וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקף את הקונגרס: טראמפ אישר עסקת נשק עם סעודיה בצל איומי איראן

הממשל השתמש באופן נדיר בחוק שמאפשר להכריז על מצב חירום לצורך השלמת העסקאות עם הממלכה בשווי 8 מיליארד דולר, חרף התנגדות המחוקקים. זאת בטענה שזה הכרחי להרתעת טהראן. זריף: "סכנה לשלום הבינלאומי"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר מכירת כלי נשק בשווי מיליארדי דולרים לערב הסעודית, תוך שהוא עוקף את הקונגרס. העסקה היא בשווי של כשמונה מיליארד דולר, וטראמפ השתמש באופן חריג בחלק בחוק שדרכו הכריז כי המתיחות עם איראן, האויבת האזורית של ערב הסעודית, היא מצב חירום לאומי.

חברי קונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים, מנסים לבלום את מכירת כלי הנשק לממלכה הסונית מאז רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בשנה שעברה, שהרע את היחסים בין שתי בעלות הברית. בנוסף לכך, ארגוני זכויות אדם אומרים כי כלי הנשק האמריקניים משמשים את הקואליציה הסעודית בתימן לביצוע פשעי מלחמה. בנוסף לערב הסעודית, העסקה כוללת מכירת נשק גם לאיחוד האמירויות הערביות ולירדן.

במכתב ששלח לקונגרס, טען שר החוץ מייק פומפאו כי "הפעילות הזדונית של איראן" מחייבת את השלמת העסקה באופן מידי. "פעילותה מהווה איום של ממש על יציבות המזרח התיכון ועל ביטחונה של אמריקה בבית ומחוצה לו", כתב פומפאו. לדבריו, השלמת העסקה הכרחית כדי "להרתיע את ההרפתקנות האיראנית במפרץ וברחבי המזרח התיכון.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מברך את נסיך סעודיה מוחמד בן סלמאן רגע לפני פגישתם בבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב 20 במרץ 2018. רויטרס
הבית הלבן סירב לנתק עמו קשר. טראמפ ובן סלמאן, בשנה שעברה (צילום: רויטרס)/רויטרס

המהלך עורר התנגדות מהירה בקונגרס. הסנאטור הדמוקרטי רוברט מננדז, חבר ועדת החוץ בסנאט, האשים את טראמפ ב"מתן טובות למדינות אוטוריטריות". לדבריו, "הוא שוב נכשל בקידום האינטרסים הביטחוניים שלנו לטווח ארוך או בעמידה למען זכויות אדם".

יו"ר ועדת יחסי החוץ, הסנאטור הרפובליקני ג'ים ריש, אמר כי הוא עודכן על ידי הממשל בכוונתו לאשר כמה עסקאות נשק. "אני בוחן ובודק את ההצדקה החוקית למהלך הזה", אמר.

הסנאטורית הדמוקרטית הבכירה דיאן פיינסטיין אמרה כי ארצות הברית צריכה לרסן את ערב הסעודית ולא למכור לה עוד כלי נשק. "כל העמדה שלי ביחס לערב הסעודית השתנה עם הרצח של ג'מאל חאשוקג'י", אמרה. סוכנויות המודיעין בארצות הברית אמרו כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן אחראי לרצח העיתונאי, שהתגורר בוושינגטון וביקר את שלטונו, אך בממשל טראמפ מסרבים לנתק עמו יחסים.

עוד באותו נושא

בשל איומי איראן: טראמפ אישר לשלוח עוד 1,500 חיילים למזה"ת

לכתבה המלאה
שר החוץ של איראן זריף בפגישה עם נשיא עיראק בבגדאד, 25 במאי 2019. רויטרס
זריף עם נשיא עיראק בבגדאד, אתמול (צילום: רויטרס)/רויטרס

גם איראן הגיבה בזעם למהלכים האמריקניים האחרונים, שכללו גם אישור של טראמפ לשלוח 1,500 חיילים נוספים למזרח התיכון, כולל מטוסי קרב וסוללות פטריוט, בצל האיומים הנשקפים מטהראן. אלו יצטרפו לנושאת המטוסים וכוחות צבאיים אחרים שנשלחו לאזור מתחילת החודש.

שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף כינה זאת צעד "מסוכן מאוד" נגד השלום הבינלאומי. "האמריקנים השמיעו את הטענות כאלו כדי להצדיק את המדיניות העוינת שלהם ולהגביר את המתיחות במפרץ הפרסי" אמר זריף לסוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully