וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעט, כבל באזיקים וגרם לחבלה: שוטר נאשם בתקיפת ג'עפר פרח

2.6.2019 / 16:25

שנה אחרי ההפגנה בחיפה שבה נעצרו 21 בני אדם, כתב אישום הוגש נגד שוטר הסיור ליאור חתם בגין תקיפת מנהל מרכז מוסאוא לזכויות אדם. על פי כתב האישום, הוא הפיל אותו ארצה, הוביל אותו בכוח לשירותים ודרש לפשוט את בגדיו שלא כדין. פרח: "תרבות השקר והאלימות נחשפה"

צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: ניר חן

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) הגישה היום (ראשון) לבית משפט השלום בחיפה כתב אישום נגד השוטר שתקף את פעיל זכויות האזרח ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא לזכויות אדם. ליאור חתם, שוטר סיור בתחנת חיפה, מואשם בחבלה חמורה ובתקיפה בעקבות התקרית שאירעה בעיר התחתית של חיפה לפני שנה.

חתם, בן 34 מנשר, היה שוטר יס"מ במחוז חוף לפני שעבר לשרת כשוטר סיור בתחנת חיפה, והוא מצוי בחופשה כפויה מאז האירוע. במרכז מוסאוא טוענים כי החקירה בתיק התארכה יותר משנה בעקבות סחבת. בנוסף לפרח, הוא מואשם בתקיפת שבעה מפגינים נוספים, בהם ביסאן פרח בנו של ג'עפר פרח, שהובאו לתחנת המשטרה לאחר ההפגנה.

אירועי האלימות של 19 במאי 2018 החלו במהלך הפגנה שהתקיימה ללא אישור ברחוב נתנזון ליד כיכר פריז בעיר התחתית של חיפה. תוך מאמצי הפיזור, הובלו 21 מפגינים לתחנה, שם הועברו לחדר המתנה. בעת הובלתם של שני עצורים בניידת, אחד מהם - ביסאן פרח, בנו של ג'עפר פרח, היא נקלעה לתאונת דרכים, הבן של פרח נחבל בפניו ודם ניגר ממצחו. על אף זאת, הם הובאו אל התחנה, מבלי שנלקחו לטיפול רפואי.

עוד בוואלה! NEWS:
בצל הביקורת: הכנסת מבקשת להגדיל את תקציב הבחירות ב-35%
עם מכונית פרארי ושומרי ראש: התחזה לנסיך סעודי במשך 30 שנה
גבאי: "ייערכו בחירות לראשות מפלגת העבודה, ללא בחירות לרשימה"

השוטר ליאור חתם המואשם בתקיפתו של ג'עפר פרח בתום הפגנה לפני כשנה, 2 ביוני 2019. דוברות משטרת ישראל
הנאשם ליאור חתם/דוברות משטרת ישראל

במסגרת תפקידו, חתם היה אמון על שלומם ועל שמירת הסדר בתחנה. על פי כתב האישום, בעודם בחדר ישובים על הרצפה, עצורים וכבולים באזיקים, תקף הנאשם שמונה מהם.בעת שחתם שמר על המפגינים בחדר התדריכים, חלקם טענו בפניו כי הותקפו על ידי שוטרים במהלך ההפגנה. בתגובה, השיב להם: "היום נעשה עליכם חפלה" ו "אני אזיין אתכם". כמו כן, הוא כן כינה את המפגינים "מחבלים", צעק עליהם, והקניט אותם באומרו "תלכו לעזה".

במח"ש טוענים כי בשלב מסוים פנה אחד העצורים אל חתם ושאל אותו האם כל הנעשה בחדר התדריכים מתועד בצילום ואמר: "אתה יודע שמה שאתה עושה, אגרסיביות ואלימות, זה לא חוקי ואנחנו יכולים ללכת למח"ש". לטענת מח"ש, בתגובה, הצמיד חתם את פניו אל פניו של העצור וצעק: "אתה תסתום את הפה, אתה לא תדבר פה, אני אקרע אותך, אני אזיין אותך". בשלב מאוחר יותר, כשהעצור ישב על הרצפה בחדר התדריכים, כשהוא אזוק בידיו הורה לו חתם לזוז ובעט בו ברגלו הימנית מתחת לברכו.

לטענת מח"ש פנה חתם אל עצור חמישי, בנו של ג'עפר פרח, שאף הוא ישב על רצפת החדר, והורה לו לקום תוך שידע, כי הובא לתחנה כשהוא פצוע ומדמם בפניו, עקב תאונת הדרכים. מח"ש טוענת כי משלא הצליח לקום על רגליו, בשל מצבו הרפואי, משך אותו חתם בכוח, באמצעות תפיסתו באזיקים שכבלו את ידיו, מאחורי גבו וכי לאחר שהרימו, סובב אותו ליאור חתם כאשר פניו אל הקיר וללא סיבה ושלא כדין דחף אותו בגבו כך שראשו נחבט בקיר החדר, ביצע חיפוש על גופו, ובסיומו דחף אותו ארצה.

עוד באותו נושא

מח"ש תעמיד לדין את השוטר החשוד שהכה את ג'עפר פרח

לכתבה המלאה
הארכת מעצרו מנהל עמותת מרכז מוסאווה לזכויות האזרחים הערבים בישראל ג'עפר פרח בהפגנות בחיפה ה-20 במאי 2015. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
פרח/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

על פי מח"ש, כשעציר אחר פנה לשוטר ליאור חתם ושאל אותו מדוע הוא אינו מפנה את העציר הפצוע מהתאונה לקבלת טיפול רפואי השיב לו זה כי זה לא עניינו. מעובדות כתב האישום עולה כי בתגובה הציג את עצמו העציר שהתלונן כי הוא עורך דין ועל כן מכיר את החוק, והשוטר השיב לו: "תשתוק בן זונה. אם לא תשתוק אני אזיין אותך". מכתב האישום עולה שבנוסף, במטרה להפחיד אותו, בעודו אוחז אזיקים מברזל, הניף חתם את ידו כלפיו, כמי שעומד להכותו ועורך הדין העצור שחשש מפניו, אמר לו: "יש בית משפט" ופסק מלדבר.

עוד עולה, כי בהמשך, ניגש חתם אל עצור נוסף, ובעודו ישוב על רצפה וידיו כבולות לאחור, משך אותו הבכוח, וערך עליו חיפוש. מח"ש טוענת כי עם הגעתו של עוד עצור לחדר, בעודו כבול בידיו מאחורי גבו, פנה אליו חתם והורה לו לשבת על הארץ. לטענת מח"ש, בשל האופן בו היו ידיו כבולות, מאחורי גבו, התיישב העציר באיטיות על הארץ, כפי שנתבקש ובתגובה - בשל העובדה שלטעמו של חתם הוא לא התיישב במהירות על הארץ - נתן לו חתם מכה, באמצעות רגלו, לחלקה האחורי של ברכו "על מנת להאיץ את ישיבתו".

"חיפוש בהפשטה"

בשעה 22:26, הוכנסו גם ג'עפר פרח ועצור נוסף לחדר התדריכים. פרח הבחין מיד כי בנו סובל מדימום בפניו, בשל תאונת הדרכים ופנה אל חתם ושאלו מדוע בנו לא נלקח לטיפול רפואי. מעובדות כתב האישום עולה כי בתגובה, ללא כל סיבה, בעט חתם בעוצמה ברגלו השמאלית של פרח, והפילו ארצה. כתוצאה מהבעיטה נגרם לפרח בברך שמאל שבר והוא סבל מכאבים עזים. עולה כי חרף זאת, מיד לאחר מכן, הרים חתם את פרח, הצמידו לארון אשר היה בחדר, כבל את ידיו באזיקים, ופעם נוספת דחף אותו בכוח והפילו שוב ארצה. סמוך לאחר מכן הורה השוטר ליאור חתם לג'עפר פרח לקום באומרו: "קום, אתה בא איתי לשירותים".

עוד עולה כי ליאור חתם אחז במעילו של ג'עפר פרח, והובילו בכוח אל חדר השירותים - זאת כדי לערוך עליו חיפוש - בעוד פרח אומר לו: "איך אני מסוגל? הידיים אזוקות לאחור והרגל כואבת". לטענת מח"ש בשירותים, ללא כל סיבה או צורך, ושלא כדין, ביצע הנאשם חיפוש על גופו של המתלונן ואף ביקש ממנו, ללא כל סיבה או צורך, כי יפשוט את בגדיו כדי לבצע בו "חיפוש בהפשטה". פרח סירב וחתם הוציאו מהשירותים והעבירו לידי שוטר אחר שישמור עליו.

ג'עפר פרח בביתו יום לאחר ההפגנה בחיפה שהובילה לפציעתו לאחר עימות עם שוטרים  21 במאי 2018. שלומי גבאי
פרח/שלומי גבאי

מכתב האישום עולה כי אז, עם חזרתו של חתם לחדר התדריכים הוא פנה לעציר אחר שעמד כשידיו אזוקות באזיקונים, ומספר פעמים הורה לו לשבת ומשהתמהמה מלעשות כן, הכה אותו באזור שמעל לקרסוליו, "כדי להושיבו ארצה".

מכתב האישום עולה כי בין לבין, ואף לאחר מכן, התלונן ג'עפר פרח על כאבים עזים בברכו וביקש מספר פעמים להתפנות לקבלת טיפול רפואי אבל חרף זאת, רק למחרת היום, משכבר לא יכול היה להתהלך על רגליו ונזקק לתמיכה של שוטרים על מנת להתנייד, הוא הובהל לבית החולים רמב"ם, שם קיבל טיפול רפואי בשבר בברכו ונדרש לסד לקיבוע הרגל.

בעקבות המקרה הושעה השוטר מעבודתו. כתב האישום הוגש בתום הליך שימוע. התיק נחקר על ידי צוות צפון והוגש על ידי עו"ד בתיה קוליץ מהמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה.

"השוטר סרח בחסות מפקדיו"

פרח אמר היום כי "תרבות השקר והאלימות במשטרה נחשפו היום בפרטים שהובאו בכתב האישום". לדברי, "חבל שלקח שנה עד שהוחלט על הגשת כתב האישום. מדובר בשוטר שסרח בחסות מפקדיו. מפקד תחנת חיפה אמיר גולדשטיין, אישית ואיתו מפקדים מתחתיו, הטעו את המפכ"ל וניסו להטיל ספק בגירסה שלי בימים בהם סבלתי משבר בברך. כדי להסתיר את התקיפה גולדשטיין הורה להעביר אותי עם שבר בברך מבית החולים לבית המעצר קישון ועוד ביקש להאריך את מעצרי בחמישה ימים.

פרח הוסיף כי "21 עצורים הותקפו בתחנת משטרת חיפה בערב יום שישי. אני יודע שמפקדיו ידעו על מעשיו. אני קורא להם לשאת באחריות ולהתפטר מתפקידם. אם הוא עשה את מה שעשה ללא ידיעתם זה חמור, ואם ידעו ושתקו זה עוד יותר חמור".

במשטרה אמרו כי "עם פתיחת החקירה, הוצא השוטר לחופשה כפויה, אשר הוארכה מעת לעת עד לקבלת החלטת מח"ש בעניינו ובהמשך הושעה עד לסיום ההליכים המשפטיים נגדו. כאמור, עם סיום ההליכים ולאורם תיבחן סוגיית המשך שירותו כמקובל במקרים אלו. יודגש כי המעשים המיוחסים לשוטר אינם עומדים בקנה אחד עם ערכיה של משטרת ישראל".

משרדי מח"ש (שימוש חד פעמי). אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
מח"ש/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

ח"כ יוסף ג'בארין, שמלווה את חקירת מח"ש בגין תקיפת המפגינים בחיפה, אמר בעקבות הגשת כתב אישום היום כי "הייתי נוכח בדיונים בבית המשפט על הארכת מעצרם של העצורים בהפגנה. העדויות שנחשפו בדיון על הברוטליות של השוטרים היו מחרידות ומקוממות. המפגינים נעצרו באופן שרירותי ואלים, הובלו למשטרה באלימות, והוכו על ידי השוטרים גם בתוך המעצר. אין לי ספק שכתב האישום שהוגש מייצג תופעה רחבה יותר של אלימות מסוכנת בקרב השוטרים. זוהי אלימות מכוונת שניזונה ממדיניות ההסתה והגזענות שמוביל ראש הממשלה נתניהו ושריו. המקרה של השוטר בחיפה אינו מקרה חריג, וכתב אישום צריך להיות מופנה כנגד האחראים במשטרה ובממשלה על אלימות, הסתה ושקרים".

סניגורי הנאשם: נגיב לכתב האישום בבית המשפט

עורכי הדין ליאור בנימין וסמי איליה המייצגים את השוטר ליאור חתם מסרו כי "צר לנו לשמוע כי מח"ש החליט להגיש כתב אישום כנגד מרשנו. קיבלנו זה עתה עותק מכתב האישום ועדיין ישנו חומר חקירה שטרם התקבל לרשותנו. לטעמנו עצם העובדה כי חקירת מח"ש וההחלטה בהליך התמשכו למעלה משנה מעידה כי בפני עצמה על הקושי הראייתי עליו הצבענו בהליך השימוע. מרשנו מכחיש מכל וכל האמור בכתב האישום ועומד על חפותו כפי שטען בחקירתו ונגיב לכתב האישום בבית המשפט".

עוד מסרו עורכי הדין כי "במקרה זה, השאלה שהציבור בישראל חייב לשאול את עצמו מלבד השאלה המשפטית היא: מדוע מתקיימת הפגנה פוליטית פרועה נגד המדינה בטבורה של העיר וללא רישיון ובניגוד לחוק כאשר בסופו של יום איש מהמתלוננים שהשתתפו בה לא הועמד לדין בגין עבירות התקהלות אסורה, התפרעות והשתתפות בהפגנה לא חוקית, בה הופר שלום הציבור וביטחונו כל זאת ועוד כאשר מרשנו לא היה נוכח כלל במהלך ההפגנה בשל לחץ פוליטי תקשורתי".

(עדכון ראשון: 12:50)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully