וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: "לא פועלים להחלפת המשטר באיראן"; יפן עשויה לתווך

במסיבת עיתונאים בטוקיו אמר נשיא ארה"ב כי על טהראן "לנטוש את שאיפותיה הגרעיניות", אך השמיע טון מפויס. לפי דיווחים, ראש הממשלה היפני עשוי לטוס לטהראן כדי לנסות ולפשר בין המדינות: "היציבות במזה"ת חשובה לנו"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (שני) כי וושינגטון לא מחפשת לשנות את המשטר באיראן. זאת בצל החשש מפני עימות בין שתי המדינות והמתיחות הגוברת ביניהן, שהובילה לעיבוי הכוחות האמריקניים במפרץ הפרסי ובמזרח התיכון.

טראמפ אמר את הדברים במסיבת עיתונאים שכינס בטוקיו עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה, שלו יש יחסים טובים עם טהראן. לפי דיווחים, אבה שוקל לטוס לאיראן כדי לנסות לתווך בין הצדדים, על אף שאיראן דוחה בשלב זה את קריאתו של טראמפ לקיים משא ומתן על הסכם גרעין חדש. "היציבות במזרח התיכון חשובה ליפן", אמר אבה.

לקריאה נוספת על המתיחות עם איראן
בשל איומי איראן: טראמפ אישר לשלוח עוד 1,500 חיילים למזה"ת
עקף את הקונגרס: טראמפ אישר עסקת נשק עם סעודיה בצל איומי איראן

נשיא ארה"ב טראמפ, הגברת הראשונה מלניה וראש ממשלת יפן שינזו אבה במסיבת עיתונאים בטוקיו, 27 במאי 2019. רויטרס
קם על הצד היוני שלו. טראמפ לצד אבה ומלניה, היום/רויטרס

במהלך דבריו המשיך טראמפ לתקוף את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015, ושממנו פרש לפני שנה. לדבריו, "הוא מאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני בתוך זמן קצר. על איראן לנטוש את שאיפותיה הגרעיניות". אחרי שפרש מההסכם, הטיל נשיא ארצות הברית סנקציות מחודשות על הרפובליקה האסלאמית, שמצדה הגיבה החודש בהאצת קצב העשרת האורניום ובצמצום מחויבויותיה.

"נראה מה קורה, אבל אני יודע שראש הממשלה מאוד קרוב להנהגת איראן, נראה מה קורה", התייחס טראמפ לדיווחים על הנסיעה האפשרית של אבה לאיראן.

עוד באותו נושא

ברקע הרצון לשנות את יחסי הסחר בין המדינות: טראמפ מבקר ביפן

לכתבה המלאה

השניים דנו גם בסוגיית הגרעין הצפון קוריאני, וטראמפ שב על האופטימיות שלו ביחס להתקדמות השיחות עם פיונגיאנג למרות השיגורים האחרונים וקריסת הפסגה בווייטנאם. "קים חכם מאוד", אמר נשיא ארצות הברית על הרודן הצפון קוריאני, שאותו הוא לא מפסיק לשבח. "אני חושב שיקרו הרבה מאוד דברים טובים עם קוריאה הצפונית. אני מרגיש את זה. ייתכן שאני צודק, ייתכן שאני טועה, אבל אני מרגיש זאת".

נשיא ארה"ב טראמפ נפגש עם קיסר יפן בארמון בטוקיו, 27 במאי 2019. רויטרס
המנהיג הראשון שנפגש עם הקיסר החדש. טראמפ בארמון בטוקיו, היום/רויטרס

אתמול אמר טראמפ כי הוא לא חושש מהשיגורים האחרונים של המשטר הקומוניסטי, אף שיועצו לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, אמר כי הם הפרו את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם. יפן חולקת עם בולטון את העמדה הזו, אך אבה קיבל את תמיכתו של טראמפ להיפגש עם קים. בניגוד ליתר מנהיגי האזור, ראש ממשלת יפן טרם נועד עם מנהיג קוריאה הצפונית. "אני מרגיש שאני צריך להיפגש עם היו"ר קים פנים אל פנים ללא שום תנאים מקדימים", אמר אבה. טראמפ ואבה נפגשו במהלך היום עם משפחות של אזרחים יפנים שנחטפו על ידי סוכנים צפון קוריאנים לפי כמה עשורים.

טראמפ החל ביום שבת ביקור ממלכתי בן ארבעה ימים ביפן, אך על היחסים הקרובים עם בעלת בריתה של ארצות מעיבות מחלוקות בסוגיות סחר. הנשיא לחץ על ראש הממשלה לאזן את יחסי הסחר בין המדינות, בעוד שהאחרון אמר כי שני המנהיגים הסכימו להאיץ את השיחות ביניהן. טראמפ קשר מוקדם יותר ישירות בין המסחר עם יפן לבין הסיוע הביטחוני אליה, קשר שמטריד את מנוחתה של טוקיו.

הבוקר הוא נועד עם הקיסר החדש בארמון האימפריאלי בטוקיו, והוא היה המנהיג הזר הראשון שנפגש איתו מאז שירש את אביו בחודש שעבר. טראמפ קד קידה קלה והוא והגברת הראשונה מלניה טראמפ לחצו את ידיהם של הזוג הקיסרי, לפני שהמשיכו אל הארמון ונפגשו עם אבה ואשתו, אקי, ועם אישים נוספים.

נשיא ארה"ב טראמפ בתחרות סומו בטוקיו, 26 במאי 2019. רויטרס
טראמפ בתחרות סומו בטוקיו, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully