וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדרגות, אינטרקום ומזון: תיעוד ממנהרת חיזבאללה העמוקה ביותר

29.5.2019 / 20:00

צה"ל ינטרל ב-48 השעות הקרובות את המנהרה השישית שחפר חיזבאללה מלבנון לעומק ישראל. המנהרה, שאותרה בחודש ינואר, נחפרה מהכפר השיעי רמיה בדרום לבנון עד לזרעית ונמצא בה ציוד רב שמעיד על המאמץ שהשקיע חיזבאללה בפרויקט ההנדסי שסוכל. צפו

צילום: שלומי גבאי; דובר צה"ל עריכה: ליר שפיגלר

כוחות צה"ל צפויים לנטרל ב-48 השעות הקרובות את המנהרה השישית שנחפרה על ידי ארגון חיזבאללה ואותרה לקראת סוף מבצע מגן צפוני. עומקה של המנהרה הוא 80 מטרים, והיא הארוכה והעמוקה ביותר שחפר הארגון מלבנון לעבר שטח ישראל.

במהלך המבצע, שארך 40 ימים, נוטרלו חמש מתוך שש המנהרות שאותרו על ידי צה"ל. חלק מהמנהרות פוצצו והושמדו באופן שחיזבאללה כבר לא יכול להשתמש בהן פעם נוספת. המנהרה השישית נחפרה מהכפר השיעי בדרום לבנון רמיה ועד לזרעית, והיא תנוטרל באמצעות הזרמת בטון מיוחד לעומק האדמה. כמו כן, אותרו מנהרות נוספות בשטח הלבנוני, אך חיזבאללה לא הצליח לחצות איתן לשטח ישראל. צה"ל העביר עליהן מידע לכוחות יוניפי"ל.

עוד בוואלה! NEWS:
נסראללה: "ישראל שלא מסוגלת לחדור לרצועת עזה, תיכנס ללבנון?"
"היתקלות עם היהודים": חיזבאללה פרסם תיעוד חדש מאסון השייטת
מתחת לאיילון: כשלוחמי העילית השתלטו על "פעילי חיזבאללה" בעומק האדמה

סיכום מבצע ״מגן צפוני״ והשמדת מנהרת רמיה, מחנה שומרה, 29 במאי 2019. דובר צה"ל
המנהרה השישית שתנוטרל/דובר צה"ל

"זהו פרויקט הנדסי גדול מאוד של חיזבאללה", אמר קצין ההנדסה של אוגדה 91, סא"ל אבשלום דדון שליווה את צוות וואלה! NEWS לעומק המנהרה. "השקעה של שנים ירדה לטימיון. היינו צריכים הרבה סבלנות לאתר אותה. ביצענו מאה קידוחים שונים. כל מקדח ירד לעומק של 80 מטרים. עד שלא הוצאנו את המקדח - לא התחלנו עוד קידוח כדי להיות יסודיים".

"כשאיתרנו אותה וחשפנו את התוואי שלה גילינו עולם שלם מתחת לאדמה", המשיך סא"ל דדון. "תשתיות חשמל תלת-פאזי להפעלת מכשור רציני מאוד, מקדחים בקוטר של 30 ס"מ לחפור בסלע. זו עבודה איטית של שנים. בעלות של הרבה כסף. הם קדחו בקירות, העמיסו את הסלעים על גבי מסוע והריצו אותו אחורה אל הכפר רמיה. אחר כך הם בנו מדרגות בטון".

עוד באותו נושא

אין כסף ללוחמים וקצבאות: חיזבאללה במשבר בשל הסנקציות על איראן

לכתבה המלאה
סיכום מבצע ״מגן צפוני״ והשמדת מנהרת רמיה, מחנה שומרה, 29 במאי 2019. דובר צה"ל
"עבדו מסביב לשעון". מדרגות הבטון במנהרה/דובר צה"ל
סיכום מבצע ״מגן צפוני״ והשמדת מנהרת רמיה, מחנה שומרה, 29 במאי 2019. דובר צה"ל
חיבורי החשמל במנהרה/דובר צה"ל

הוא הוסיף: "תדמיינו מה יכול היה להיכנס דרך המנהרה הזו - לבטח מאות לוחמים עם ציוד. בדרך כשנרד מתחת לפני האדמה תגלו אינטרקום. הם היו מדברים ביניהם ועם כוח כנראה שהיה מאחור. כתובות בערבית על הקירות. חלק מהן סימונים הנדסיים שעזרו לנו להבין איפה אנחנו נמצאים, פסוקי קוראן, וחלק מהן כתובות שבי"זות של לוחמים. הם עבדו במשמרות מסביב לשעון. מצאנו מזון, שקיות שתן שהעידו על משמרות ארוכות ושהייה ארוכה במנהרה, הם השאירו את כל הציוד שלהם ויצאו".

אחרי שחיזבאללה חדר באמצעות המנהרה 74 מטרים לשטח מדינת ישראל נותרו לו שבעה מטרים כדי לעלות מעל פני הקרקע. לדבריו של סא"ל דדון, "כל מה שנותר לפעילי חיזבאללה היה לפוצץ את החלק האחרון ולעלות על פני הקרקע. בגלל זה הם התחילו לבטן את החלק העליון בעץ". סא"ל דדון הביע שביעות רצון מכך שצה"ל הצליח לשמור בחשאיות את כל מהלכי המבצע כדי להשיג את המטרות שהוצבו. "זו זכות מבחינתי להיות חלק ממבצע מגן צפוני", אמר.

אבשלום דדון- קצין ההנדסה של אוגדה 91 ,סיכום מבצע ״מגן צפוני״ והשמדת מנהרת רמיה, מחנה שומרה, 29 במאי 2019. שלומי גבאי
"זכות להיות חלק מהמבצע". סא"ל דדון/שלומי גבאי

בתוך כך, צה"ל תגבר בחודשים האחרונים את היקף הטנקים והארטילריה בגבול לבנון. זאת, כדי להיערך לכל התפתחות באזור, אף על פי שההערכות הן שפני חיזבאללה לא למלחמה עם ישראל. מנגד, חיזבאללה ממשיך לבצע סיורים לצורכי איסוף מודיעין על צה"ל ולאורך גדר המערכת.

סיכום מבצע ״מגן צפוני״ והשמדת מנהרת רמיה, מחנה שומרה, 29 במאי 2019. שלומי גבאי
הציוד שאותר במנהרה/שלומי גבאי
סיכום מבצע ״מגן צפוני״ והשמדת מנהרת רמיה, מחנה שומרה, 29 במאי 2019. שלומי גבאי
כתובות בערבית על גבי הקירות. המנהרה השישית/שלומי גבאי
סיכום מבצע ״מגן צפוני״ והשמדת מנהרת רמיה, מחנה שומרה, 29 במאי 2019. שלומי גבאי
המנהרה השישית שאותרה/שלומי גבאי
סיכום מבצע ״מגן צפוני״ והשמדת מנהרת רמיה, מחנה שומרה, 29 במאי 2019. שלומי גבאי
בעומק האדמה. המנהרה השישית/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully