תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019. ניב אהרונסון
תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019/ניב אהרונסון

מתחת לאיילון: כשלוחמי העילית השתלטו על "פעילי חיזבאללה" בעומק האדמה

10.5.2019 / 11:38

הרחק מהגבול הצפוני, עשרות לוחמי יהל"ם תרגלו פשיטה על המנהרות התת-קרקעיות של חברת חשמל בגוש דן. ביחידה שבחיל ההנדסה מספרים על רגעי אי-הוודאות בחושך המוחלט ועל קפיצת המדרגה ביכולות של צה"ל בשנים האחרונות: "נגיע לכל מנהרה - ונשמיד אותה"

עמוק באדמה, מתחת לנתיבי איילון - העורק הראשי של גוש דן, נערכים לוחמי יחידת העילית של חיל ההנדסה יהל"ם לפרוץ את דלת הפח הכבדה במנהרה. אחד הלוחמים בדיוק מסיים להרכיב על קסדתו את אמצעי ראיית הלילה המתקדם. מאחוריו לוחם אחר בדיוק עוטה לגופו את האפוד הקרמי שלו, ושלושה חיילים מסיימים לטפל בנשקים, כשבמקביל נשמע בקולי קולות בקשר: "חמש דקות, כולם להתרכז בעמדות".

ברקע, מהמנהרות התת-קרקעיות של חברת חשמל, נשמעה התנועה הערה בנתיבי איילון בשעת הלילה המאוחרת. בדומה לתרחישים שאליהם נחשפו בגבול לבנון בחודשים האחרונים, גורמי מודיעין מעריכים שחוליית מחבלים חמושים מחיזבאללה הצליחה לחדור לתוך הנכס האסטרטגי - אלא שמדובר בתרגיל בלבד.

עוד בוואלה! NEWS:
חדרה לשטח ישראל ב-20 מטר עומק: מנהרת הטרור שהותקפה
האו"ם מאשר: מנהרה שלישית של חיזבאללה חצתה מלבנון
גם אחרי "מגן צפוני": ישראל יודעת על מנהרות נוספות שלא הושמדו

תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019. ניב אהרונסון
לחימה בפירים, סריקת מנהרות והשמדתן. לוחמי יהל"ם בתרגיל/ניב אהרונסון

בשעה 22:00 עשרות הלוחמים כבר מקיפים את סא"ל א', סגן מפקד יחידת יהל"ם, וממתינים לתדריך. "התרגול מביא אתכם היום להתאמן על סריקה של פירים רחבים, על איתור של כוח אויב ובמידת הצורך - ירידה בגלישה לעומקים משתנים", מפרט סא"ל א'.

פעולות נוספות שאותן הוא מציין הן "תנועה מאובטחת בתוך המנהרה, הכוללת שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותכם - רובוטים, ציוד מיגון וכל אמצעי שאתם יכולים להפעיל; במידה שתצטרכו, גם חילוץ נפגעים שנמצאים בתוך פירי המנהרה. זוהי בעצם תכליתו של התרגיל".

"אתם תתפצלו לשני כוחות משנה", מוסיף סא"ל א'. "כל אחד יסרוק אגף אחר של המחם התת-קרקעי. אין מקום לטעויות". לא עובר זמן רב מסיום התדריך עד שהלוחמים, העוסקים מתחילת הכשרתם בנטרול חומרי נפץ ובטיפול במנהרות טרור, פורצים אל תוך המנהרה ונעלמים בחשכה.

תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019. ניב אהרונסון
"אין מקום לטעויות". לוחמי יהל"ם בתרגיל/ניב אהרונסון

במהלך התרגיל דימו לוחמי יהל"ם מגוון מצבים שבהם הם עלולים להיתקל בזמן אמת: לחימה בפירים תת-קרקעיים, סריקה והשמדה של מנהרות או היתקלות עם אויב חמוש. בנוסף לכך, הם תרגלו את יכולות הטיפוס, הגלישה והחילוץ (טג"ח) שלהם בפינוי לוחם שנפצע בקרב עם מחבל במהלך סריקת המנהרה ונטרולה.

"תרגלנו כאן אימוני לחימה בתווך התת-קרקעי, כולל תנועה, סריקת מנהרות ועבודה עם כל הפלטפורמות שיש ליחידה. בנוסף, תרגלנו חילוץ פצועים מבטן המנהרה אל מחוץ למתחם", הסביר לוואלה! NEWS סגן מפקד היחידה. "הצוותים שהשתתפו בתרגיל מנוסים מאוד, גם באיתור מנהרות בגזרת עזה וגם במבצע 'מגן צפוני'. האתגר בתרגיל הוא המרחב הגדול, יחד עם כל הסיכונים שיש כאן, כמו הגובה והאויב, ותוך הפעלת כל הכוח שעומד בידי הלוחמים - הכול כדי למנוע את סיכונם".

צפו בתרגיל:

עריכה: נועה לוי
תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019. ניב אהרונסון
משדר בשעות היום הלילה בעת השיטוט מתחת לאדמה. הרובוט של היחידה/ניב אהרונסון

עוד לפני שנכנסו לעומק הפירים, הפעילו הלוחמים את הרובוט המתקדם רונ"י (רובוט נישא ייעודי), שמסוגל לפעול כמעט בכל תוואי שטח. הרובוט הצה"לי מכיל מצלמות מתקדמות, תרמיות ומא"כיות (מגביר אור כוכבים) לשעות היום והלילה, כולל בחושך מוחלט, ונעזר בפנסים מיוחדים. המצלמות משדרות את התמונות לטווחים של עשרות מטרים, באמצעות מערכת שידור מיוחדת, גם בזמן שהרובוט משוטט בין המחילות והמנהרות שמתחת לפני האדמה.

"הדבר העיקרי שהיחידה עושה הוא התמודדות עם הבלתי צפוי", הסביר סא"ל א'. "בעשור האחרון אנחנו רואים התקדמות גדולה מאוד של האויב. מנגד, מהצד שלנו, ישנה קפיצת מדרגה ביכולת לאתר, למפות ולהשמיד מנהרות, ובעצם להבין מה קורה מתחת לפני הקרקע. אנחנו יכולים להרוס אותן בטווח זמן קצר מאוד".

לדברי סא"ל א', מדובר בקפיצת מדרגה מאז מבצע "צוק איתן". "אני יכול להגיד שהיום, מול כל מנהרה שתגיע לשטח ישראל, אנחנו נהיה שם כדי לאתר אותה ולהשמיד אותה".

"אנחנו המגן של האזרחים"

יהל"ם, היחידה למשימות מיוחדות של חיל ההנדסה שעומדת בחזית הלחימה בטרור, קיבלה לאחרונה צל"ש מאלוף פיקוד הצפון היוצא יואל סטריק, על פועלה במבצע "מגן צפוני" לחשיפת ולנטרול מנהרות הטרור של חיזבאללה מלבנון לישראל.

"האויב שלנו משקיע המון משאבים בחפירה. את חלק מהמנהרות שמצאנו הם חפרו במשך שנים, מעל עשור", הסביר סא"ל א'. "זה כואב לאבד את כל הנכסים האסטרטגיים שלך באבחה אחת, כמו שראינו ב'מגן צפוני'. היחידה הוציאה מהמשוואה את כל האיום התת-קרקעי שהיה בצפון הארץ והודות ללוחמים הנפלאים האלה גבול הצפון שקט. היום, אין מנהרות שחודרות לשטח מדינת ישראל ותושבי הצפון בטוחים".

תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019. ניב אהרונסון
המנהרות שהושמדו באבחה אחת - נחפרו במשך שנים. לוחמי יהל"ם בתרגיל/ניב אהרונסון

עם זאת, הוא הוסיף כי "בעזה עוד יש לנו עבודה. לא ייקח הרבה זמן עד שנאתר את כל המנהרות ונשמיד אותן". לתושבי הדרום הוא אמר כי "אנחנו ניתן לכם את המענה הטוב ביותר. אנחנו בדרך לשם. קצב האיתור גובר בתקופה האחרונה. חשפנו ואיתרנו מנהרות בשנה וחצי האחרונות, והיד עוד נטויה".

הוא הסביר גם על ההבדלים בין המנהרות שנחשפו בצפון לבין אלה שנחשפו בדרום: "המאפיין העיקרי הוא צורת החפירה. בעזה חופרים בחול, ובצפון חופרים בסלע קשה מאוד. כל המאפיינים מסביב משתנים. למשל, כשאתה חופר בחול ויש קריסות, אתה צריך למגן את המנהרה שלך, לעומת הצפון שבו אין צורך".

תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019. ניב אהרונסון
תרגלו פינוי לוחם שנפצע בקרב עם מחבל בעומק האדמה. לוחם יהל"ם/ניב אהרונסון

לדבריו, "בסופו של דבר המטרה שלהם היא להכניס כמה שיותר לוחמים לשטח ישראל והמטרה שלנו היא למנוע את זה. אנחנו מגן של האזרחים שנמצאים מאחורינו. אנחנו מרגישים שליחות אדירה בפעילות שהיחידה מבצעת - לאתר ולהשמיד את המנהרות של האויב".

בעקבות "צוק איתן" עלה מספר החיילים ביחידה, ובנוסף התרחב השימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לצורך גילוי ונטרול מנהרות. כיום, לדברי סגן מפקד היחידה, הלוחמים מוכנים הרבה יותר, והכשרתם מותאמת לאתגרים המבצעיים יותר מאשר בעבר. על כן, אומר סא"ל א', היחידה מתקדמת ביכולותיה "בלחימה בתווך התת-קרקעי, באיתור מנהרות, בשיטות להריסת מנהרות מבטון ובהשמדתן בחומרי נפץ".

להיות הראשון שנכנס למנהרה

פלגת סמו"ר (סליקים ומנהרות) מוגדרת כיחידה המובילה בצבא בתחום הלחימה בתוך התת-קרקעי, שפעלה בשנים האחרונות לאיתור ונטרול המנהרות החודרות בדרום ובצפון. "מאז 'צוק איתן', אנחנו יושבים באוגדת עזה ומתמודדים עם המרחב התת-קרקעי", סיפר מפקד הפלגה, רס"ן ש'. "יושבים, לומדים, מתרגלים, מתכננים ויורדים לשטח. בסוף, אנחנו גם רואים גם תוצאות. בשנה וחצי האחרונות גילינו המון מנהרות, הרסנו אותן ובכך מנענו פגיעה בתושבי עוטף עזה".

רס"ן ש' הוסיף כי "התושבים יכולים להיות בטוחים שאנחנו כל היום חושבים, בדיוק כמו שהצד השני חושב. עם הזמן, אנחנו מצליחים לשפר את הביצועים שלנו בכל החתכים המבצעיים והטכנולוגיים".

תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019. ניב אהרונסון
"מרגישים שליחות אדירה". לוחמי יהל"ם בתרגיל/ניב אהרונסון

על תחושות שליוו אותו בעת שסרק את אחת ממנהרות האויב אמר: "יש מנהרות שאתה נכנס אליהן ואתה הכוח הראשון שנכנס פנימה. אתה מלא תחושות סיפוק ובתחושות שאתה עלול לפגוש אויב. כל לוחם מרגיש ככה ברגע שהוא יורד אל בטן המנהרה. הלוחמים שלי ערוכים לכל אתגר שנפגוש בתת-קרקע".

"למרות התיאוריות וכל מה שמלמדים אותך, אתה לא מצליח לתפוס את הדברים עד שאתה לא רואה אותם בעיניים", הוסיף. "כשאתה רואה מקומות שמאפשרים שהייה ממושכת ביותר, התובנה מתחילה לחלחל בך וזה מפתיע".

הוא סיפר על מבצע "מגן צפוני": "כמי שעובד בתחום עוד לפני שהתחיל מבצע 'מגן צפוני', כשאתה מגיע למבצע אתה רואה את צה"ל במיטבו. אתה רואה את כל היכולות ואת כל היחידות שמאפשרות ליהל"ם לקיים את המבצע שהוא על טהרת יהל"ם-סמו"ר. התחושות הן תחושות גאווה וסיפוק. הלוחמים שלנו חוו את התת-קרקע, זה דבר שלא התרחש לפני מבצע 'צוק איתן'".

תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019. ניב אהרונסון
אי-ודאות בבטן האדמה. הלוחמים במנהרות מתחת לאיילון/ניב אהרונסון

לדבריו של רס"ן א' הצטרף גם רס"ל א', רס"פ היחידה שמלווה את הלוחמים בפלגה. הוא סיפר על השיחות שקיים עם הלוחמים בכל הקשור להתמודדות עם ה"לא נודע" באיתור המנהרות. "אי-הוודאות הוא מה שמוביל את הלוחמים שלנו את תוך המנהרה", אמר. "הלוחמים שלנו מתמודדים בהצלחה עם הרבה רגעי אי-ודאות. עוד מהמסלול מכינים אותם לחושך המוחלט ולאי-הידיעה מה הולך לקרות. אנחנו מדברים איתם הרבה. אתה 'נועל' את הלוחמים על המשימה והם יוצאים לדרך. זו חוויה אדירה, נהינו מכול רגע. אנחנו מוכנים כבר לצאת לאתגר הבא".

בבוץ, בגשם, בלי שינה

הציון לשבח הוענק ליחידה במהלך העצרת לסיום מבצע "מגן צפוני", שנערכה בהשתתפות מפקד עוצבת הגליל, תת-אלוף רפי מילוא, לצד קצינים מהעוצבה ומהחטיבות המרחביות. עוד השתתפו בעצרת גדודי ההגנה, היחידות הטכנולוגיות, גורמי המודיעין, כוחות ההנדסה ונציגי ההתיישבות בגליל. האלוף סטריק אמר במהלך הענקת הצל"ש כי "בשנה האחרונה ביצעה יחידת יהל"ם מבצע מורכב ורב-שלבי לאיתור מנהרות התקפיות בגבול הצפוני של מדינת ישראל ולהשמדתן. למבצע קדמו תהליכים מודיעיניים, תהליכים טכנולוגיים ופיתוחי אמצעי לחימה רבים. בעת ביצוע הפעילות גילתה היחידה דבקות במטרה, נחישות, עשייה, דייקנות ויצירתיות שהביאו להצלחת המבצע. היחידה איתרה ונטרלה את המנהרות ובכך השיגה הישג מבצעי משמעותי שתורם באופן ישיר לביטחונה של מדינת ישראל".

בצה"ל הדגישו כי הצל"ש ליחידה המובחרת של חיל ההנדסה הוענק "על הובלת מאמץ רציף ומקצועי לאיתור ונטרול המנהרות ההתקפיות של ארגון הטרור חיזבאללה במבצע מגן צפוני". עוד נמסר כי "לוחמי היחידה, המוכשרים להוביל ולבצע משימות נטרול מורכבות בתוואי שטח מאתגרים, עשו לילות כימים ופעלו במזג אוויר קיצוני למען הבטחת ביטחון תושבי הצפון ואזרחי מדינת ישראל, כדי לסכל את איום המנהרות. את המבצע הובילה יחידת יהל"ם באמצעות מאמץ מודיעיני והנדסי תוך שימוש בכלים חדשניים ובטכניקות נטרול מתקדמות".

תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019. ניב אהרונסון
"יש סיפוק בזה שאזרחי ישראל מוקירים תודה". לוחמי יהל"ם/ניב אהרונסון

סגן י', מפקד צוות לוחמים בפלגת סמו"ר, עמד בראש הכוח שחשף את המנהרה הראשונה במבצע "מגן צפוני". "תוך כמה שעות, לפנות בוקר, הצלחנו לפגוע במנהרה", הוא נזכר. "זה ריגוש גדול לכולם, מהחייל ועד המפקד הכי בכיר. השלב הבא היה להבין מול מה אנחנו מתמודדים. השלב הזה דרש מהכוחות שבועות של עבודה בבוץ, בגשם, בלי שינה, מול אתגרים טכנולוגיים נרחבים שהוליד השטח בזמן המבצע".

על הכניסה למנהרת חיזבאללה אמר: "החוויה מאוד משמעותית גם לי וגם ללוחמים שלי. עבדנו על האירוע הזה הרבה זמן בסודיות מוחלטת לפני שהוא יצא וכולם שמעו עליו. יש בזה סיפוק שמה שעשיתי הוא משמעותי ושאזרחי ישראל מוקירים עליו תודה והערכה".

תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019. ניב אהרונסון
"ריגוש גדול לכולם, מהחייל ועד המפקד הכי בכיר". לוחמי יהל"ם/ניב אהרונסון

משמעותיות לא פחות היו השיחות עם קרוביו במהלך המבצע ולאחריו. "אחת החוויות הכי גדולות שלי ב'מגן צפוני' הייתה שבני המשפחה והחברים היו שולחים לי תמונות של לוחמים שהגיעו לעיתונים ותועדו בשטח בעת העבודה, כשהם מנסים לנחש ואומרים שזה בטח אני", הוא צחק. "בחלק מההערכות הם צדקו ובחלק הם טעו".

תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019. ניב אהרונסון
עשרות לוחמים בעורק הראשי של גוש דן. התרגיל של יהל"ם/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully