטוסי F-16 לחדור את המרחב האוויר הסורי ולייצר בומים על-קוליים מעל ארמונו של הנשיא בלטקייה. כך, גם ב-2019, אם הירי יימשך בתגובה לטיסות חיל האוויר במרחב הסורי, ישראל תידרש להבהיר פעם נוספת את נחישותה. בצה"ל יצטרכו לחשוב על מנופי לחץ נוספים או פעולות אגרסיביות אחרות כדי להדהד שוב את המסר.

גם הלילה ביצע צה"ל לפי פרסומים זרים תקיפה בבסיס T4 בחומס בו יש נוכחות סורית, אך גם איראנית. ניתן להעריך היום כי אם אסד לא ירסן את צבאו ואת כוחות הציר הפועלים משטחו, הפעם לא יסתפקו בישראל בבומים על קוליים מעל לארמון, אלא באקט מוחשי יותר - קרוב מאוד למרכז העצבים של המשטר.

תקופת מבחנים

האירוע שהתרחש בגבול סוריה עלול להשפיע על הנעשה גם בגזרה הדרומית, ולספק רוח גבית לפעולות טרור של חמאס ולג'יהאד האסלאמי, במיוחד לקראת סוף חודש הרמדאן ועיד אל-פיטר. בדומה לאזרחי ישראל, גם ארגוני הטרור המתינו בדריכות להרכבת הממשלה ולעומד בראשה, זאת לאחר שסללו באמצעות תיווך מצרים, האו"ם וקטאר נתיב להבנות שיסייעו כלכלית והומניטרית לרחוב הפלסטיני.

משהוחלט לפזר את הכנסת ולקבוע תאריך חדש לבחירות, בחמאס יידרשו הבהרות. אם לא יקבלו אותן בטווח הזמן הקרוב, ישראל עלולה לגלות במהירות מה עמדתם של הארגונים ברצועה באירועים בגבול הרצועה או בשיגורי רקטות לעבר עומק שטח מדינת ישראל.

נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך פסגת הליגה הערבית בתוניסיה 31 במרץ 2019. רויטרס
אסור להסיר ממנו עין. אבו מאזן/רויטרס

המצב הכלכלי ברצועת עזה לא השתפר. בחודשים האחרונים הוא נרגע מעט באמצעות הכסף הקטארי והתחייבות האו"ם וגורמים נוספים להתניע פרויקטים כלכליים שייצרו מקומות עבודה. ביום שישי הקרוב על גדר המערכת צה"ל חוזר ל"תקופת המבחנים".

גורם נוסף שאסור להסיר ממנו עין לרגע ברוח התקופה במיוחד כשתשומת הלב מתמקדת בעזה, סוריה, איראן ולבנון הוא יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. גם הוא כמו שחקנים רבים בזירה נערך להצגת תכנית המאה של טראמפ, אך בשל מערכת הבחירות כל שנותר לו הוא לחייך ולחזור למהלכים המדיניים נגד ישראל שלרגע לא הופסקו אלא רק היו בעצימות נמוכה. התבטאויות קיצוניות של בכירי הרשות הפלסטינית בשילוב התסכול ברחובותיה עשויים יחד לתמרץ אלימות וטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully