וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולה מכדי להופיע בדיון: "אסאנג' עובר עינויים פסיכולוגיים"

31.5.2019 / 18:17

חוקר זכויות אדם של האו"ם אמר שמייסד ויקיליקס סובל ממצב רפואי קריטי, ולכן אין להסגיר אותו לארה"ב. אסאנג' לא השתתף בדיון מרחוק שהתקיים בארה"ב משום שהיה "חולה מדי". "אסאנג' היה חשוף לדפוסים של יחס רע, לא אנושי ומשפיל"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' סובל מעינויים פסיכולוגיים בשל קמפיין ההשמצה נגדו, ואין להסגיר אותו לארצות הברית, שם הוא עלול להתמודד עם "משפט פוליטי" - כך אמר היום (שישי) חוקר זכויות אדם של האו"ם.

נילס מלצר, המגיש דוחות על עינויים מטעם האו"ם, ביקר החודש את אסאנג' בבבית כלא בלונדון שבו הוא כלוא, יחד עם שני מומחי רפואה, לדבריו, אסאנג' היה נסער ונתון ללחץ חמור שלא מאפשר לו להתמודד עם המשפט המורכב שלו. אתמול אסאנג' היה אמור להשתתף באמצעות שיחת וידאו בדיון בעניינו שהתקיים בארצות הברית, אך לפי עורך דינו גארת' פירס, הוא היה חולה מדי מכדי להופיע בו.

"מצאנו כי מר אסאנג' מראה את כל הסימפטומים לאדם שנחשף לעינוי פסיכולוגי למשך תקופת זמן ארוכה. הפסיכיאטרים שליוו אותי אמרו כי המצב הרפואי שלו קריטי", אמר מלצר בריאיון לרויטרס מז'נבה. לדבריו, "ההבנה שלי היא שהוא כעת מאושפז בבית החולים ולא יכול להתייצב בבית המשפט. אסאנג' היה חשוף במשך כמה שנים לדפוסים של יחס רע, לא אנושי ומשפיל. האפקט המצטבר לכך יכול להיות מתואר רק כעינוי פסיכולוגי", ציין מלצר בהצהרה.

לקריאה נוספת
שבדיה פתחה מחדש את חקירת האונס נגד ג'וליאן אסאנג'
הפר את תנאי השחרור: אסאנג' נשלח ל-50 שבועות בכלא בבריטניה

ג'וליאן אסאנג' מייסד ויקיליקס 1 במאי 2019. רויטרס
מבוקש גם על ידי שבדיה. ג'וליאן אסאנג', החודש/רויטרס

כמה דקות לאחר פרסום הדוח של מלצר, שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט כתב בטוויטר כי "אסאנג' בחר להתחבא בשגרירות והיה תמיד חופשי לעזוב ולעמוד למשפט". אסאנג', בן 47, נכלא בלונדון לאחר שבחודש שעבר פונה משגרירות אקוודור, שבה שהה בשנים האחרונות. ארצות הברית מבקשת את הסגרתו בגין הדלפת מידע מסווג. הוא מבוקש גם בשבדיה, שחוקרת טענות לאונס נגד העיתונאי האוסטרלי.

עוד באותו נושא

העמיד את ארה"ב בסכנה: אישומים חדשים נגד מייסד ויקיליקס

לכתבה המלאה
נילס מלצר, מגיש דוחות על זכויות אדם מטעם האו"ם. רויטרס
"ארה"ב רוצה להפוך את אסאנג' לדוגמה". נילס מלצר/רויטרס

מלצר הוסיף כי הוא "מאוד מודאג" מכך שמייסד ויקיליקס יוסגר לארצות הברית, "שם הוא ייחשף למשפט פוליטי והפרות חמורות לזכויות אדם". לדבריו, "הנרטיב העיקרי בסיפור הזה הוא שארצות הברית רוצה להפוך את אסאנג' לדוגמה, כדי שאחרים ימנעו מלעקוב אחר מעשיו".

בשבוע שעבר משרד המשפטים האמריקני הגיש כתב אישום נגד אסאנג' בגין העמדתה של ארצות הברית בסכנה ופרסום אלפי מסמכים סודיים ומסווגים, כולל שמותיהם של מקורות צבאיים חסויים. במסמך החדש, הכולל 18 סעיפים, טוענים התובעים כי אסאנג' היה מי שהנחה את צ'לסי מאנינג, חיילת לשעבר בצבא האמריקני שהורשעה בריגול ובעבירות נוספות, באחת מהפרשות הגדולות בהיסטוריה של ארצות הברית הקשורות להדלפת מידע מסווג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully